Din culisele La tête haute. Cu Catherine Deneuve
https://www.ziarulmetropolis.ro/din-culisele-la-tete-haute-cu-catherine-deneuve/

Catherine Deneuve (Dancer in the Dark, Belle de Jour, Dans la cour, 3 Coeurs) este judecător pentru minori în La Tête haute / Capul sus / Standing Tall, film care intră de azi în cinematografe. 

Un articol de Liliana Matei|13 februarie 2016

Regia este semnată Emmanuelle Bercot (Elle s’en va / On My Way) care anul trecut a şi vizitat România cu ocazia   Festivalului Les Films de Cannes à Bucharest (23 – 29 octombrie 2015).

La Tête haute a fost proiectat în deschiderea Festivalului #Cannes2015. Anul acesta, filmul are opt nominalizări la Premiile César 2016 (26 februarie).

La Tête haute / Capul sus urmăreşte experienţele lui Malony (jucat de actorul debutant Rod Paradot, recrutat întâmplător de pe treptele unei şcoli profesionale de tâmplărie), un delincvent juvenil care îşi petrece o bună parte din copilărie, de la vârsta de la 6 până la 18 ani, mai mult prin tribunale şi centre de educare pentru minori. Actriţa Catherine Deneuve însăşi a petrecut câteva săptămâni bune prin sălile de tribunal în care se judecau cauze cu delincvenţi minori pentru documentare.

“Am stat de vorbă cu Emmanuelle (Emmanuelle Bercot, regizorul filmului) şi împreună am ajuns la concluzia că ar fi bine să vedem cu ochii noştri ce se întâmplă în astfel de locuri. Care e tonul, cum vorbesc oamenii, cum se comportă”, spune Deneuve. “Adesea sunt dialoguri foarte tehnice, discuţii aplicate. La aceste audieri am asistat la fel şi fel de scene… Îmi amintesc, spre exemplu, de un caz cu doi băieţi şi o fată care nu mai voiau să se întoarcă la tatăl lor. Mama era deasemenea prezentă în sală. Erau prezenţi avocaţii lor, consilierii şi judecătorul. Pot să spun că am înţeles foarte bine situaţia, am putut simţi traumele şi drama celor implicaţi. Surpriza mea cea mai mare a fost să constat importanţa şi timpul acordat de către persoanele din sistem acestor adolescenţi. Răbdarea lor, puterea imensă de a asculta…”

Ori Depardieu, ori Deneuve!

Iniţial, în rolul judecătorului de minori din film ar fi putut să joace Gerard Depardieu. “Pentru acest rol aveam nevoie de cineva cunoscut, o autoritate incontestabilă a cinematografului”, spune regizoarea Emannuelle Bercot. “De aceea, încă de la început am avut în cap doar două nume: Catherine Deneuve sau Gérard Depardieu. Nimeni altcineva!”. Bercot îşi aminteşte de o discuţie auzită în copilărie dintre unchiul său, el însuşi consilier la un centru pentru minori, şi o judecătoare specializată în astfel de cazuri. Era vorba de un băiat cu probleme destul de grave, caz pe care cei doi încercau să îl rezolve de mai mult timp. “Pentru el, dvs sunteţi mama, iar eu sunt tatăl”, a spus consilierul. “Ba nu! E invers!”, i-a răspuns judecătoarea. “Dvs. sunteţi mama, iar eu sunt tatăl!”. Din acel moment, Emmanuelle Bercot a decis că rolul principal în filmul ei va fi jucat de o femeie, mai precis de Catherine Deneuve.

Câteva amănunte mai puţin ştiute despre Catherine Deneuve
Catherine Deneuve are acum 73 de ani şi, de-a lungul carierei, a jucat în peste 120 de filme.

A fost descoperită la 20 de ani de regizorul Roger Vadim, cu care are şi primul copil, tot de atunci. Al doilea copil se naşte pe când Catherine are 28 de ani: este vorba de Chiara Mastroiani. Tatăl: actorul italian Marcello Mastroiani, cu care Deneuve face de-a lungul timpului cinci filme.

Catherine Deneuve însăşi este fiica a doi actori: Maurice Dorléac şi Renée Deneuve, al cărei nume îl şi poartă.

În 1996 se îndrăgosteşte atât de mult de filmul Breaking the Waves încât îi scrie pe loc o scrisoare lui Lars von Trier şi îi cere un rol într-un viitor film al său. Solicitarea se concretizează într-un rol în Dancer in the Dark, patru ani mai târziu.

Pentru o lungă perioadă de timp Catherine Deneuve este muza designer-ului vestimentar Yves Saint-Laurent. Acesta îi furnizează garderoba pentru cinci filme, printre care şi Belle de Jour (1967).

În 2005 refuză rolul secundar din thriller-ul psihologic Basic Instinct 2. În locul ei va juca Charlotte Rampling.

Surprinzător, dar Catherine Deneuve nu pune niciodată piciorul pe scena unui teatru. Ea spune că are trac de scenă.

În anul 2006 este preşedintele juriului pentru Competiţia Oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia, ediţia cu nr. 63.

“Sunt norocoasă: îmbătrânesc în acelaşi timp cu câţiva regizori care îmbătrânesc odată cu mine”, spunea la un moment dat Catherine Deneuve.

În legătură cu relaţiile sale, Deneuve făcea următoarea consideraţie: “Nu văd niciun motiv pentru căsătorie atâta timp cât există divorţul”. De menţionat că actriţa a fost căsătorită o singură dată, din 1965 până în 1972, când a divorţat.

Casa de copii nu e acasă 

(La Tête haute – sinopsis)

Abandonat de mama lui încă de la vârsta de 6 ani, Malony stă mai mult prin casele de corecţie. De-a lungul timpului, în jurul său se formează un fel de familie adoptivă: Florence, o judecătoare de minori în pragul pensionării, şi Yann, un asistent social, el însuşi supravieţuitorul unei copilării dificile.

Cei doi îl călăuzesc pe băiat prin viaţă, încercând constant să-l ferească de eşecuri. Ajuns la un centru de reeducare pentru adolescenţi, Malony o întâlneşte pe Tess, o tipă mai specială care îi va demonstra că există încă motive pentru a spera la o viaţă mai bună.

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.