Dragoș Mihalcea, dansator: ”Criza prin care trece omenirea va da naștere la o dezvoltare artistică extraordinară”
https://www.ziarulmetropolis.ro/dragos-mihalcea-dansator-criza-prin-care-trece-omenirea-va-da-nastere-la-o-dezvoltare-artistica-extraordinara/

Dragoş Mihalcea, unul dintre cei mai valoroşi dansatori ai lumii, a explicat într-un interviu pentru Ziarul Metropolis ce înseamnă să fii artist în lumea contemporană.

Un articol de Alexandru Filimon|16 decembrie 2020

„Eu dansez de când mă știu sau poate chiar dinainte. Dansul a fost cu mine de la primele amintiri și va fi cu mine tot timpul chiar și când amintirile n-or să mai existe”, evocă cu emoție marele dansator român, Dragoș Mihalcea.

Pasiunea sa l-a făcut să descopere adevărul în artă și esența care trăiește în fiecare gest, în fiecare trăire pe care corpul o înregistrează. Promisiunea sa a devenit o realitate și realitatea s-a transformat în destin, un destin ce intra pe orbita mondială.

Ce semnifică un dansator într-o lume complicată, complexă și în special dinamică, care are un ritm extrem de alert?

Cât spațiu avem pentru interviul acesta, și cât timp? Nu semnifică nimic și în același timp semnifică totul. Avem nevoie de artă? Avem nevoie de imaginație? Avem nevoie de creativitate? Este o temă de dezbatere mult prea complexă.

Nu toți oamenii sunt născuți egali. Cei cu talent la matematică trebuie să-i ajute pe cei cu mai puțin talent la matematică să le deschidă ochii la o parte a lumii care are de-a face cu cifre și calculi, o lume care pentru ei pare complicată, complexă și în special dinamică.

Unde este granița (si/sau întrepătrunderea) dintre artă corporală, dans și balet?

În lumea mea nu există granițe.

Cum am putea căuta înțelesurile dansului, ca una dintre cele șapte arte?

Arta nu are nevoie de explicații și înțelegeri. Doi oameni se uită la un spectacol. La sfârșit primul om zice: ”Mi-a plăcut foarte mult”. Al doilea om zice: ”Mie nu mi-a plăcut deloc”. De ce?

Ce înseamnă să fii artist astăzi, mă refer în special la cultivarea unei trăiri?

Timpurile actuale, ‘criza’ prin care omenirea trece în acest moment va da naștere la o dezvoltare artistică extraordinară.

Ceea ce este extrem de interesant este acesibilitatea pe care o avem prin mediile sociale. Au existat talente incredibile care nu au avut niciodată o platformă de se promova. Acum platformele sunt accesibile tuturor.

Și cei care creează nu pentru faima sau ‘likes’ ci doar pentru că simt nevoie de a crea, pentru mine sunt artiști  adevărați, iar noi suntem norocoși că îi putem vedea fie pe Instagram, fie pe TikTok sau chiar si la Berghain.

Ce i-ai recomanda unui tânăr dansator astăzi care se află la începutul carierei sale în România și care nu vrea să renunțe sub nici o formă la ideea de a fi dansator, asemeni ție?

Nu renunța sub nici o formă la ideea de a fi dansator.

Povestea lui Dragoș poate fi urmarită la Kanal D pe 26 decembrie, ora 10:00, în cadrul seriei de documentare Destine.

Dragoş Mihalcea s-a născut pe 17 decembrie 1977 în Bucureşti şi a început să studieze baletul la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali”, pentru ca la vârsta de 14 ani să primească o bursă completă la Academia de Balet Kirov din Washington DC. După absolvire, Dragoş a fost invitat să danseze, în perioada 1997-2000, în cadrul Companiei de Balet Universal din Coreea de Sud, unde a fost promovat rapid pe poziţia de dansator principal.

La numai 20 de ani a dansat în rolul prinţului Siegfried din „Lacul Lebedelor”, al prinţului Desire din „Frumoasa din pădurea adormită” şi al nobilului Albrecht din „Giselle”, începând o carieră care l-a purtat pe tot globul pământesc, de la New York la Tokyo, de la Londra la München sau la Budapesta.

A urmat apoi experienţa americană, prin colaborarea sa cu Southern Ballet Theatre din Florida. De pe continentul american a revenit pe cel european şi pentru o scurtă perioadă  a dansat ca balerin principal (Guest Star) la The Norwegian National Opera & Ballet, pentru ca apoi să fie invitat să danseze cu The Royal Swedish Ballet (Baletul Regal Suedez) ca prim-solist, devenind astfel primul dansator din istoria de 230 de ani a companiei care a depăşit ierarhia corpului de balet.

04
/07
/14

Corul Național de Cameră Madrigal își continuă deplasările internaționale la începutul săptămânii viitoare în Țările Baltice (Lituania și Letonia). Turneul va atinge, până la sfârșitul lunii octombrie, și țări precum China (Beijing), Austria (Viena) și Ungaria (Budapesta).

02
/07
/14

După repetiția deschisă a spectacolului ActOrchestra în regia lui Horia Suru din cadrul proiectului 9G – Noua generație de creatori din data de 26 iunie, am avut senzația că s-a produs o mare deșteptare a lumii teatrale românești, un soi de înnoire și strălucire artistică prin prisma unei altfel de abordări a expresivității pe scenă – prin muzică. Pot afirma cu încredere că TNB-ul a întinerit și a înflorit. În consolidarea afirmației mele, mi-am dorit să aflu opiniile avizate ale unor oameni care au strânsă legătură cu teatrul.

29
/06
/14

Cel mai important eveniment de jazz al anului din Capitală, ARCUB Live Open Air — Jazz, Blues & More, se relansează la cea de-a treia ediție sub un nume și un concept nou: Bucharest Jazz Festival.

29
/06
/14

Orchestra Română de Tineret, condusă de dirijorul Cristian Mandeal, a strălucit într-un program de concert de mare virtuozitate, în prima apariție a unei orchestre românești pe scena Filarmonicii din Berlin, care a stârnit uralele unui public în general destul de reținut în aprecieri.

27
/06
/14

Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian” organizează în perioada 5-10 iulie un casting pentru unul dintre cele mai cunoscute spectacole de musical din lume – „Fantoma de la Operă”, producție ce va intra în repertoriul instituției începând cu stagiunea 2014-2015. Spectacolul va fi montat de regizorul de origine australiană Stephen Barlow și de o echipă de creație alcătuită din artiști români și străini.

25
/06
/14

Primul festival din România care aduce muzica bună în parcurile orașului, Jazz in the Park, organizat la Cluj-Napoca, se pregătește intens pentru ediția a doua. Între 4 și 6 iulie, mii de iubitori ai jazz-ului sunt așteptați „să acapareze” Parcul Central.

25
/06
/14

De la Bruckner la Tina Turner…ar putea fi o cale lungă – şi totuşi nu e chiar aşa. Pentru că în mod poate ciudat, într-o singură săptămână se lansează în cadrul aceleiaşi mari case de discuri – Deutsche Grammophon – discuri care conţin şi muzica lui Bruckner, dar şi a Tinei Turner.