Documentare fără prejudecăți la fARAD 5
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentare-fara-prejudecati-la-farad-5/

Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 5-a ediţie, care se desfăşoară anul acesta în perioada 3-7 octombrie la Cinema Arta, o selecţie de 12 filme inspirat selecţionate, proiectate în prezenţa realizatorilor şi conectate, mai mult decât oricând, la realitate. Tema acestei ediţii este Trup/Suflet.

Un articol de Petre Ivan|30 septembrie 2018

„Aparent dedicate unor subiecte superficial scandaloase, filmele din acest an sunt structurate de fapt în jurul unor teme universale și, în realitate, familiare până la înduioșare”, spune Mona Nicoară, directorul artistic fARAD.

„Nu mă atinge-mă” (Touch me not)

În deschiderea ediției 5 a fARAD va fi prezentată un film care nu mai are nevoie de introducere – „Nu mă atinge-mă” (Touch me not), în regia Adinei Pintilie, dublu recompensat la Berlin cu Ursul de Aur și Premiul pentru debut, care trasează drumul accidentat prin labirintul intimității al unei fascinante galerii de personaje.

La polul opus, „Dream Boat”, filmul de închidere a festivalului, este o „rara avis” – în același timp o pastișă hollywoodiană și un film manifest, burlesc și liric, vorbind despre aspirația de libertate intimă a oricărei ființe umane.

De neratat la această editie, savurosul „Artistul și perversa” (The Artist and the Pervert), o combinație unică de ciné-vérité cu animație și cu o coloană sonoră cu totul aparte, centrat în jurul faimosului compozitor Georg-Friedrich Haas și soției sale, a temei unirii contrariilor, prin dragoste și sex.

La fARAD5 ne va aștepta, de asemenea, filmul suedez „Orice e mai bine decât o curvă” (Everything’s Better than a Hooker), din care înțelegem că puritanismul are încă o foarte puternică amprentă în societatea modernă, oricât de liberă, în aparență, ar fi ea.

Filmul lui Mihai Gavril Dragolea, „Phoenixxx”, despre industria video-chat din România și povestea faimosului și longevivului star porno Rocco Siffredi din „Rocco” sunt două pelicule care surprind fără senzaționalism, cu luciditate și umor întunecat ipostaze ale condiției umane contemporane.

Obscuro Barroco

„Obscuro Barroco”, o experiență vizuală inclasabilă, ne scufundă în jungla urbană din Rio de Janeiro în căutarea posibilităților infinite de metamorfozare a identității genurilor, iar „Queerama” e incitant, scandalos, nostalgic și plin de speranță, în același timp.

„Sexpertul vă răspunde” (Ask the Sexpert),un film în care sexpertul este un ginecolog indian care le-a văzut pe toate – și nu de ieri, de azi, ci din anii ’70 încoace – și căruia nu-i este frică să scrie despre asta într-un popular cotidian din Mumbai, este și el un alt film-reper al programării. Iar întrebărilor cărora nu le răspunde sexpertul, le va răspunde cu siguranță regizoarea Vaishali Sinha, invitată specială la fARAD.

Printre invitații acestei ediții se numără doi producători importanți: Bianca Oana, producătoarea „Nu mă atinge-mă”, și Steven Lake, producătorul documentarului „Roll Red Roll”, o meditație emoționantă plină de empatie despre cultura și in-cultura emoțională a liceenilor americani, despre consimțământ înainte de și după #MeToo.

Proiecția de arhivă de anul acesta este documentarul marelui Pier Paolo Pasolini, „Întâlniri despre iubire” (Love Meetings), care, deși este despre Italia de acum mai bine de 50 de ani, ar putea la fel de bine să fie despre România de azi.

Pentru că un pilon important al acestei ediții este și evoluția noastră ca societate și ca mentalitate, în avanpremieră, la fARAD va avea loc o dezbatere despre evoluția practicilor artistice în România.

The Artist and the Pervert

Cum au evoluat aceste practici, care sunt domeniile creative care au vizibilitatea cea mai mare, cum s-a „internaționalizat” aria artistică în ultimele două decenii – acestea sunt câteva dintre întrebările adresate în 2 octombrie ca pe o dedicație adusă Centenarului Unirii, în cadrul unei conversații introduse și moderate de Corina Șuteu cu Laurențiu Damian, Călin Man, Mircea Mihăieș și Mona Nicoară cu titlul „100 de ani de arte în România”.

Dezbaterea va fi urmată de proiecția filmului „Licu, o poveste românească”. Filmul va avea parte și de o proiecție specială, accesibilizată pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

În seria evenimentelor speciale fARAD, cu intrare liberă, se înscriu și proiecțiile pentru copii, care vor avea loc la cinematografele Arta, Grădiște și Gai din Arad.

Foto: fARAD – FACEBOOK

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

29
/12
/19

TOP A fost o ediţie foarte bună a festivalului de la Cannes, aşa că topul meu de final de an, care inevitabil e unul subiectiv, e influenţat de asta. Cap de listă e, totuşi, extraordinarul câştigător de la Berlin. Filmele-vedetă de la Veneţia nu m-au impresionat.

23
/12
/19

ANALIZĂ A fost un an cu de toate pentru cinematografia română: succese internaționale, apariția unor noi voci promițătoare, cineaști care se reinventează, prelungiri reușite ale realismului Noului Val, epigonism, insistența pe tema comunismului, filme de public, dar și un scandal în jurul concursului organizat de Centrul Național al Cinematografiei.

06
/09
/19

Invitată a celei de-a şaptea ediţii a Alba Iulia Music & Film Festival (30 august - 1 septembrie), eveniment organizat de TIFF, Maia Morgenstern a vorbit, la o întâlnire cu publicul, despre cinema, despre cum a ajuns actriţă, despre „Balanţa” şi Lucian Pintilie, despre generaţii şi despre seriale.

05
/09
/19

Colaborator al Ziarului Metropolis, Mihai Cristea a fost din nou la Festivalul de la Veneţia, de unde a scris despre câteva titluri: de la filme americane dezamăgitoare ca ”Ad Astra”, de James Gray, sau ”The Laundromat”, de Steven Sorderbergh, şi până la filme ambiţioase ca „Ema”, de Pablo Larrain, şi „Martin Eden”, de Pietro Marcello.

03
/07
/19

INTERVIU „Învăț film pe măsură ce îmi fac filmele”, spune cunoscutul cineast filipinez Brillante Mendoza, într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Metropolis. Regizorul vorbește despre importanța premiilor și își explică stilul special de lucru, dar și motivele pentru care este interesat de aspectele sociale din Filipine.

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.