Douăzeci de minute cu îngerii de la malul Dunării
https://www.ziarulmetropolis.ro/douazeci-de-minute-cu-ingerii-de-la-malul-dunarii/

Finalul de stagiune a Teatrului “Jean Bart” din Tulcea a făcut posibilă întâlnirea de o oră şi jumătate cu îngerii lui Ion Sapdaru. Spectacolul pe care acesta l-a montat pe scena teatrului de la malul Dunării reprezintă cea de-a 50 premieră din istoria cochetului teatru.

Un articol de Georgiana Ene|28 iulie 2015

Celebrul actor, regizor și scenarist a acceptat cu bucurie invitația tulcenilor de a monta un spectacol acolo, dublând astfel bucuria acestora și prin calitatea textului ales: “Douăzeci de minute cu îngerul” a lui Alecsandr Vampilov.

Spectacolul debutează într-un registru comic – final de petrecere într-o cameră de hotel a unor delegați, ca pe parcurs să se schimbe încet-încet într-unul tragic. Textul lui Vampilov – o savurosă metaforă populată de personaje care fac parte din toate mediile sociale – practic o societate în miniatură, ale cărei cutume se zguduie din temelii atunci când o persoană misterioasă dorește să facă bine fără niciun interes ascuns. Regizorul transpune într-un mod liber problemele unei societăți și reușește să răspundă unei întrebări firești: mai există oameni cinstiți, buni și amabili?

Cadrul de pornire al acțiunii îl constituie modesta cameră de hotel, în care cei doi, delegatul și șoferul acestuia, au primele schimburi de replici: Nelu Serghei îi dă replicile vorbite și nevorbite colegului lui de băut și șef, Ionuț – Paul Ștefan. Măiestria celor doi actori este surprinsă sublim de regizor și le pune în valoare talentul actoricesc.

Dacă deschiderea spectacolului este amuzantă și stârnește ropote de râs și aplauze, intrarea în scenă a lui Cristi Naum constituie contrapunctul spectacolului: în antiteză cu cei doi cheflii, omul cinstit, bun și amabil demontează teoria celor doi ajunși la disperare că nimeni nu e dispus să le dea cu împrumut bani să-și cumpere băutură. Dintr-o dată, miza celor doi se schimbă: doresc cu tot dinadinsul să știe cine e personajul misterios, nou-venit, care le schimbă în câteva momente de la apariție întreaga percepție despre oameni și despre viață, în măsura în care lumea civilizată și-a impus rațional principiile respectului pentru semeni.

Piesa lui Vampilov este într-un singur act, regizorul reușind să surprindă publicul prin cei implicați în acțiune, făcându-l să conștientizeze decrepitudinea morală. Nebunia și neîncrederea în noul venit sunt amplificate de apariția, pe rând, a vecinilor, celor cărora le ceruseră cu împrumut bani pentru a-și cumpăra de băut.

Vampilov recreează micro-societatea prin aducerea în scenă a unui violonist – delicios Mihai Gălățan, virtuos, neadaptat societății, nemulțumit, nu-și încalcă principiile, își dorește foarte mult să acceadă la o lume mai bună, să se facă auzit, printr-un cuplu de tineri căsătoriți: Irina Naum – Costel Zamfir. Irina aduce în scenă feminitate, eleganță, bogăție și fragilitate, la început, ca în final se hotărăște să nu se lase îngenunchiată de către proaspătul ei soț. Costel Zamfir, soțul, oportunist, puțin formal pentru rolul pe care îl are, dar îl duce până la capăt cu demnitate; și prin delicioasa Gabriela Ciolacu, în rolul femeii de serviciu, care trece de la umilință și nesiguranță la o adevărată leoiacă, în final, și pune punctul pe i: se duce și cumpără de băut, lăsând publicul să-i admire expresivitatea și mobilitatea de care este în stare.

Misiunea cea mai grea de la început și până la final îi revine lui Cristi Naum, de a fi personajul bun, secondat de cei cărora vrea să le facă bine – convinși că omul în esență este în mare parte cinstit, corect și bun – , lucru care-i reușește cu strălucire până la sfârșit. Măiestria celor trei aproape emoționează, așa cum declară și regizorul: “Am ales această piesă pentru că se așează bine pe trupă, pentru temele abordate de dramaturg și pentru că traversăm o perioadă tragică a necomunicării interumane, a neîncrederii li a dispariției compasiunii”.

“20 de minute cu îngerul”, de Alecsandr Vampilov

Regia: Ion Sapdaru

Scenografia: Gelu Rîșca

Mișcare scenică: Roman Jora

Distribuția: Cristian Naum, Ionuț –Paul Ștefan, Nelu Serghei, Irina Naum, Gabriela Ciolacu, Mihai Gălățan, Costel Zamfir

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.