Din interiorul spectacolului „Rinocerii” în regia lui Robert Wilson
https://www.ziarulmetropolis.ro/din-interiorul-spectacolului-rinocerii-in-regia-lui-robert-wilson/

Scenograful Adrian Damian şi regizorul Bobi Pricop au lucrat la spectacolul „Rinocerii” în regia lui Robert Wilson, spectacol ce va fi transmis live la Grand Cinema Băneasa, pe 2 noiembrie, la ora 19.00, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2014.

Un articol de Judy Florescu|22 octombrie 2014

În cadrul colocviului „Scenografie, tehnici audiovideo și decor de lumini” organizat de Cristina Rusiecki la Teatrul Nottara, scenograful și regizorul au vorbit despre etapele muncii alături de regizorul Robert Wilson, numit de presa americană drept cel dintâi artist teatral avangardist. 

DSC00036-001Adrian Damian, scenograf: „Am fost onorat să fac parte dintr-o echipă de peste 100 de oameni în care toată lumea voia, în care nu exista nu sau lasă că se poate și altfel. Domnul Robert Wilson vedea scamele pe care noi nu le vedeam din spectacol. Era incredibilă precizia și atenția pe care o dădea fiecărui milimetru din spectacol. În contractul dumnealui avea trecută o clauză: dacă nu se respectă toate indicațiile sale regizorale, legate de tehnic, spectacolul nu se mai joacă.  Teatrul neavând ștangă electrică, fiecare mașinist a primit câte un cronometru cu care ridica și cobora cortina. Asistenții dumnealui ne-au spus că în România i-a făcut plăcere să lucreze cel mai mult pentru că totul se desfășura uman, nu mecanic, tehnologizat, ca în alte țări. ”

DSC00055-002Bobi Pricop, regizor: „Robert Wilson descompune mișcarea scenică. Fiecare cadru din spectacolul „Rinocerii” e o imagine perfect construită, iar asta se resfrânge și asupra jocului actorilor. Cum își construiește Bob Wilson spectacolele? Mai întâi există un workshop la Watermill, unde se discută, se face un semi-caiet de regie, un fel de documentare a ceea ce urmează să se întâmple. Apoi urmează un workshop de două săptămâni în care se construiește tot spectacolul fără vorbe, doar mișcare. Totul trebuie să stea perfect în mișcare, fără text. Se folosește muzică.  În a doua etapă, care a durat o lună la Craiova, pe mișcarea pe care a construit-o în prima etapă se adaugă textul, care niciodată nu este sincronizat perfect cu mișcarea. Robert Wilson spunea că un spectacol e ca un film mut acompaniat de o piesă radiofonică.”

Foto/video: Judy Florescu

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

29
/12
/19

TOP A fost o ediţie foarte bună a festivalului de la Cannes, aşa că topul meu de final de an, care inevitabil e unul subiectiv, e influenţat de asta. Cap de listă e, totuşi, extraordinarul câştigător de la Berlin. Filmele-vedetă de la Veneţia nu m-au impresionat.

23
/12
/19

ANALIZĂ A fost un an cu de toate pentru cinematografia română: succese internaționale, apariția unor noi voci promițătoare, cineaști care se reinventează, prelungiri reușite ale realismului Noului Val, epigonism, insistența pe tema comunismului, filme de public, dar și un scandal în jurul concursului organizat de Centrul Național al Cinematografiei.

06
/09
/19

Invitată a celei de-a şaptea ediţii a Alba Iulia Music & Film Festival (30 august - 1 septembrie), eveniment organizat de TIFF, Maia Morgenstern a vorbit, la o întâlnire cu publicul, despre cinema, despre cum a ajuns actriţă, despre „Balanţa” şi Lucian Pintilie, despre generaţii şi despre seriale.

05
/09
/19

Colaborator al Ziarului Metropolis, Mihai Cristea a fost din nou la Festivalul de la Veneţia, de unde a scris despre câteva titluri: de la filme americane dezamăgitoare ca ”Ad Astra”, de James Gray, sau ”The Laundromat”, de Steven Sorderbergh, şi până la filme ambiţioase ca „Ema”, de Pablo Larrain, şi „Martin Eden”, de Pietro Marcello.

03
/07
/19

INTERVIU „Învăț film pe măsură ce îmi fac filmele”, spune cunoscutul cineast filipinez Brillante Mendoza, într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Metropolis. Regizorul vorbește despre importanța premiilor și își explică stilul special de lucru, dar și motivele pentru care este interesat de aspectele sociale din Filipine.

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.