„Don Carlo”, de Giuseppe Verdi – O nouă premieră pe scena Operei Naționale București
https://www.ziarulmetropolis.ro/don-carlo-de-giuseppe-verdi-o-noua-premiera-pe-scena-operei-nationale-bucuresti/

 „Don Carlo”, operă în patru acte de Giuseppe Verdi, va avea premiera duminică, 18 februarie 2018, şi joi, 22 februarie 2018, începând cu ora 18:30 pe scena Operei Naţionale Bucureşti. Regia, decorul, costumele şi luminile spectacolului poartă semnătura lui Mario De Carlo.

Un articol de Petre Ivan|14 februarie 2018

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare, iar corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga. În distribuția spectacolului se regăsesc atât nume sonore ale primei scene lirice românești, cât și artiști recunoscuți pe plan internațional.

Rolul de regizor (și scenografie și costume) în cazul <Don Carlo> este ca și cum te-ai arunca de pe stânca din Acapulco. Chiar dacă știi că vei scăpa cu viață – pentru că alții au făcut asta înaintea ta – riscul de a fi rănit este mare; și, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridică la niveluri critice. Emoțiile atât de puternice și pline de satisfacții un sunt ușor de demonstrat, în fața altor titluriÎn <Don Carlo> ne aflăm față în față cu personaje enorme. Este adevărat că acest lucru se întâmplă în multe lucrări de Verdi (să ne gândim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însa aici toți sunt giganți și se mișcă toți împreună! –  Mario de Carlo despre premiera „Don Carlo” de Giuseppe Verdi (ce se va desfășura pe prima scenă lirică a țării)

Regizorul italian Mario de Carlo şi-a definitivat studiile de specialitate la Universitatea „La Sapienza” din Roma cu maestrul Fedele D’Amico. De-a lungul timpului a colaborat cu numeroase teatre lirice din Italia și din întreaga lume cum ar fi: Teatrul „Filarmonico” din Verona („Don Pasquale” de G. Donizetti), Arena din Verona („Cavalleria rusticana” de P. Mascagni),                 Teatrul „Massimo” din Palermo („Cenuşăreasa” de G. Rossini).  În cadrul Festivalului Puccianiano din Torre del Lago, semnează scenografia operelor „Le villi” și „Il Fabarro” de  G. Puccini.

Afisul spectacolului Don Carlo din 22 februarie – premiera

Pe scena Teatrului Municipal F. Cilea di Reggio Calabria îi revine responsabilitatea de a realiza regia, scenografiea și costumele pentru spectacolele „Pagliacci” de R. Leoncavallo, „Rigoletto” de G. Verdi cu Ștefan Pop „Turandot” de F. Alfano și G. Puccini cu Giovanna Casolla și Nicola Martinucci, „Werther” de J. Wolfgang von Goethe cu Giuseppe Filianoti, „La bohème” de G. Puccini cu Amarilli Nizza, „Lucia di Lammermmoor” de G. Donizetti cu Desirée Rancatore, „Văduva veselă” de F. Lehár cu Paoletta Marrocu în rol debutant, avându-l ca protagonist pe Alessandro Safina.

În cadrul Arts Center din Seul a semnat regia, scenografia și costumele pentru „Rigoletto” de G. Verdi cu cu George Gagnidze, Elena Moșuc și Ștefan Pop, „Aida” de G. Verdi cu Cellia Costea și Giancarlo Monsalve și pentru „Carmen” de G. Bizet.

Pe scena Operei Naționale Timișoara a semnat premiere precum „La bohème” de G. Puccini, „Madama Butterfly” de G. Puccini și „Nabucco” de G. Verdi. În 2011 creează regia, scenografia și costumele pentru „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea, spectacol aflat pentru prima dată pe o scenă din România, eveniment transmis și pe canalul cultural al televiziunii naționale – TVR Cultural.

În anul 2012, pe scena Operei din București, Mario De Carlo primește premiul „Gala Artele Spectacolului Muzical” (operă, operetă, muzică) oferit de către Ministerul Culturii și Cultelor din România, pentru cel mai bun regizor de operă și premiul special pentru cel mai bun scenograf/designer de costume pentru producția „Faust” de C. Gounod, care obține recunoașterea pentru cel mai bun spectacol de stagiune al Operei.

