DIALOG Teatru-Film: „Tipografic majuscul” (Insula UNATC – Premieră – Joi, 9 iunie, ora 19:00)
https://www.ziarulmetropolis.ro/dialog-teatru-film-tipografic-majuscul-insula-unatc-premiera-joi-9-iunie-ora-1900/

Joi, 9 iunie, la ora 19:00, UNATC inaugurează o serie de evenimente, sub titulatura „DIALOG Teatru-Film ”, atunci când, pe Insula UNATC, în sediul din str. Matei Voievod nr. 75-77, va avea loc o primă întâlnire şi dialog deschis cu regizorii Radu Jude, Gianina Cărbunariu, actorii Șerban Lazarovici şi Silvian Vâlcu, moderată de Andrei Rus.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2022

La ora 21:00 vom avea o introducere specială, făcută de către Germina Nagâț, membră în Colegiul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), urmată de proiecția în aer liber a filmului
„Tipografic majuscul”, în regia lui Radu Jude, adaptat după spectacolul Gianinei Cărbunariu, cu Șerban Lazarovici în rolul principal.

Evenimentul din 9 iunie se va bucura și de prezența unei expoziții outdoor „Tipografic majuscul” – o selecție din dosarul de securitate a lui Mugur Călinescu, materialul principal de inspirație al celor doi regizori.

Dialogul și proiecția de film din 9 iunie au fost introduse și pregătite de o reprezentație specială, sâmbătă, 28 mai, la Sala Studio a Teatrului Odeon, a spectacolului „Tipografic majuscul”, în regia Gianinei Cărbunariu, cu Silvian Vâlcu în rolul principal.

Seria nouă de dezbateri culturale UNATC DIALOG Teatru-Film propune să pună în dialog artistic și critic membrii celor două comunități creative.

„Fiind invitat de colegii care coordonează evenimentul să gândim un format pentru seara respectivă, ni s-a părut că cel mai interesant e să fie inaugurat, cu această ocazie, un foarte util dialog între artele spectacolului și cinema, două medii artistice care au avut și au în continuare numeroase intersecții (inclusiv la nivelul universității, ce cuprinde facultăți dedicate ambelor domenii, colaborarea creativă dintre ele fiind destul de rară). Vom încerca să reflectăm împreună pe 9 iunie, în discuția despre Tipografic majuscul, la specificul adaptării unui caz real (și a contextului social și politic ce l-a generat) în teatru și în cinema, dar și la legăturile și la diferențele de abordare, în funcție de mediul artistic și de particularitățile fiecăruia. ” (Andrei Rus – Conf. univ. dr. – UNATC și Moderator DIALOG Teatru-Film)

În cazul „Tipografic majuscul”, teatrul și filmul constituie două modalități diferite de exprimare artistică, ce chestionează colaborativ același episod din istoria recentă a României: protestul anticomunist din septembrie 1981 al tânărului Mugur Călinescu. În mai s-au împlinit 101 ani de la înființarea Partidului Comunist Român. Ce valabilitate, relevanță și putere au teatrul și filmul în chestionarea istoriei recente a României, dominată de un unic narativ politic, comunismul?

„Filmul inspirat din povestea dramatică a lui Mugur Călinescu este o excelentă anamneză artistică a prezentului în care trăim. El explică pe îndelete nostalgicilor și negaționistilor, care sunt mai numeroși decât ne dăm seama, de ce comunismul e o boală profundă, iar postcomunismul o convalescență prelungită, nu un episod minor al istoriei recente. Și reușește asta incomparabil mai bine decat manualele școlare sau discursurile anticomuniste din viața publică.” declară Germina Nagâț, în pregătirea evenimentului din 9 iunie.

Joi, 9 iunie, vom discuta cu autorii și protagoniștii celor două producții artistice despre puterea artei de a interveni rectificator în istorie, dar și despre specificul adaptării unui context particular desprins dintr-o anumită realitate în convenții ce par, la o primă vedere, foarte diferite: în teatru și în cinema.

Spectacolul de teatru „Tipografic majuscul” este o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon şi face parte din proiectul european „Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”.

Regizoarea Gianina Cărbunariu a ales ca material de arhivă dosarul minorului Mugur Călinescu. „Metoda de lucru a fost interogarea documentului prin mijloace teatrale. Scenariul care stă la baza spectacolului „Tipografic majuscul” este un colaj de materiale ready-made (documente și interviuri), însă spectacolul este un exercițiu de imaginație, o ficțiune ce încearcă să chestioneze aceste urme ale unei realități din istoria recentă și felul în care ele ne ajută să înțelegem lumea în care trăim astăzi.” (Gianina Cărbunariu)

Filmul „Tipografic majuscul”, în regia lui Radu Jude, pune în legătură, prin tehnica montajului, două povești și două istorii. Una este povestea reală a adolescentului Mugur Călinescu, care, în 1981, a scris pe ziduri cu creta o serie de texte împotriva dictaturii lui Nicolae Ceaușescu. Povestea lui e pusă în scenă așa cum a reconstituit-o Gianina Cărbunariu din dosarul lui de Securitate. A doua este povestea oficială a României: imagini din arhiva Televiziunii Naționale, exact din aceeaşi perioadă.

Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) avea doar 17 ani şi era elev la Liceul A.T. Laurian din Botoşani când, în septembrie 1981, a alertat organele de Securitate timp de o lună pentru că a scris pe ziduri şi panouri inscripții menite să provoace în oameni o reacție față de încălcarea flagrantă a tuturor drepturilor și libertăților cetățenești, față de situația dezastruoasă a economiei din acea perioadă. După ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate. La doi ani după momentul septembrie 1981, Mugur Călinescu se îmbolnăvește de leucemie și moare în anul 1985.

La discuția și proiecția de joi, 9 iunie (Insula UNATC, în sediul din Matei Voievod nr. 75-77), intrarea este liberă. Evenimentul este deschis tuturor celor interesați. În caz de vreme nefavorabilă, evenimentul va avea loc în Sala Cinema, din aceeași locație, UNATC – Str. Matei Voievod, nr 75-77.

Citiţi şi:
24
/11
/23

“Lacul Lebedelor”, cel mai cunoscut spectacol de balet al tuturor timpurilor, se joacă săptămâna viitoare pe scena Sălii Palatului din București, cu participarea extraordinară a Baletului și Orchestrei Operei Naționale București, avându-i ca invitați pe prim balerinii de talie mondială, Iana Salenko și Marian Walter.

22
/11
/23

Iosif Paștina joacă în “Disco Regret”, piesă scrisă de Doru Vatavului și regizată de Irisz Kovacs. A terminat U.N.A.T.C-ul în 2020 la clasa profesorilor Marius Gîlea, Bogdana Darie, Ioana Barbu și spune că: "Am avut noroc că am terminat chiar la începerea pandemiei și am avut privilegiul de a apuca să joc de câteva ori licența până la lockdown. Alți colegi n-au fost așa norocoși”.

21
/11
/23

Ce începe clandestin și se termină cel puțin amuzant? O petrecere organizată de barmanul Klaus (Adrian Nicolae) la clubul în care lucrează, unde fratele lui, bodyguard (Cosmin „Micutzu” Nedelcu) e nevoit să dea o mână de ajutor, cu zâmbetul pe buze, e povestea filmului Klaus & Barroso.