Documentare fără prejudecăți la fARAD 5
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentare-fara-prejudecati-la-farad-5/

Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 5-a ediţie, care se desfăşoară anul acesta în perioada 3-7 octombrie la Cinema Arta, o selecţie de 12 filme inspirat selecţionate, proiectate în prezenţa realizatorilor şi conectate, mai mult decât oricând, la realitate. Tema acestei ediţii este Trup/Suflet.

Un articol de Petre Ivan|30 Septembrie 2018

„Aparent dedicate unor subiecte superficial scandaloase, filmele din acest an sunt structurate de fapt în jurul unor teme universale și, în realitate, familiare până la înduioșare”, spune Mona Nicoară, directorul artistic fARAD.

„Nu mă atinge-mă” (Touch me not)

În deschiderea ediției 5 a fARAD va fi prezentată un film care nu mai are nevoie de introducere – „Nu mă atinge-mă” (Touch me not), în regia Adinei Pintilie, dublu recompensat la Berlin cu Ursul de Aur și Premiul pentru debut, care trasează drumul accidentat prin labirintul intimității al unei fascinante galerii de personaje.

La polul opus, „Dream Boat”, filmul de închidere a festivalului, este o „rara avis” – în același timp o pastișă hollywoodiană și un film manifest, burlesc și liric, vorbind despre aspirația de libertate intimă a oricărei ființe umane.

De neratat la această editie, savurosul „Artistul și perversa” (The Artist and the Pervert), o combinație unică de ciné-vérité cu animație și cu o coloană sonoră cu totul aparte, centrat în jurul faimosului compozitor Georg-Friedrich Haas și soției sale, a temei unirii contrariilor, prin dragoste și sex.

La fARAD5 ne va aștepta, de asemenea, filmul suedez „Orice e mai bine decât o curvă” (Everything’s Better than a Hooker), din care înțelegem că puritanismul are încă o foarte puternică amprentă în societatea modernă, oricât de liberă, în aparență, ar fi ea.

Filmul lui Mihai Gavril Dragolea, „Phoenixxx”, despre industria video-chat din România și povestea faimosului și longevivului star porno Rocco Siffredi din „Rocco” sunt două pelicule care surprind fără senzaționalism, cu luciditate și umor întunecat ipostaze ale condiției umane contemporane.

Obscuro Barroco

„Obscuro Barroco”, o experiență vizuală inclasabilă, ne scufundă în jungla urbană din Rio de Janeiro în căutarea posibilităților infinite de metamorfozare a identității genurilor, iar „Queerama” e incitant, scandalos, nostalgic și plin de speranță, în același timp.

„Sexpertul vă răspunde” (Ask the Sexpert),un film în care sexpertul este un ginecolog indian care le-a văzut pe toate – și nu de ieri, de azi, ci din anii ’70 încoace – și căruia nu-i este frică să scrie despre asta într-un popular cotidian din Mumbai, este și el un alt film-reper al programării. Iar întrebărilor cărora nu le răspunde sexpertul, le va răspunde cu siguranță regizoarea Vaishali Sinha, invitată specială la fARAD.

Printre invitații acestei ediții se numără doi producători importanți: Bianca Oana, producătoarea „Nu mă atinge-mă”, și Steven Lake, producătorul documentarului „Roll Red Roll”, o meditație emoționantă plină de empatie despre cultura și in-cultura emoțională a liceenilor americani, despre consimțământ înainte de și după #MeToo.

Proiecția de arhivă de anul acesta este documentarul marelui Pier Paolo Pasolini, „Întâlniri despre iubire” (Love Meetings), care, deși este despre Italia de acum mai bine de 50 de ani, ar putea la fel de bine să fie despre România de azi.

Pentru că un pilon important al acestei ediții este și evoluția noastră ca societate și ca mentalitate, în avanpremieră, la fARAD va avea loc o dezbatere despre evoluția practicilor artistice în România.

The Artist and the Pervert

Cum au evoluat aceste practici, care sunt domeniile creative care au vizibilitatea cea mai mare, cum s-a „internaționalizat” aria artistică în ultimele două decenii – acestea sunt câteva dintre întrebările adresate în 2 octombrie ca pe o dedicație adusă Centenarului Unirii, în cadrul unei conversații introduse și moderate de Corina Șuteu cu Laurențiu Damian, Călin Man, Mircea Mihăieș și Mona Nicoară cu titlul „100 de ani de arte în România”.

