Din culisele La tête haute. Cu Catherine Deneuve
https://www.ziarulmetropolis.ro/din-culisele-la-tete-haute-cu-catherine-deneuve/

Catherine Deneuve (Dancer in the Dark, Belle de Jour, Dans la cour, 3 Coeurs) este judecător pentru minori în La Tête haute / Capul sus / Standing Tall, film care intră de azi în cinematografe. 

Un articol de Liliana Matei|13 februarie 2016

Regia este semnată Emmanuelle Bercot (Elle s’en va / On My Way) care anul trecut a şi vizitat România cu ocazia   Festivalului Les Films de Cannes à Bucharest (23 – 29 octombrie 2015).

La Tête haute a fost proiectat în deschiderea Festivalului #Cannes2015. Anul acesta, filmul are opt nominalizări la Premiile César 2016 (26 februarie).

La Tête haute / Capul sus urmăreşte experienţele lui Malony (jucat de actorul debutant Rod Paradot, recrutat întâmplător de pe treptele unei şcoli profesionale de tâmplărie), un delincvent juvenil care îşi petrece o bună parte din copilărie, de la vârsta de la 6 până la 18 ani, mai mult prin tribunale şi centre de educare pentru minori. Actriţa Catherine Deneuve însăşi a petrecut câteva săptămâni bune prin sălile de tribunal în care se judecau cauze cu delincvenţi minori pentru documentare.

“Am stat de vorbă cu Emmanuelle (Emmanuelle Bercot, regizorul filmului) şi împreună am ajuns la concluzia că ar fi bine să vedem cu ochii noştri ce se întâmplă în astfel de locuri. Care e tonul, cum vorbesc oamenii, cum se comportă”, spune Deneuve. “Adesea sunt dialoguri foarte tehnice, discuţii aplicate. La aceste audieri am asistat la fel şi fel de scene… Îmi amintesc, spre exemplu, de un caz cu doi băieţi şi o fată care nu mai voiau să se întoarcă la tatăl lor. Mama era deasemenea prezentă în sală. Erau prezenţi avocaţii lor, consilierii şi judecătorul. Pot să spun că am înţeles foarte bine situaţia, am putut simţi traumele şi drama celor implicaţi. Surpriza mea cea mai mare a fost să constat importanţa şi timpul acordat de către persoanele din sistem acestor adolescenţi. Răbdarea lor, puterea imensă de a asculta…”

Ori Depardieu, ori Deneuve!

Iniţial, în rolul judecătorului de minori din film ar fi putut să joace Gerard Depardieu. “Pentru acest rol aveam nevoie de cineva cunoscut, o autoritate incontestabilă a cinematografului”, spune regizoarea Emannuelle Bercot. “De aceea, încă de la început am avut în cap doar două nume: Catherine Deneuve sau Gérard Depardieu. Nimeni altcineva!”. Bercot îşi aminteşte de o discuţie auzită în copilărie dintre unchiul său, el însuşi consilier la un centru pentru minori, şi o judecătoare specializată în astfel de cazuri. Era vorba de un băiat cu probleme destul de grave, caz pe care cei doi încercau să îl rezolve de mai mult timp. “Pentru el, dvs sunteţi mama, iar eu sunt tatăl”, a spus consilierul. “Ba nu! E invers!”, i-a răspuns judecătoarea. “Dvs. sunteţi mama, iar eu sunt tatăl!”. Din acel moment, Emmanuelle Bercot a decis că rolul principal în filmul ei va fi jucat de o femeie, mai precis de Catherine Deneuve.

Câteva amănunte mai puţin ştiute despre Catherine Deneuve
Catherine Deneuve are acum 73 de ani şi, de-a lungul carierei, a jucat în peste 120 de filme.

A fost descoperită la 20 de ani de regizorul Roger Vadim, cu care are şi primul copil, tot de atunci. Al doilea copil se naşte pe când Catherine are 28 de ani: este vorba de Chiara Mastroiani. Tatăl: actorul italian Marcello Mastroiani, cu care Deneuve face de-a lungul timpului cinci filme.

Catherine Deneuve însăşi este fiica a doi actori: Maurice Dorléac şi Renée Deneuve, al cărei nume îl şi poartă.

În 1996 se îndrăgosteşte atât de mult de filmul Breaking the Waves încât îi scrie pe loc o scrisoare lui Lars von Trier şi îi cere un rol într-un viitor film al său. Solicitarea se concretizează într-un rol în Dancer in the Dark, patru ani mai târziu.

Pentru o lungă perioadă de timp Catherine Deneuve este muza designer-ului vestimentar Yves Saint-Laurent. Acesta îi furnizează garderoba pentru cinci filme, printre care şi Belle de Jour (1967).

În 2005 refuză rolul secundar din thriller-ul psihologic Basic Instinct 2. În locul ei va juca Charlotte Rampling.

Surprinzător, dar Catherine Deneuve nu pune niciodată piciorul pe scena unui teatru. Ea spune că are trac de scenă.

În anul 2006 este preşedintele juriului pentru Competiţia Oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia, ediţia cu nr. 63.

“Sunt norocoasă: îmbătrânesc în acelaşi timp cu câţiva regizori care îmbătrânesc odată cu mine”, spunea la un moment dat Catherine Deneuve.

În legătură cu relaţiile sale, Deneuve făcea următoarea consideraţie: “Nu văd niciun motiv pentru căsătorie atâta timp cât există divorţul”. De menţionat că actriţa a fost căsătorită o singură dată, din 1965 până în 1972, când a divorţat.

Casa de copii nu e acasă 

(La Tête haute – sinopsis)

Abandonat de mama lui încă de la vârsta de 6 ani, Malony stă mai mult prin casele de corecţie. De-a lungul timpului, în jurul său se formează un fel de familie adoptivă: Florence, o judecătoare de minori în pragul pensionării, şi Yann, un asistent social, el însuşi supravieţuitorul unei copilării dificile.

Cei doi îl călăuzesc pe băiat prin viaţă, încercând constant să-l ferească de eşecuri. Ajuns la un centru de reeducare pentru adolescenţi, Malony o întâlneşte pe Tess, o tipă mai specială care îi va demonstra că există încă motive pentru a spera la o viaţă mai bună.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.