Despre „Treapta a noua”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-treapta-a-noua/

Se joacă la Teatrul Bulandra din Bucureşti spectacolul „Treapta a noua” (în adapterea scenică a Ancăi Maria Colţeanu), după un text de Tom Ziegler, cu actriţele Manuela Ciucur, Catinca Maria Nistor, Oana Ștefănescu şi Adela Bengescu.

Un articol de Andrei Crăciun|20 ianuarie 2019

Treapta a noua de la Bulandra este un spectacol aparte în peisajul teatral bucureștean (a nu se confunda cu Treapta a noua care se joacă la Unteatru, despre care vom scrie în curând).

Întâi de toate, textul lui Ziegler este dur, dar îndurabil. Povestea e așa: o mamă, fostă alcoolică, încearcă să reia firul legăturii cu fiica ei care are acum șaisprezece ani. Firul a fost întrerupt în noaptea în care mama alcoolică a fost internată cu mulți ani în urmă.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool, nu e ușor nici să scrii despre speranțe cu aripile amputate, despre visele celor la început și despre nostalgia și amintirile șterse ale celor care sunt mai aproape de ultima cortină. Ziegler reușește să nu decadă definitiv în patetism și evită și să fie moralist. Textul său este o performanță în sine.

În al doilea rând, energia pe care o dau cele patru femei de pe scenă (mama, fiica, o prietenă de-a mamei, vindecată și ea de alcoolism și o adolescentă rebelă) este specială. Spectacolele în care joacă exclusiv femei sunt speciale. În cazul de față, actrițele reușesc să împletească strălucit experiența Manuelei Ciucur și Oanei Ștefănescu cu energia tinerească a Catincăi Maria Nistor și Adelei Bengescu (de urmărit cu atenție și fără îngrijorare parcursul acestor tinere!).

E unul dintre acele spectacole care te lasă cu sufletul răvășit, fiindcă îți pune în fața ochilor oglinda unor întrebări îndelung evitate. Nu e un spectacol ușor, nu e însă nici unul dintre acele spectacole care te zdrobesc (spectacole rusești – le numesc eu).

Pe scurt, e o tragicomedie de toată frumusețea. Nu-i lipsește umorul, dar nici greutatea.

Treapta a noua este – cum v-ați dat deja seama – o răscruce.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool



19
/06
/14

În zilele noastre în care rețele sociale dezvăluie pas cu pas fiecare amănunt din viața unui om, ne-a mai rămas un singur loc în care putem fi surprinși sau uimiți de oameni – sala de teatru. 

19
/06
/14

„A face (cuiva) capul calendar” este o expresie folosită adesea când ne întâlnim cu cineva care vorbește prea mult. De asemenea, este utilizată atunci când vrem să transmitem mesajul că suntem copleșiți de prea multe informații. Dar de ce „calendar”, și nu „almanah” sau „revistă”?

18
/06
/14

Se joacă pe scena Naționalului din București “Anonimul venețian”, spectacol-studiu coordonat de însuși Ion Caramitru. Doar doi actori – Ilinca Goia și Ioan Andrei Ionescu, o splendidă ilustrație muzicală (de Vasile Manta) și, mai ales, indimenticabilul text al lui Giuseppe Berto (vă este cunoscut, poate, pentru “Il male oscuro”).

18
/06
/14

Într-o după-amiază de iunie am participat la repetițiile spectacolului „Distopie. Shakespeare. Remix“, care deschide proiectul numit Noua Generație de creatori – 9G, care se va desfășura la Sala Mică a Teatrului Național București, în datele de 20, 21 și 22 iunie, la ora 20.00.

18
/06
/14

Filmul My Name is Salt (Elveția / India 2013), povestea a mii de familii din India care trăiesc din sarea pe care o colectează în deșert, este câștigătorul Marelui Premiu al ediției a treia de Pelicam – Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni.

17
/06
/14

Marele regizor polonez Krzysztof Zanussi afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis realizat la TIFF, că nu există decât un pas între succes și eșec, că premiile sunt folositoare, că a făcut compromisuri în timpul comunismului, că tinerii își vând astăzi prea ușor libertatea și că ceea ce contează este să te comporți decent în viață.

17
/06
/14

Festivalul Naţional de Teatru (25 octombrie – 2 noiembrie 2014) organizează în zilele de 18 şi 19 iulie a.c., la Teatrul Naţional Bucureşti, Sala mică, o audiţie în vederea selecţiei pentru un workshop condus de Răzvan Mazilu - unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi dansatori şi coregrafi.

17
/06
/14

În perioada 16-22 iunie are loc a doua ediție a Festivalului de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, eveniment cultural ce reunește 44 de producții teatrale radiofonice din 21 de țări participante. Audițiile spectacolelor au accesul gratuit și se desfășoară la Grand Hotel Continental, Calea Victoriei nr 56. Despre conceptul festivalului ne vorbeşte Attila Vizauer (regizor), directorul Departamentului de teatru și divertisment al Societății Române de Radiodifuziune.

16
/06
/14

Vineri, 20 iunie (19.00), la Sala Radio, veţi avea plăcerea de a asculta, în interpretarea ORCHESTREI NAŢIONALE RADIO, una dintre simfoniile care au născut cele mai multe dezbateri ideologice: Simfonia a VII-a în do major – Leningrad, creaţie a compozitorului rus Dmitri Şostakovici.