Dinel, Sile și Pompiliu, noi, ai noștri
https://www.ziarulmetropolis.ro/dinel-sile-si-pompiliu-noi-ai-nostri/

Rulează în cinematografele din ţara noastră filmul artistic „Două lozuri” (regizor Paul Negoescu). Comedie românească, aşadar mai puţin romantică şi vag tragică. Nu se râde deloc rău.

Un articol de Andrei Crăciun|8 octombrie 2016

Două lozuri se revendică de la clasicul lui Nenea Iancu al nostru (de altfel, filmul de cinema chiar s-a filmat la noi, la Ploiești, căci eu de-acolo sunt de loc, ca să vedeți și dumneavoastră unde s-a ajuns în degradarea urbei, iar GP Hotel nu arată deloc precum pe peliculă, e un hotel modern, rafinat, chiar dacă nu central; bine, acum, eu sunt și prieten din copilărie cu patronatul, dar chiar și așa). Aspecte secundare. Să trecem peste.

Acțiunea, deci, se desfășoară într-un oraș nenumit, de provincie, nu îndepărtat de București (se ajunge într-un ceas la Buftea). Un cetățean, Dinel (Dorian Boguță), repară autoturisme și tânjește după nevasta personală, doamna Gina, care făcea Italia. Un alt cetățean, Sile (Dragoș Bucur), pierde consecvent la pariuri și agreează să facă ochi dulci damelor – îi place lui să se dea cocoșel. Și mai e și preferatul meu, Pompiliu (Alexandru Papadopol), intelectual de provincie, care se poartă cu șosete la sandale, elegant, deosebit. El funcționărește, e mai degrabă sceptic și crede în toate conspirațiile mondiale, în toate prostiile, cum se cuvine. El este culmea filmului (la un moment dat, într-o casă de oameni, în timp ce hărțuiește o școlăriță care parcă știe ea ceva, dar ascunde, pune mâna și răsfoiește foarte tacticos monumentalul volum Dacia preistorică).

Dinel pune un bilet de loterie, câștigă (sau doar crede că e așa?), rătăcește biletul, iar cei trei eroi încep o spectaculoasă cursă de recuperare a hârtiei norocoase. Ei se înhamă la o Dacie veche și se aștern la drum.

doua-lozuri-183503l

E comic Două lozuri, e un comic fără pretenții, așadar cinstit. Nu e pentru moftangii, n-o să placă la esteți (deși îndrăgitul tânăr regizor surprinde niște amurguri de toată frumusețea). E un comic mai pentru toți oamenii. Se întâmplă lucruri amuzante, cusute cu ață neagră, desigur, dar tot așa e și prin viață.

Două lozuri mustește și de autoironie, și exact asta îl salvează (se râde binișor și la aspra critică adusă de Pompiliu, intelectualul, filmului românesc cu care a început noul val – în care doi tâmpiți duc o geantă cu droguri dinspre Marea Neagră înspre Capitală, poate îl mai știți; pentru cei născuți mai târziu, filmul Marfa și banii e, de fapt, foarte bun, și tocmai pentru că aspra critică vine dinspre Pompiliu… înțelegeți dumneavoastră).

Toți îi cunoaștem pe Dinel, Sile și Pompiliu. Suntem noi, ai noștri. Îi găsiți în orice bar din țara noastră. Ei vor fi și mai departe acolo. Dar dumneavoastră aveți cu adevărat o șansă: dacă mergeți la cinema, și luați și bilet, aveți șansa să câștigați o Dacie 1300 (veche, dar recondiționată). Mai intrați pe www.doualozuri.ro, căci nu vă pot spune nici eu totul.

În chestiunea Lozurilor, esențialul acesta este: se râde și nu se râde rău. A se vedea.

Dinel pune un bilet de loterie, câștigă (sau doar crede că e așa?), rătăcește biletul, iar cei trei eroi încep o spectaculoasă cursă de recuperare a hârtiei norocoase. Ei se înhamă la o Dacie veche și se aștern la drum.

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.