Dumitru Budrala: ”Prin Astra Film Festival explicăm importanța cinematografiei documentare”
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumitru-budrala-prin-astra-film-festival-explicam-importanta-cinematografiei-documentare/

Festivalul Internaţional Astra Film, care are loc pentru a 25-a oară la Sibiu, între 15 şi 21 octombrie, are în program 101 titluri, din care 56 de filme vor participa în cele 5 secţiuni competiţionale. 11 documentare vor avea premiera mondială la Festival şi 40 cea naţională. Câştigătorii secţiunilor competiţionale vor fi anunţaţi sâmbătă, 20 octombrie. Vă prezentăm un interviu cu Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Sibiu.

Un articol de Liliana Matei|11 octombrie 2018

Astra Film Festival împlinește 25 de ani de la prima ediție și se află sub semnul aniversării. Care a fost unul dintre cele mai emoționante momente pe care le-ați trăit pe parcursul realizării acestui festival?

Dumitru Budrala: Filmele, când nu sunt proiectate, zac mute pe un raft, sau într-un folder;  sunt niște role, casete, acum file-uri. Este de nedescris bucuria pe care o ai atunci când filmele încep să circule, să comunice, când trezesc cele mai adânci trăiri ale publicului – se schimbă compoziția aerului în sală. La fel când încep discuții aprinse după film. Asta este esența, astea sunt cele mai tari momente, și au fost probabil mii de astfel de momente, de bucurii.

Acum 10 ani am pornit Astra Film Junior. Pe vremea aceea, Festivalul se desfășura la Casa de cultură a sindicatelor, cu o sală mare de 800 de locuri. Bucuroși că am reușit să atragem elevi și profesori în sală, eram gata de start, cu invitați care se pregăteau să urce pe scenă; înainte însă, am vrut să punem clipul Festivalului. S-a stins lumina și 800 de copii au strigat instantaneu din toată puterea. Ne-a șocat reacția lor.  De fapt, s-a întamplat acest lucru deoarece copiii nu avuseseră niciodată până atunci ocazia să meargă la cinema și le era frică de întuneric. Până la urmă am înțeles ce s-a întâmplat și ne-am liniștit, mai ales că strigătele sutelor de copii au avut un efect puternic energizant și au creat o deschidere emoțională perfectă pentru a viziona filmul. S-a creat astfel nu numai câmpul mental, dar și cel emoțional necesar la o vizionare cu public.

În 2002 am făcut un program special selectând filme din fosta Iugoslavie, am ținut să avem filme realizate din toate punctele de vedere, ale tuturor părților implicate.  Au venit și autorii.  Îmi amintesc cum sala s-a umplut de tensiune, de război, iar autorii prezenți și ei în sală zbierau unul la celălalt în sârbo-croată, războiul era prezent în sală. Mulți din participanți și din public au spus că de 8 ani urmăreau evenimentele, fenomenul la știri, dar numai atunci au înțeles cu adevărat realitatea.

Momente memorabile au fost multe, mai ales în evenimente legate de filme cu care am riscat.  Amestecând publicul hipster intelectual cu diferite medii din societate, la proiecția-eveniment a filmului New Gypsy King, al lui Liviu Tipurita, cântăreți maneliști au intrat pentru prima dată în Sala Thalia din Sibiu, iar reacțiile, dialogul între cele două lumi, au fost de nedescris.

Sau la proiecția filmului La Drum, publicul festivalier împreună cu participanții din străinătate au vizionat în premieră filmul împreună cu publicul din sat, în casa de cultură arhiplină cu săteni. Sau invazia de credincioși, când am proiectat un film al lui Nicolae Mărginean, un portret a lui Arsenia Boca (înainte de a începe fenomenul care se leagă astăzi de numele acestui preot). Pur și simplu au venit mii de oameni, unii din mănăstiri, au bătut drumul la proiecția filmului și înainte de film, după ce am prezentat autorul, dintr-o dată toată sala s-a ridicat în picioare și a spus rugăciunea Tatăl nostru.

Sau proiecția Baloane de curcubeu, film blocat de cenzura comunistă acum 30 de ani, salvat fizic printr-o minune, a fost lansat oficial anul trecut în sala Thalia arhiplină, majoritatea tineri, care au trăit filmul la maximum. A fost fabulos.

Party-uri, defilări pe bulevardele Sibiului cu Fanfara, o gală de decernare a premiilor în care la fiecare moment s-a strecurat o mică greșeală, și efectiv s-a transformat tot show-ul într-un stand-up comedy de o oră.

Greu de povestit toate, multe au fost. Mai puteți vedea în  filmul aniversar de acum 5 ani, momentul cînd s-a luat curentul toată seara în tot orașul, iar publicul – o sală plină – aștepta în liniște, calm, după aceea cântând, așteptând în zadar (curentul) toată seara ca să se reia proiecția.

