„Don Carlo”, de Giuseppe Verdi – O nouă premieră pe scena Operei Naționale București
https://www.ziarulmetropolis.ro/don-carlo-de-giuseppe-verdi-o-noua-premiera-pe-scena-operei-nationale-bucuresti/

 „Don Carlo”, operă în patru acte de Giuseppe Verdi, va avea premiera duminică, 18 februarie 2018, şi joi, 22 februarie 2018, începând cu ora 18:30 pe scena Operei Naţionale Bucureşti. Regia, decorul, costumele şi luminile spectacolului poartă semnătura lui Mario De Carlo.

Un articol de Petre Ivan|14 februarie 2018

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare, iar corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga. În distribuția spectacolului se regăsesc atât nume sonore ale primei scene lirice românești, cât și artiști recunoscuți pe plan internațional.

Rolul de regizor (și scenografie și costume) în cazul <Don Carlo> este ca și cum te-ai arunca de pe stânca din Acapulco. Chiar dacă știi că vei scăpa cu viață – pentru că alții au făcut asta înaintea ta – riscul de a fi rănit este mare; și, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridică la niveluri critice. Emoțiile atât de puternice și pline de satisfacții un sunt ușor de demonstrat, în fața altor titluriÎn <Don Carlo> ne aflăm față în față cu personaje enorme. Este adevărat că acest lucru se întâmplă în multe lucrări de Verdi (să ne gândim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însa aici toți sunt giganți și se mișcă toți împreună! –  Mario de Carlo despre premiera „Don Carlo” de Giuseppe Verdi (ce se va desfășura pe prima scenă lirică a țării)

Regizorul italian Mario de Carlo şi-a definitivat studiile de specialitate la Universitatea „La Sapienza” din Roma cu maestrul Fedele D’Amico. De-a lungul timpului a colaborat cu numeroase teatre lirice din Italia și din întreaga lume cum ar fi: Teatrul „Filarmonico” din Verona („Don Pasquale” de G. Donizetti), Arena din Verona („Cavalleria rusticana” de P. Mascagni),                 Teatrul „Massimo” din Palermo („Cenuşăreasa” de G. Rossini).  În cadrul Festivalului Puccianiano din Torre del Lago, semnează scenografia operelor „Le villi” și „Il Fabarro” de  G. Puccini.

Afisul spectacolului Don Carlo din 22 februarie – premiera

Pe scena Teatrului Municipal F. Cilea di Reggio Calabria îi revine responsabilitatea de a realiza regia, scenografiea și costumele pentru spectacolele „Pagliacci” de R. Leoncavallo, „Rigoletto” de G. Verdi cu Ștefan Pop „Turandot” de F. Alfano și G. Puccini cu Giovanna Casolla și Nicola Martinucci, „Werther” de J. Wolfgang von Goethe cu Giuseppe Filianoti, „La bohème” de G. Puccini cu Amarilli Nizza, „Lucia di Lammermmoor” de G. Donizetti cu Desirée Rancatore, „Văduva veselă” de F. Lehár cu Paoletta Marrocu în rol debutant, avându-l ca protagonist pe Alessandro Safina.

În cadrul Arts Center din Seul a semnat regia, scenografia și costumele pentru „Rigoletto” de G. Verdi cu cu George Gagnidze, Elena Moșuc și Ștefan Pop, „Aida” de G. Verdi cu Cellia Costea și Giancarlo Monsalve și pentru „Carmen” de G. Bizet.

Pe scena Operei Naționale Timișoara a semnat premiere precum „La bohème” de G. Puccini, „Madama Butterfly” de G. Puccini și „Nabucco” de G. Verdi. În 2011 creează regia, scenografia și costumele pentru „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea, spectacol aflat pentru prima dată pe o scenă din România, eveniment transmis și pe canalul cultural al televiziunii naționale – TVR Cultural.

În anul 2012, pe scena Operei din București, Mario De Carlo primește premiul „Gala Artele Spectacolului Muzical” (operă, operetă, muzică) oferit de către Ministerul Culturii și Cultelor din România, pentru cel mai bun regizor de operă și premiul special pentru cel mai bun scenograf/designer de costume pentru producția „Faust” de C. Gounod, care obține recunoașterea pentru cel mai bun spectacol de stagiune al Operei.

