DIALOG Teatru-Film: „Tipografic majuscul” (Insula UNATC – Premieră – Joi, 9 iunie, ora 19:00)
https://www.ziarulmetropolis.ro/dialog-teatru-film-tipografic-majuscul-insula-unatc-premiera-joi-9-iunie-ora-1900/

Joi, 9 iunie, la ora 19:00, UNATC inaugurează o serie de evenimente, sub titulatura „DIALOG Teatru-Film ”, atunci când, pe Insula UNATC, în sediul din str. Matei Voievod nr. 75-77, va avea loc o primă întâlnire şi dialog deschis cu regizorii Radu Jude, Gianina Cărbunariu, actorii Șerban Lazarovici şi Silvian Vâlcu, moderată de Andrei Rus.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2022

La ora 21:00 vom avea o introducere specială, făcută de către Germina Nagâț, membră în Colegiul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), urmată de proiecția în aer liber a filmului
„Tipografic majuscul”, în regia lui Radu Jude, adaptat după spectacolul Gianinei Cărbunariu, cu Șerban Lazarovici în rolul principal.

Evenimentul din 9 iunie se va bucura și de prezența unei expoziții outdoor „Tipografic majuscul” – o selecție din dosarul de securitate a lui Mugur Călinescu, materialul principal de inspirație al celor doi regizori.

Dialogul și proiecția de film din 9 iunie au fost introduse și pregătite de o reprezentație specială, sâmbătă, 28 mai, la Sala Studio a Teatrului Odeon, a spectacolului „Tipografic majuscul”, în regia Gianinei Cărbunariu, cu Silvian Vâlcu în rolul principal.

Seria nouă de dezbateri culturale UNATC DIALOG Teatru-Film propune să pună în dialog artistic și critic membrii celor două comunități creative.

„Fiind invitat de colegii care coordonează evenimentul să gândim un format pentru seara respectivă, ni s-a părut că cel mai interesant e să fie inaugurat, cu această ocazie, un foarte util dialog între artele spectacolului și cinema, două medii artistice care au avut și au în continuare numeroase intersecții (inclusiv la nivelul universității, ce cuprinde facultăți dedicate ambelor domenii, colaborarea creativă dintre ele fiind destul de rară). Vom încerca să reflectăm împreună pe 9 iunie, în discuția despre Tipografic majuscul, la specificul adaptării unui caz real (și a contextului social și politic ce l-a generat) în teatru și în cinema, dar și la legăturile și la diferențele de abordare, în funcție de mediul artistic și de particularitățile fiecăruia. ” (Andrei Rus – Conf. univ. dr. – UNATC și Moderator DIALOG Teatru-Film)

În cazul „Tipografic majuscul”, teatrul și filmul constituie două modalități diferite de exprimare artistică, ce chestionează colaborativ același episod din istoria recentă a României: protestul anticomunist din septembrie 1981 al tânărului Mugur Călinescu. În mai s-au împlinit 101 ani de la înființarea Partidului Comunist Român. Ce valabilitate, relevanță și putere au teatrul și filmul în chestionarea istoriei recente a României, dominată de un unic narativ politic, comunismul?

„Filmul inspirat din povestea dramatică a lui Mugur Călinescu este o excelentă anamneză artistică a prezentului în care trăim. El explică pe îndelete nostalgicilor și negaționistilor, care sunt mai numeroși decât ne dăm seama, de ce comunismul e o boală profundă, iar postcomunismul o convalescență prelungită, nu un episod minor al istoriei recente. Și reușește asta incomparabil mai bine decat manualele școlare sau discursurile anticomuniste din viața publică.” declară Germina Nagâț, în pregătirea evenimentului din 9 iunie.

Joi, 9 iunie, vom discuta cu autorii și protagoniștii celor două producții artistice despre puterea artei de a interveni rectificator în istorie, dar și despre specificul adaptării unui context particular desprins dintr-o anumită realitate în convenții ce par, la o primă vedere, foarte diferite: în teatru și în cinema.

Spectacolul de teatru „Tipografic majuscul” este o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon şi face parte din proiectul european „Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”.

Regizoarea Gianina Cărbunariu a ales ca material de arhivă dosarul minorului Mugur Călinescu. „Metoda de lucru a fost interogarea documentului prin mijloace teatrale. Scenariul care stă la baza spectacolului „Tipografic majuscul” este un colaj de materiale ready-made (documente și interviuri), însă spectacolul este un exercițiu de imaginație, o ficțiune ce încearcă să chestioneze aceste urme ale unei realități din istoria recentă și felul în care ele ne ajută să înțelegem lumea în care trăim astăzi.” (Gianina Cărbunariu)

Filmul „Tipografic majuscul”, în regia lui Radu Jude, pune în legătură, prin tehnica montajului, două povești și două istorii. Una este povestea reală a adolescentului Mugur Călinescu, care, în 1981, a scris pe ziduri cu creta o serie de texte împotriva dictaturii lui Nicolae Ceaușescu. Povestea lui e pusă în scenă așa cum a reconstituit-o Gianina Cărbunariu din dosarul lui de Securitate. A doua este povestea oficială a României: imagini din arhiva Televiziunii Naționale, exact din aceeaşi perioadă.

Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) avea doar 17 ani şi era elev la Liceul A.T. Laurian din Botoşani când, în septembrie 1981, a alertat organele de Securitate timp de o lună pentru că a scris pe ziduri şi panouri inscripții menite să provoace în oameni o reacție față de încălcarea flagrantă a tuturor drepturilor și libertăților cetățenești, față de situația dezastruoasă a economiei din acea perioadă. După ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate. La doi ani după momentul septembrie 1981, Mugur Călinescu se îmbolnăvește de leucemie și moare în anul 1985.

La discuția și proiecția de joi, 9 iunie (Insula UNATC, în sediul din Matei Voievod nr. 75-77), intrarea este liberă. Evenimentul este deschis tuturor celor interesați. În caz de vreme nefavorabilă, evenimentul va avea loc în Sala Cinema, din aceeași locație, UNATC – Str. Matei Voievod, nr 75-77.

Citiţi şi:
25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.