Despre TRUP/SUFLET, la fARAD 5 (Arad, 3-7 octombrie 2018)
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-trup-suflet-la-farad-5-arad-3-7-octombrie-2018/

Festivalul de film documentar fARAD revine la Cinema Arta din Arad între 3-7 octombrie cu o selecţie variată şi efervescentă de filme documentare premiate în marile festivaluri internaţionale. Tema celei de-a cincea ediţii este Trup/Suflet, iar selecţia din acest an prilejuieşte o explorare temerară a naturii caleidoscopice a erosului uman şi a cotloanelor ambigue ale intimităţii.

Un articol de Petre Ivan|4 septembrie 2018

fARAD 5 vorbește despre intimitate și nevoia de dragoste”, spune Mona Nicoară, directorul artistic al festivalului.

“Cele 12 filme din program sunt tot atâtea meditații asupra condiției umane și examinări oneste ale diversității noastre interioare. Suprafețele noastre epidermice sunt deopotrivă zone de contact primordial și scuturi care ascund vulnerabilități și adâncimi nebănuite ale spiritului uman. La fel se întâmplă și cu filmele: documentare aparent dedicate unor subiecte superficial scandaloase sunt structurate de fapt în jurul unor teme profunde, universale și, în realitate, familiare până la înduioșare”.

fARAD

Nu mă atinge-mă

Deschiderea fARAD e rezervată filmului românesc Nu mă atinge-mă, evenimentul incontestabil al anului, dublu recompensat la Berlin cu Ursul de Aur și Premiul pentru debut. La intersecția dintre ficțiune, documentar și artă vizuală, pelicula regizată de Adina Pintilie este o investigare personală a ideii de intimitate și a nevoii umane de contact autentic. Filmul va fi proiectat în prezența producătorului, Bianca Oana.

Filmul de închidere a celei de-a cincea ediții a festivalului este Dream Boat, un documentar-musical despre un vas de croazieră, care sub culorile lui pastelate ascunde o meditație despre iubire, singurătate, moarte, dar mai ales despre nevoia de libertate. Regizorul Tristan Ferland Milewski va fi unul dintre invitații speciali ai festivalului, împreună cu DJ My Name Is Claude, compozitorul coloanei sonore a filmului.

Tradiționalul Laborator fARAD, dedicat tinerilor documentariști, completează programul de proiecții și seria de conferințe și dezbateri menite să regenereze comunitatea locală de cinefili, dar și să ofere noi oportunități de colaborare profesională.

„Gândit la început ca un festival clasic de film documentar, fARAD devine tot mai mult un spațiu de profesionalizare și de sensibilizare a publicului din Arad pentru filmul de artă, dar și un loc de întâlnire, de dezbatere, de confruntare de idei despre felul în care arta reflectă aceste vremuri, tot mai provocatoare moral și existențial, pe care le trăim”, declară Corina Șuteu, președintele festivalului.

Programul integral al festivalului va fi anunțat pe 15 septembrie. (Detalii la www.farad.ro și pe pagina de Facebook a festivalului)

Inițiat și dezvoltat ca un eveniment dedicat educării prin imagine a publicului, dar și revitalizării interesului pentru filmul de artă, fARAD a fost lansat în 2014 la inițiativa Corinei Șuteu și a Film ETC., în colaborare cu Centrul Municipal de Cultură Arad.

Festivalul se află sub patronajul Primăriei Municipiului Arad și este produs și curatoriat de Asociația Film ETC. (producător general Oana Radu și consultant programare Mihai Chirilov), în parteneriat cu 111 Film (Eugen Lumezianu). Mona Nicoară este directorul artistic al festivalului. Laboratorul fARAD 2018 este organizat în parteneriat cu BRD Groupe Société Générale.

Foto: fARAD 5 – facebook

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.