Cu un libret în limba franceză semnat de Joseph Méry şi Camille du Locle, după tragedia lui Friedrich Schiller, opera „Don Carlos” i-a fost solicitată lui Verdi de către Opera din Paris – unde a avut loc și premiera la data de 11 martie 1867. Compozitorul a revenit apoi asupra lucrării sale, dăruind contemporanilor şi o versiune în limba italiană care a fost prezentată la Teatro alla Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera „Don Carlos” comandată de francezi va fi denumită în ţara lui Verdi „Don Carlo”, versiune reprezentată frecvent în paralel cu cea originală, în limba franceză.

Povestea lucrării are ca punct incipient situaţia politică şi socială din Europa secolului al XVI-lea. Căsătoria tânărului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu prinţesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are ca scop aducerea păcii între Franţa şi Spania, țări aflate în război la acea vreme. În ciuda aşteptărilor, cei doi se îndrăgostesc, însă regele Spaniei se împotriveşte dorinţei celor doi, căsătorindu-se el însuşi cu tânăra prinţesă. Istoria, politica, religia și dragostea se împletesc ingenios într-un subiect ce conţine şi o mare parte de ficţiune, acurateţea istorică e relativă de dragul poveștii.

Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Operei Naționale București sau online.

Foto:  „Don Carlo” la Opera Naționala București – facebook

31
/10
/19

Luna noiembrie începe în Sibiu cu aniversarea a 40 de ani de la prima ediție a celui mai important concurs din România dedicat jazzului. Astfel, între 1 și 3 noiembrie, scena sălii Thalia din Sibiu va fi un spațiu în care formații cu un parcurs surprinzător în lumea jazzului actual se vor întrece în măiestrie.

31
/10
/19

Cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la căderea Zidului Berlinului, Orchestra Filarmonicii Altenburg Gera va susţine o serie de concerte în România. Concertul aniversar de la Bucureşti de duminică, 3 noiembrie 2019, ora 19.00, de la Ateneul Român, va fi condus de dirijorul Laurent Wagner, director general muzical. Solist va fi violoncelistul Mircea Marian.

30
/10
/19

Un film din Coreea de Sud premiat la Cannes, dar și filme experimentale de top, noi expoziții de artă contemporană, rafinamentul muzicii clasice și un roman din literatura scandinavă a momentului – vă prezentăm cinci dintre atracțiile culturale ale lunii noiembrie.

29
/10
/19

În cadrul Cursurilor de Măiestrie Artistică 2019, cinstind memoria Haricleei Darclée la 80 de ani de la trecerea sa la cele veşnice, manifestările din acest an au constituit în acelaşi timp o formidabilă pregătire pentru ediţia din 2020 a Festivalului şi Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée, celebrând 25 de ani de remarcabile împliniri.

28
/10
/19

Opera Națională București prezintă miercuri, 30 octombrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet „Lacul Lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski. Regia şi coregrafia poartă semnătura lui Gheorghe Iancu, scenografia a fost realizată de către Luisa Spinatelli, iar lighting design-ul de către Camilla Piccioni. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

25
/10
/19

30 de muzicieni renumiți, din 25 de țări, vor participa în acest an la Festivalul SoNoRo care se desfășoară în perioada 1-17 noiembrie, pe scenele din București, Sibiu și Cluj-Napoca.

24
/10
/19

Irina Sârbu și dirijoarea Simona Strungaru, alături de Orchestra de Cameră Radio vor susține un concert intitulat „Maria Tănase. Simfonic - Jazz fusion”, o îmbinare de muzică simfonică și jazz, după cântecele inconfundabilei Maria Tănase. Concertul e programat miercuri, 30 octombrie, la ora 19.00, la Sala Radio! Invitați speciali ai serii sunt Bucharest Jazz Orchestra și taraful Frații Cazanoi.

16
/10
/19

„Turandot“ de Puccini continuă să fie unul dintre cele mai mari succese de operă ale regizorului Andrei Şerban. Montat iniţial pentru Los Angeles Olympic Arts Festival, „Turandot“ a avut premiera în 1984 la Royal Opera şi Covent Garden, cu o distribuţie excepţională.

15
/10
/19

Noul album byron, ce va fi lansat în București pe 9 noiembrie la Arenele Romane, este un album despre noi, despre România, dedicat n o u ă . "Nouă" – un carusel muzical cu 12 piese despre emigranți dar și despre noi, cei rămași acasă. Un album despre inconștientul colectiv, despre tăceri și mersul nostru zilnic pe ață.