Cu un libret în limba franceză semnat de Joseph Méry şi Camille du Locle, după tragedia lui Friedrich Schiller, opera „Don Carlos” i-a fost solicitată lui Verdi de către Opera din Paris – unde a avut loc și premiera la data de 11 martie 1867. Compozitorul a revenit apoi asupra lucrării sale, dăruind contemporanilor şi o versiune în limba italiană care a fost prezentată la Teatro alla Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera „Don Carlos” comandată de francezi va fi denumită în ţara lui Verdi „Don Carlo”, versiune reprezentată frecvent în paralel cu cea originală, în limba franceză.

Povestea lucrării are ca punct incipient situaţia politică şi socială din Europa secolului al XVI-lea. Căsătoria tânărului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu prinţesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are ca scop aducerea păcii între Franţa şi Spania, țări aflate în război la acea vreme. În ciuda aşteptărilor, cei doi se îndrăgostesc, însă regele Spaniei se împotriveşte dorinţei celor doi, căsătorindu-se el însuşi cu tânăra prinţesă. Istoria, politica, religia și dragostea se împletesc ingenios într-un subiect ce conţine şi o mare parte de ficţiune, acurateţea istorică e relativă de dragul poveștii.

Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Operei Naționale București sau online.

Foto:  „Don Carlo” la Opera Naționala București – facebook

02
/07
/20

OAMENII MUZICII Pe 17 iunie 1882 se năștea în Rusia cel care avea să devină marele compozitor modernist și neoclasic al secolului XX, Igor Stravinski (1882-1971). În 89 de ani de viață a fost martorul a două Războaie Mondiale dar și al unor revoluții sociale, culturale și muzicale fără precedent, el însuși devenind unul dintre uriașii muzicii secolului trecut.

28
/06
/20

Vești bune pentru industria muzicală și nu numai: cea de-a cincea ediție a Mastering The Music Business, primul și cel mai mare eveniment organizat în România pe teme de industrie muzicală, va avea loc în perioada 29 - 31 iulie într-un nou format.

24
/06
/20

Săptămânal, miercurea, începând din 1 iulie, seria de concerte open air cu artiști locali din zona alternative – Backyard Acoustic Season – se reinstalează pe terasa de la Expirat, la inițiativa Overground Music, într-un format reconsiderat și adaptat situației și locului, renunțând la tiparele unui concert clasic, pentru un public restrâns de aproximativ 100 de persoane per reprezentație.

24
/06
/20

După trei luni în care Qreator – Home Together Edition a fost platforma de exprimare online pentru cei mai importanți artiști din România, seria de evenimente ajunge la final. Ultima reprezentație va fi una memorabilă, un recital cu Angela Gheorghiu. Joi, 25 iunie, de la ora 18:30, marea soprană va susține un recital live transmis online pe pagina de Facebook a Qreator.

23
/06
/20

Proiectul Poveştile instrumentelor a fost conceput într-un fel şi se naşte în alt fel, în Noaptea de Sânziene a anului 2020, în vremuri în care a vrea să faci artă, oriunde în lume, a devenit neînchipuit de dificil, în vremuri în care artiştii cu şi modul lor de expresie sunt reduşi, aproape, la tăcere, în vremuri în care artiştii par, celor mulţi, neesenţiali.

22
/06
/20

Pe 21 iunie 1982, Parisul cânta și dansa pentru prima oară marcând Sărbătoarea Muzicii în ziua solstițiului de vară. Inițiativă a ministrului culturii francez de la acea dată – Jack Lang – și a compozitorului și muzicologului Maurice Fleuret, Fête de la Musique a devenit treptat o sărbătoare internațională a muzicii, marcată în peste 120 de țări din lume în fiecare an, pe 21 iunie, prin evenimente dedicate muzicii, derulate cel mai adesea în aer liber.

Pagina 5 din 153« Prima...34567...102030...Ultima »