„Domnul Iedeman”, în premieră la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/domnul-iedeman-in-premiera-la-teatrul-national-radu-stanca-sibiu/

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă o nouă premieră a Secţiei Germane, „domnul iedeman” de Thomas Perle, în regia lui Dávid Paška.

Un articol de Liliana Matei|20 ianuarie 2022

Premiera are loc în 20 ianuarie, în Sala Mare a TNRS, și face parte din programul Microstagiunii germane din acest weekend.

În Ocna Sibiului, într-un centru SPA cândva luxos, construit în perioada de glorie a Imperiului Habsburgic, domnul iedeman își face planuri de viitor. Își dorește un loc pentru schiat la fel ca în Austria. Vrea să defrișeze o bună parte din pădure pentru a crea locuri de muncă pentru populația locală. Iar în tot acest timp, doamna iedeman suferă în tăcere alături de el.

Spectacolul are la bază piesa de teatru „Jedermann. Moartea unui om bogat” de Hugo von Hofmannsthal. Reinterpretată și creată special pentru Sibiu, versiunea actuală a lui Thomas Perle ne propune o analiză cinică a unui text reprezentativ pentru cultura germană și ne invită într-un itinerariu imaginar între Salzburg, Ocna Sibiului și Sibiu. Piesa scrisă de Hugo von Hofmannsthal, a cărei premieră a fost în 1911 la Berlin, se joacă anual în cadrul Festivalului de la Salzburg din 1920 și este o emblemă a orașului Salzburg, așa cum este „Faust” pentru Sibiu.

În distribuție sunt actorii Fabiola Petri, Benedikt Hafner, Daniel Bucher, Emőke Boldizsár, Ali Deac, Theodora Sandu, Yannick Becker, Ștefan Tunsoiu, Ioana Cosma, Johanna Adam.

„Jedermann-ul nostru – redenumit «domnul iedeman» – reprezintă occidentalul ignorant care vine în România și crede că poate cumpăra orice. Un personaj care nu are nimic sacru. Este cea mai politică piesă a mea de până acum, despre uciderea omului bogat care disecă perversiunea capitalismului. Totul la o gală de binefacere, organizată de doamna iedeman, care nu există în piesa originală. Am creat și acest personaj feminin nou pentru că urmăresc de obicei în piesele mele să am cât mai multe roluri feminine, personaje puternice care să aibă ceva de spus. Moartea joacă, de asemenea, un rol major, nu ca o figură alegorică, ci ca un om mort în pădure, ucis de mafia lemnului și un tovarăș constant al nostru, muritorii”, spune dramaturgul Thomas Perle.

Spectacolul este jucat în limbile germană și română și dispune de traducere.

Biletele se pot cumpăra online pe www.tnrs.ro, și de la Agenția Teatrală din Sibiu, str. Nicolae Bălcescu, nr. 17. Accesul publicului la reprezentații este permis doar în baza certificatului verde COVID, iar locurile sunt disponibile în limita a 30% din capacitatea sălii.

TNRS organizează în acest week-end o Microstagiune germană cu premiera „domnul iedeman”, alături de spectacolele „QUARTETT”, în regia lui Hunor Horváth (în 21 ianuarie), „Bookpink”, creație colectivă (22 ianuarie), și „you·topia”, regia Florian von Hoermann și Edith Buttingsrud (23 ianuarie).

Text: Thomas Perle

Regia: Dávid Paška

Scenografie: Julius Leon Seiler

Dramaturgie: Thomas Perle

Costume: Maria Lena Poindl

Muzica: Magor Bocsárdi

Asistentă regie: Pia Carla Ionescu – Liehn

În distribuție: Fabiola Petri, Benedikt Hafner, Emőke Boldizsár, Ali Deac, Theodora Sandu, Yannick Becker, Ștefan Tunsoiu, Ioana Cosma, Johanna Adam/ Daniel Bucher.

Traducere: Elise Wilk.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.