Dezbaterea va fi urmată de proiecția filmului „Licu, o poveste românească”. Filmul va avea parte și de o proiecție specială, accesibilizată pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

În seria evenimentelor speciale fARAD, cu intrare liberă, se înscriu și proiecțiile pentru copii, care vor avea loc la cinematografele Arta, Grădiște și Gai din Arad.

Foto: fARAD – FACEBOOK

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

21
/11
/18

OPINIE Cum se explică succesul lui „Moromeții 2”, care pare de neoprit în drumul de a deveni cel mai vizionat film românesc cel puțin de după 2000? Am încercat să ofer cinci motive ale acestei primiri neașteptate pe care publicul român i-o oferă noului film al veteranului regizor Stere Gulea.

30
/09
/18

Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 5-a ediție, care se desfășoară anul acesta în perioada 3-7 octombrie la Cinema Arta, o selecție de 12 filme inspirat selecționate, proiectate în prezența realizatorilor și conectate, mai mult decât oricând, la realitate. Tema acestei ediții este Trup/Suflet.

06
/08
/18

PREVIEW Am intrat în a doua jumătate a anului, iar cinematografia română se pregătește pentru filmele toamnei. Aproape 20 de titluri ar urma să ajungă pe marile ecrane, printre care unele semnate de Paul Negoescu, Radu Jude, Tudor Giurgiu, Radu Muntean sau Stere Gulea. „Touch Me Not” rămâne pentru 2019.

09
/05
/18

ANALIZĂ În afară de prezența în competiția de la Cannes în 2017, ce au în comun filme precum „The Square”, „Loveless”, „The Killing of a Sacred Deer”, „You Were Never Really Here” și „Happy End”? Reprezintă un cinema cinic, sentențios și intimidant cu spectatorul.

12
/04
/18

OPINIE Competiția ediției din 2018 a Festivalului de la Cannes combină câteva nume consacrate și obișnuiți mai noi sau mai vechi ai Croazetei cu cineaști care concurează pentru prima dată pentru Palme d'Or sau chiar aflați la debut. Niciun lungmetraj românesc în selecția din acest an.

02
/04
/18

ANCHETĂ Continuăm demersul de a vi-i prezenta pe unii dintre cei mai promiţători tineri regizori români de film ai momentului. Nu au debutat încă în lungmetraj, dar sunt şanse mari – scurtmetrajele lor stau deja mărturie – să tot auzim de următorii cinci cineaști în anii care vor veni: Radu Matei Bărbulescu, Cecilia Felméri, Cristina Haneș, Luiza Pârvu și Andrei Răuțu.

28
/03
/18

OPINIE Dominată de filmul „Un pas în urma serafimilor” și afectată în desfășurarea sa de rigorile transmisiei în direct la televiziune, cea de-a 12-a ediție a Galei Premiilor Gopo a reflectat ceva din situația de moment a cinematografiei române.

05
/03
/18

OPINIE Sincer, nu înțeleg snobismul multor cinefili sau prieteni cunoscători de cinema, exprimat în special pe Facebook, față de Oscaruri. Premiile Oscar sunt ceea ce sunt, și asta de mulți ani, dacă nu dintotdeauna.

30
/12
/17

SPECIAL Cinema-ul de autor nu a murit, aşa cum îl deplâng cinefilii nostalgici. Se fac în fiecare an multe filme foarte bune – o arată şi topul celor mai reuşite titluri de ficţiune văzute în 2017. Poate că se găsesc mai greu, dar ele există şi aşteaptă să fie descoperite.

11
/12
/17

SPECIAL Anul 2017 nu a fost nici rău, dar nici extraordinar de bun pentru cinematografia română - nici un foarte mare film. 20 de filme de ficţiune lansate în săli, trei documentare bune, câteva prezenţe în festivaluri (însă fără Cannes), surprinzător de multe debuturi şi câţiva actori foarte tineri şi promiţători.

01
/06
/17

PREVIEW Începe a 16-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca (2-11 iunie). Pentru că la un eveniment cinematografic atât de mare este esenţial să ştii ce filme vrei să vezi sau merită văzute, Ziarul Metropolis vă propune un ghid.

15
/10
/16

Povestea uluitoare a unui film, „Şi va fi...” (1992), realizat în România de un regizor basarabean, Valeriu Jereghi, cu bani de la Moscova şi în timp ce URSS se prăbuşea. Film relansat duminică, la sala de cinema a Muzeului Ţăranului, într-o proiecţie cu intrare liberă în cadrul „Les Films de Cannes a Bucarest”.

Page 1 of 41234