Despre „Treapta a noua”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-treapta-a-noua/

Se joacă la Teatrul Bulandra din Bucureşti spectacolul „Treapta a noua” (în adapterea scenică a Ancăi Maria Colţeanu), după un text de Tom Ziegler, cu actriţele Manuela Ciucur, Catinca Maria Nistor, Oana Ștefănescu şi Adela Bengescu.

Un articol de Andrei Crăciun|20 ianuarie 2019

Treapta a noua de la Bulandra este un spectacol aparte în peisajul teatral bucureștean (a nu se confunda cu Treapta a noua care se joacă la Unteatru, despre care vom scrie în curând).

Întâi de toate, textul lui Ziegler este dur, dar îndurabil. Povestea e așa: o mamă, fostă alcoolică, încearcă să reia firul legăturii cu fiica ei care are acum șaisprezece ani. Firul a fost întrerupt în noaptea în care mama alcoolică a fost internată cu mulți ani în urmă.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool, nu e ușor nici să scrii despre speranțe cu aripile amputate, despre visele celor la început și despre nostalgia și amintirile șterse ale celor care sunt mai aproape de ultima cortină. Ziegler reușește să nu decadă definitiv în patetism și evită și să fie moralist. Textul său este o performanță în sine.

În al doilea rând, energia pe care o dau cele patru femei de pe scenă (mama, fiica, o prietenă de-a mamei, vindecată și ea de alcoolism și o adolescentă rebelă) este specială. Spectacolele în care joacă exclusiv femei sunt speciale. În cazul de față, actrițele reușesc să împletească strălucit experiența Manuelei Ciucur și Oanei Ștefănescu cu energia tinerească a Catincăi Maria Nistor și Adelei Bengescu (de urmărit cu atenție și fără îngrijorare parcursul acestor tinere!).

E unul dintre acele spectacole care te lasă cu sufletul răvășit, fiindcă îți pune în fața ochilor oglinda unor întrebări îndelung evitate. Nu e un spectacol ușor, nu e însă nici unul dintre acele spectacole care te zdrobesc (spectacole rusești – le numesc eu).

Pe scurt, e o tragicomedie de toată frumusețea. Nu-i lipsește umorul, dar nici greutatea.

Treapta a noua este – cum v-ați dat deja seama – o răscruce.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool



30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.