Din interiorul spectacolului “Rinocerii” în regia lui Robert Wilson
https://www.ziarulmetropolis.ro/din-interiorul-spectacolului-rinocerii-in-regia-lui-robert-wilson/

Scenograful Adrian Damian şi regizorul Bobi Pricop au lucrat la spectacolul “Rinocerii” în regia lui Robert Wilson, spectacol ce va fi transmis live la Grand Cinema Băneasa, pe 2 noiembrie, la ora 19.00, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2014.

Un articol de Judy Florescu|22 Octombrie 2014

În cadrul colocviului “Scenografie, tehnici audiovideo și decor de lumini” organizat de Cristina Rusiecki la Teatrul Nottara, scenograful și regizorul au vorbit despre etapele muncii alături de regizorul Robert Wilson, numit de presa americană drept cel dintâi artist teatral avangardist. 

DSC00036-001Adrian Damian, scenograf: “Am fost onorat să fac parte dintr-o echipă de peste 100 de oameni în care toată lumea voia, în care nu exista nu sau lasă că se poate și altfel. Domnul Robert Wilson vedea scamele pe care noi nu le vedeam din spectacol. Era incredibilă precizia și atenția pe care o dădea fiecărui milimetru din spectacol. În contractul dumnealui avea trecută o clauză: dacă nu se respectă toate indicațiile sale regizorale, legate de tehnic, spectacolul nu se mai joacă.  Teatrul neavând ștangă electrică, fiecare mașinist a primit câte un cronometru cu care ridica și cobora cortina. Asistenții dumnealui ne-au spus că în România i-a făcut plăcere să lucreze cel mai mult pentru că totul se desfășura uman, nu mecanic, tehnologizat, ca în alte țări. ”

DSC00055-002Bobi Pricop, regizor: “Robert Wilson descompune mișcarea scenică. Fiecare cadru din spectacolul “Rinocerii” e o imagine perfect construită, iar asta se resfrânge și asupra jocului actorilor. Cum își construiește Bob Wilson spectacolele? Mai întâi există un workshop la Watermill, unde se discută, se face un semi-caiet de regie, un fel de documentare a ceea ce urmează să se întâmple. Apoi urmează un workshop de două săptămâni în care se construiește tot spectacolul fără vorbe, doar mișcare. Totul trebuie să stea perfect în mișcare, fără text. Se folosește muzică.  În a doua etapă, care a durat o lună la Craiova, pe mișcarea pe care a construit-o în prima etapă se adaugă textul, care niciodată nu este sincronizat perfect cu mișcarea. Robert Wilson spunea că un spectacol e ca un film mut acompaniat de o piesă radiofonică.”

Foto/video: Judy Florescu

06
/09
/19

Invitată a celei de-a şaptea ediţii a Alba Iulia Music & Film Festival (30 august - 1 septembrie), eveniment organizat de TIFF, Maia Morgenstern a vorbit, la o întâlnire cu publicul, despre cinema, despre cum a ajuns actriţă, despre „Balanţa” şi Lucian Pintilie, despre generaţii şi despre seriale.

05
/09
/19

Colaborator al Ziarului Metropolis, Mihai Cristea a fost din nou la Festivalul de la Veneţia, de unde a scris despre câteva titluri: de la filme americane dezamăgitoare ca ”Ad Astra”, de James Gray, sau ”The Laundromat”, de Steven Sorderbergh, şi până la filme ambiţioase ca „Ema”, de Pablo Larrain, şi „Martin Eden”, de Pietro Marcello.

03
/07
/19

INTERVIU „Învăț film pe măsură ce îmi fac filmele”, spune cunoscutul cineast filipinez Brillante Mendoza, într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Metropolis. Regizorul vorbește despre importanța premiilor și își explică stilul special de lucru, dar și motivele pentru care este interesat de aspectele sociale din Filipine.

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

21
/11
/18

OPINIE Cum se explică succesul lui „Moromeții 2”, care pare de neoprit în drumul de a deveni cel mai vizionat film românesc cel puțin de după 2000? Am încercat să ofer cinci motive ale acestei primiri neașteptate pe care publicul român i-o oferă noului film al veteranului regizor Stere Gulea.

30
/09
/18

Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 5-a ediție, care se desfășoară anul acesta în perioada 3-7 octombrie la Cinema Arta, o selecție de 12 filme inspirat selecționate, proiectate în prezența realizatorilor și conectate, mai mult decât oricând, la realitate. Tema acestei ediții este Trup/Suflet.

06
/08
/18

PREVIEW Am intrat în a doua jumătate a anului, iar cinematografia română se pregătește pentru filmele toamnei. Aproape 20 de titluri ar urma să ajungă pe marile ecrane, printre care unele semnate de Paul Negoescu, Radu Jude, Tudor Giurgiu, Radu Muntean sau Stere Gulea. „Touch Me Not” rămâne pentru 2019.

09
/05
/18

ANALIZĂ În afară de prezența în competiția de la Cannes în 2017, ce au în comun filme precum „The Square”, „Loveless”, „The Killing of a Sacred Deer”, „You Were Never Really Here” și „Happy End”? Reprezintă un cinema cinic, sentențios și intimidant cu spectatorul.

12
/04
/18

OPINIE Competiția ediției din 2018 a Festivalului de la Cannes combină câteva nume consacrate și obișnuiți mai noi sau mai vechi ai Croazetei cu cineaști care concurează pentru prima dată pentru Palme d'Or sau chiar aflați la debut. Niciun lungmetraj românesc în selecția din acest an.

02
/04
/18

ANCHETĂ Continuăm demersul de a vi-i prezenta pe unii dintre cei mai promiţători tineri regizori români de film ai momentului. Nu au debutat încă în lungmetraj, dar sunt şanse mari – scurtmetrajele lor stau deja mărturie – să tot auzim de următorii cinci cineaști în anii care vor veni: Radu Matei Bărbulescu, Cecilia Felméri, Cristina Haneș, Luiza Pârvu și Andrei Răuțu.

28
/03
/18

OPINIE Dominată de filmul „Un pas în urma serafimilor” și afectată în desfășurarea sa de rigorile transmisiei în direct la televiziune, cea de-a 12-a ediție a Galei Premiilor Gopo a reflectat ceva din situația de moment a cinematografiei române.

Page 1 of 41234