Dirijorul Cristian Mandeal și violonistul Valentin Șerban deschid stagiunea Orchestrei de Cameră Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/dirijorul-cristian-mandeal-si-violonistul-valentin-serban-deschid-stagiunea-orchestrei-de-camera-radio/

Miercuri, 19 octombrie 2022, de la ora 19:00, este rândul Orchestrei de Cameră Radio să prezinte primul eveniment al noii sale stagiuni la Sala Radio, sub bagheta apreciatului dirijor român Cristian Mandeal.

Un articol de Liliana Matei|14 octombrie 2022

Invitat special al evenimentului de la Sala Radio este violonistul Veltnin Șerban, câștigător al Concursului internațional George Enescu (ediția 2020-2021).

În atmosfera Vienei imperiale de secolului al XVIII-lea veți asculta un concert ce reunește lucrări ale celor trei mari clasici: Haydn, Mozart și Beethoven

Prima lucrare în programul serii va fi Simfonia nr. 6 – Le matin (Dimineața)  de J. Haydn, ce debutează cu o inspirată descriere sonoră a zorilor și a fost creată la comanda prințului Paul al II-lea Anton Esterházy, care i-a cerut compozitorului trei lucrări care să descrie principalele momente ale zilei. Veți asculta apoi o lucrare creată de celebrul Amadeus – Serenada  nr. 6 în Re majorSerenata notturna și în partea a doua a serii vă veți bucura de Concertul în Re major pentru vioară și orchestră – una dintre cele mai romantice și mai emoționante creații beethoveniene.

Singurul concert de vioară semnat de titanul de la Bonn, compus în 1806 și interpretat prima oară la Viena, la doar două zile după ce compozitorul a terminat de scris partitura, concertul a fost inițial considerat un eșec. După moartea lui Beethoven, câteva decenii mai târziu, în 1844, tânărul Joseph Joachim, în vârstă de doar 12 ani – care avea să devină unul dintre cei mai mari violoniști ai lumii – l-a interpretat alături de orchestra London Philharmonic Society, sub bagheta celebrului compozitor Felix Mendelssohn, moment ce a relansat lucrarea. Astăzi este una dintre cele mai cântate partituri de vioară create vreodată și mari violoniști ca Yehudi Menuhin, David Oistrah sau Itzhak Perlman l-au interpretat și înregistrat.

În aproape 50 de ani de activitate, Cristian Mandeal a dirijat peste 60 de prime audiţii absolute, o parte dintre acestea fiindu-i dedicate. Este un promotor neobosit al lui George Enescu, programându-i muzica pe toate meridianele. Printre altele a dirijat opera Oedipe în primă audiţie britanică (Festivalul de la Edinburgh, 2002) şi italiană (Teatro Lirico di Cagliari, 2005).

Ca dirijor principal şi director general al Filarmonicii „George Enescu” (1991 – 2009), Cristian Mandeal a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie-etalon pentru România. A fost director artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la Orchestra Naţionala Bască – San Sebastian (2001 – 2008),  dirijor permanent la Orchestra „Haydn” din Bolzano e Trento (2000 – 2003);  dirijor invitat al Orchestrei „Hallé” Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre,  al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – 2013), al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007).

Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul Valentin Șerban este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet. Un experiment artistic ce pune la încercare virtuozitatea oricărui mare violonist și împinge limitele de receptare ale muzicii clasice.

Valentin Șerban a început studiul viorii la vârsta de 7 ani în Brașov (orașul său natal), unde a urmat și studiile universitare și a continuat apoi cursurile de master la Kunstuniversität în Graz (Austria), sub îndrumarea celebrei violoniste Silvia Marcovici. A susţinut un număr mare de concerte şi recitaluri atât în România, cât și în Franţa, Austria, Germania, Serbia, Macedonia, Bulgaria, Ungaria, Danemarca, Polonia, Spania, Belgia sau Ucraina.

Concertul va fi transmis LIVE pe calea undelor – pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical – și LIVE online, pe site-urile celor două posturi de radio.

Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio. Ele sunt disponibile și în sistem online pe iabilet.ro, și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele „Muzica”, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.