Documentarul istoric, în prim-plan la Institutul Cervantes în luna martie
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentarul-istoric-in-prim-plan-la-institutul-cervantes-in-luna-martie/

Luna aceasta Institutul Cervantes le propune cinefililor întâlnirea cu filmul documentar.

Un articol de Liliana Matei|3 martie 2022

Sub motto-ul Tiempo de histori / Vremea istoriei, o suită de patru documentare de limbă spaniolă care au concurat în ultimii ani la secțiunea cu același nume din cadrul Săptămânii Internaționale a Filmului de la Valladolid vor putea fi vizionate cu acces gratuit pe canalul de Vimeo al instituției. Toate filmele vor fi disponibile timp de 48 de ore, începând cu ora 21.00 (ora României) din ziua programării.

Programul marchează începutul unei colaborări între Institutul Cervantes și Săptămâna Internațională a Filmului de la Valladolid (SEMINCI), cel mai vechi festival de film din Spania și un mare promotor al acestui tip de filme documentare.

În Spania, producția de documentare informative a cunoscut o creștere evidentă de la sfârșitul secolului trecut, continuând cu o prezență remarcabilă a acestora la festivaluri și în cadrul programelor canalelor și platformelor de televiziune. Forța narațiunii audiovizuale a documentarului de a aborda subiecte de actualitate sau preocupări ale societății spaniole a descoperit în acest format o adevărată inovație de conectare cu publicul care dorește să fie informat cu adevărat.

În dezvoltarea acestui mod de abordare a documentarului, preocuparea pentru memorie a ocupat un loc primordial, astfel încât mai multe documentare au depășit nișa lor obișnuită de pe micul ecran sau din circuitul festivalier spre a deveni un punct de referință pentru regândirea întrebărilor despre trecutul recent. Selecția celor patru documentare reflectă tocmai această propunere de abordare a trecutului și de regândire a lui într-o altă formă.

PROGRAM:

# 4 martie: În tăcere / Bajo el silencio de Iñaki Arteta

Un veritabil maestru al angajamentului în favoarea cunoașterii faptelor de către victimele terorismului basc, Iñaki Arteta și-a început cariera de documentarist dedicat contextualizării și elaborării unei narațiuni pe această temă în 2004, când a regizat filmul Voces sin libertad / Voci fără libertate, care i-a adus recunoașterea publică imediată. În Bajo el silencio / În tăcere  regizorul abordează tema sechelelor lăsate de terorism în Țara Bascilor după încetarea luptei armate în 2011, într-o abordare care dovedește preocuparea sa de a fi părtaș la povestea celor afectați de violență.

# 11 martie: Silvia de María Silvia Esteve

Tânăra regizoare María Silvia Esteve a abordat un subiect controversat în documentarul său de debut despre povestea de viață mamei sale. Propunerea vizuală de a dezvălui țesătura neclară, deformată a unui trecut deloc ușor de povestit a făcut din filmul acesta o formă de raportare la dificultățile reamintirii și la posibilitățile oferite de cinema pentru a însoți vizual rănile memoriei. Acest gen de rememorare este, fără îndoială, o caracteristică a stilului regizoarei ce poate fi percepută și în următoarea sa lucrare, Criatura / Făptura, un scurtmetraj de anul trecut.

# 18 martie: Fiica lagunei / Hija de la laguna de Ernesto Cabellos

Lupta pentru prezervarea naturii și împotriva marilor corporații care se năpustesc asupra resurselor naturale a fost documentată de diverși regizori încă din anii 1970, în special în America Latină. Purtătorii de stindard ai acestor lupte au fost mereu populațiile indigene din acea zonă care s-au opus venirii capitalismului în teritoriile lor. Povestea acestui film e cea a Nelidei, locuitoare a lagunelor din zona peruviană a Camarcăi, care ascunde în apele sale bogate  zăcăminte de aur. Lupta acestei țărănci împotriva distrugerii naturii arată iminența unei chestiuni care ne privește pe toți cei care trăim pe această planetă.

# 25 martie: Echipa D: codurile uitate / Equipo D: los códigos olvidados de Jorge Laplace

Al Doilea Război Mondial este probabil unul dintre conflictele care și-a generat cel mai bine propriul imaginar prin intermediul cinematografiei. Folosind diferite genuri, cum ar fi filmele polițiste, thrillerele și chiar filmele experimentale sau de autor, acest conflict și-a trasat o hartă a propriei complexități. Cu toate acestea, cazul criptografilor care au descifrat codurile secrete ale ambelor tabere este o poveste care nu a fost încă spusă: documentarul lui Jorge Laplace ne aduce mai aproape de ea, acordând o atenție importantă rolului spaniolilor în această intrigă secundă a războiului.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.