Despre rolul fierarilor în istoria la zi
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-rolul-fierarilor-in-istoria-la-zi/

La sfârşitul lunii martie, a avut loc la Teatrul de Comedie premiera spectacolului „Fierarii” (după Miloš Nikolić), în regia lui Horaţiu Mălăele, într-o distribuţie de gală: Horaţiu Mălăele, Maia Morgenstern, George Mihăiţă, Valentin Teodosiu.

Un articol de Andrei Crăciun|18 aprilie 2018

Miloš Nikolić e un sârb născut în anul când a început Al Doilea Război Mondial. Un dramaturg care stăpânește și comedia, și tragedia, și inevitabil sfârșește în tragi-comedie balcanică, în cel mai bun înțeles al acestor cuvinte.

Miloš Nikolić a povestit cum a scris Fierarii: ca pe o tragedie antică din care a exclus tragismul, domnia sa ne-a pus în fața și în spatele ochilor consecințele unor fapte întâmplate demult, în timpul marelui război.

Miloš Nikolić nu a scris la întâmplare Fierarii. L-a scris ca pe un manifest în care desființează ideea de război, pentru că domnia sa vede în ură și în naționalism un nonsens, și are dreptate să vadă așa.

Din păcate, oamenii nu sunt ca Miloš Nikolić decât prin excepție, și continuă să se căsăpească pe toate meridianele în numele unor ficțiuni stupide și criminale. De aceea, Fierarii nu are o miză doar în imediatul unei seri plăcute de primăvară. Nu mergeți la Teatrul de Comedie doar pentru hohotul de râs, fiindcă ratați esența.

Fierarii spune ceva foarte însemnat și actual. E încă o oglindă, e încă un semnal de alarmă.

Mălăele e un fierar român, indiscutabil cel mai comic din tot spectacolul. Mălăele – de ani buni – nici nu mai joacă teatru, se joacă teatru, și se joacă bine, are o ușurință a umorului care trădează nu doar experiență, ci și – foarte probabil – geniu comic.

Domnișoara Morgenstern este soția acestui fierar român – e o fierăreasă masivă. Domnișoara Morgenstern îmbrățișează acest rol cu o pasiune care nu le este străină iubitorilor de teatru. E tot mai sigur că nu mai joacă nimeni teatru ca domnișoara Morgenstern în orașul București, iar Fierarii îi vine floare la ureche.

Maia și-a păstrat (sau și-a recuperat) bucuria de a fi pe scenă. Fierarii le-ar putea părea multora superficial, lipsit de profunzimile artei. Aceștia greșesc. Fiindcă Maia Morgenstern întreprinde – în mod excelent – un act artistic.

George Mihăiță joacă un fierar ungur – e, deci, obligat să vorbească o română stâlcită, care îi scade din farmec. Iar Valentin Teodosiu e un fierar rus – și fără dumnealui acest spectacol ar fi fost rămas orfan de o anumită gravitate care îi face bine.

Fierarii de la Comedie spun câteva adevăruri tot mai greu de îndurat în timpurile noastre, când îngerul negru al orbirii maselor zburdă iar pe pământ, vestindu-ne că suntem în pragul repetenției la istorie, vestindu-ne că suntem dramatic de aproape să o repetăm.

Cine are ochi de văzut va vedea.

Fierarii spune ceva foarte însemnat și actual. E încă o oglindă, e încă un semnal de alarmă.

Foto: Oana Monica Nae, Adrian Nuță

06
/12
/13

Duminică, 8 decembrie, de la ora 20.00, Jazzappella va cânta în cafeneaua Schengen (str. Calea Victoriei nr. 21-23), în cadrul celui mai nou proiect de televiziune al Naşul TV: Muzică liberă - Live din Schengen.

06
/12
/13

12 Years a Slave, regizat de Steve McQueen, a fost desemnat filmul anului 2013 în Topul 10 al revistei Rolling Stone, după ce, marţi, cineastul american a primit, pentru aceeaşi peliculă, titlul de cel mai bun regizor din partea New York Film Critics Circle.

06
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ Pe 12 decembrie se împlinesc 30 de ani de la moartea lui Amza Pellea. Sanda Toma, partenera sa de scenă, scria în decembrie 1983, în revista Teatrul, un text prin care-și lua adio (nu „adio”, ci numai „la revedere”) de la actorul care a fost „întotdeauna egal cu el însuși, prietenos și cald ca o zi luminoasă de vară”.

05
/12
/13

CRONICĂ DE FILM „Majordomul”, în regia lui Lee Daniels, este un film croit pe placul Academiei Americane, dar şi al unui public dornic de poveşti motivaţionale. Transpunerea vizuală a scenariului este, însă, cât se poate de convenţională.