Documentarul „Distanța dintre mine și mine”, despre poeta Nina Cassian, la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentarul-distanta-dintre-mine-si-mine-despre-poeta-nina-cassian-in-premiera-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Documentarul „Distanţa dintre mine şi mine”, despre poeta Nina Cassian, un film de Mona Nicoară şi Dana Bunescu, după o idee a Adei Solomon, va avea premiera în cadrul celei de-a noua ediţii a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, iar din 8 martie 2019 va rula în cinematografele româneşti, distribuit de ROLLERCOASTER PR.

Un articol de Petre Ivan|22 octombrie 2018

Filmul va fi proiectat pe 23 octombrie, de la ora 20.00, la Cinema Muzeul Țăranului, în prezența echipei de producție care va participa apoi la o sesiune de întrebări și răspunsuri.

Cu o reputație de femeie fatală, băutoare și fumătoare prodigioasă, poeta avangardistă, compozitoarea și graficiana Nina Cassian a fost simultan complice și problematică pentru regimul stalinist, după care a intrat în conflict direct cu regimul Ceaușescu, și a terminat într-un exil nedorit la New York în 1985, în urma uciderii disidentului Gheorghe Ursu.

„Distanța dintre mine și mine” este un film despre credințe, artă și putere, care explorează fricțiunea dintre memoria personală și arhiva oficială, dintre realitatea noastră actuală și narațiunile pe care le construim despre trecut. Gândurile Ninei din timpul ultimului ei an de viață sunt confruntate cu o bogată arhivă de filme, muzică, poezie, apariții de televiziune, întregistrări private inedite și documente de urmărire de la Securitate. Sunt revelate, astfel, dileme etice și estetice care sunt parte din trecutul, dar și din viitorul nostru.

Mona Nicoara by Rudolf Costin

„În film sunt interesată de chestiunea responsabilității și alegerilor nostre personale atunci când suntem confruntați cu injustiția”, spune regizoarea Mona Nicoară. „În cercurile literare din anii 1980, Nina Cassian era o prezență palpabilă, deși deja plecase din țară: cei din jurul meu îi citau spiritul incisiv, legendele amoroase și, da, fascinanta ei urâțenie. Astfel, am înțeles-o întâi ca un model de eliberare lăuntrică, de disidență emoțională, și abia apoi am aflat despre istoria ei complicată și complice cu politica și puterea”, adaugă ea.

Mona Nicoară a lucrat la descoperirea acestei figuri unice în România cu producătorii Ada și Alexandru Solomon, „a căror poveste personală s-a întrepătruns adeseori cu cea a Ninei”, după cum ea povestește.

Producătorii documentarului sunt Ada Solomon, Mona Nicoară, Diana Păroiu și Alexandru Solomon. Dana Bunescu s-a ocupat de montaj imagine, sunet și sound design. Imaginea este semnată de Ovidiu Mărginean și Rudolf Costin, muzica – de Nina Cassian, concepția grafică, efecte vizuale și generice – Șerban Jipa.

Mona Nicoară a început să lucreze în cinema în 1997, ca producător asociat al documentarului „Children Underground”, care a primit în 2001 un premiu special la festivalul Sundance, apoi a fost nominalizat la Oscar pentru cel mai bun documentar de lungmetraj. Debutul ei regizoral, „Școala noastră”, a avut premiera în 2011 la festivalul Tribeca din New York, a fost selectat apoi la peste 60 de festivaluri din întreaga lume, a câștigat marele premiu al juriului pentru cel mai bun film din SUA la AFI SilverDocs și a fost nominalizat la Silver Eye Awards pentru cel mai bun documentar est-european și la Premiile Gopo pentru cel mai bun documentar românesc. Mona Nicoară este selecționer pentru festivalurile One World Romania și fARAD și a predat la Columbia, Cooper Union, New York University și Rutgers.

Dana Bunescu by Ciprian Hord

Dana Bunescu este principalul monteur al noului val din cinematografia românească și e câștigătoare a Ursului de Argint la Festivalul Internațional de Film de la Berlin 2017 pentru montajul filmului „Ana, Mon Amour”. A editat „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” și „Things We Said Today” (în lucru), ambele regizate de Andrei Ujică, precum și documentarul Laurei Căpățână „Aici… adică acolo”, câștigător la Transilvania International Film Festival 2013, pe lângă filme de ficțiune ca „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, recompensat cu Palme d’Or, „Moartea Domnului Lăzărescu”, câștigător al secțiunii Un Certain Regard la Cannes, și „Poziția copilului”, câștigător al Ursului de Aur.

„Distanța dintre mine și mine” este o producţie Hi Film Productions (România) și Sat Mic Film (Statele Unite ale Americii) în coproducţie cu Televiziunea Română, cu sprijinul Centrulului Naţional al Cinematografiei și al Programului Europa Creativă al Uniunii Europene. Susținut de: Orange România, Altex România, Cine Globe, Avon Cosmetics Romania, Renault Commercial Roumanie.

Foto: „Distanța dintre mine și mine” – facebook

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.