La această ediție aduceți un număr impresionant de documentare – 128 – , dar și de proiecții speciale de tip VR și 360 de grade, din colecții internaționale rare. Cum a fost să păstrați mereu linia dintre tradiție și dezvoltare în conceptul festivalului?

Selecția finală s-a făcut din 3.000 de filme anul acesta și conține 128 de filme, din care 28 sunt produse și prezentate în secțiunea New Media – 18 filme proiectate la DOM, într-un format de cinema semisferă și 10 dintre ele sunt pentru proiecție VR. Iar 100 de filme sunt proiectate în săli special amenajate pentru proiecții de filme, în centru istoric al Sibiului. Sunt 15 filme care vor fi proiectate pentru copii, programate pe 3 grupuri de vârstă, documentare făcute despre și pentru elevii din școala primară și gimnazială, iar pentru liceeni sunt documentare special alese, urmate de Q&A.

Corpul central al programului Astra Film Festival este format din 85 de documentare creative din toată lumea. Ceea ce este o preocupare constantă încă de la primele ediții, și a rămas cel mai important compas al muncii de selecție, este în primul rând curatoriatul realității care ne înconjoară: urmărim în viața de zi cu zi ceea ce este important și nepublicat, nepovestit. Dacă găsim filme care surprind acel conținut și au și forța să spună povestea, atunci ajung pe shortlist. După care, pentru programul final, evident că se scot multe filme bune din shortlist, din considerente de spațiu, de timp, de program. Acesta este motorul care impune ritmul menținerii tradiției sau al înnoirii în program. Iar filmele produse în noile formate sunt absolut pe felia întregului proiect: ieși din zona de confort și vezi lumea în alt format, în altă perspectivă!

O bună parte din dezvoltarea gustului publicului român pentru filmul documentar se datorează Astra Film Festival și dumneavoastră. V-ați gândit vreodată la asta? Simțiți încă o nevoie de educare a publicului român în această direcție? Dacă da, prin ce mijloace o vedeți realizată, v-ați dori o politică națională în acest sens?

Potențialul cinemaului documentar ca eveniment de proiecție cu public este incredibil, se poate adresa atât publicului larg cât și publicului specializat. În acesti 25 de ani au fost 23 de miniștri ai culturii în România, cu care am avut comunicare prin corespondență sau personal. Foarte puțini au înțeles sau susținut proiectul. Mă bucur că nu ne-am împotmolit din lipsă de susținere și am „explicat” prin acest Festival importanța cinematografiei documentare, am impus o politică culturală în acest sens, atât cât se putea. De asemenea, mă bucur că nu mai suntem singuri, cum am fost în primii 15 ani, că sunt și alți oameni motivați, pasionați, care s-au aventurat să promoveze acest gen de film: One World Romania, Docuart din București sau TIFF în Cluj și Pelicam din Tulcea, toți fac treabă minunată în deschiderea apetitului publicului către acest gen de film.

Avem și planuri de instituționalizare, pentru o cinematecă, arhiva Astra Film în Sibiu, să vedem cum se va reuși implementarea lor.

Dumneavoastră personal ce vă place cel mai mult la un documentar, la ce vă uitați în primul rând?

Îmi place alchimia vizionării. Îmi place când mă teleportează într-o altă lume, îmi face o plăcere să fiu surprins mai ales de lucruri banale, pe lângă care poate treceam neobservând. Îmi plac filmele în care ochiul camerei este foarte prezent, și observă detalii ale realității.

Când văd un film, îmi deschid toți senzorii mei cu care mă uit la orice film, și las să mă surprindă, ca un film bun. La sfârșit evaluez, dacă a fost sau nu, și cât de împlinit este filmul.

Dumitru Budrala, împreună cu cu fiul său, David

Dacă ar fi să aveți în față un om care nu a fost niciodată la Astra Film Festival să guste din această experiență, ce i-ați spune ca să îl convingeți că e musai să vină să fie parte din publicul festivalului?

Aș povesti de niște filme care m-au răscolit, m-au surprins, din programul din acest an.

Fiecare dintre noi trăim într-o bulă închisă, în primul rând în pușcăria propriei noastre minți (observație și formulare împrumutată de la Eugen Istodor).

Fiecare dintre noi trăim în propriile noastre crezuri și mentalități.

Când facem vizionarea filmelor pentru selecție simțim asta pe propria piele.  Este nevoie cel puțin anual de o doză de deschidere înspre alte lumi, înspre alte atitudini de a aborda aceeași problemă cu care poate ne confruntăm și noi, de o doză de reflecție și de introspecție. Din fericire, avem public fidel în Sibiu, care își ia concediu pe perioada Festivalului să facă această baie a minții și a sufletului. Este nevoie să exersăm deschiderea și mirarea față de lumea în care trăim.

Ce vedem la Astra Film Festival

În ediția 2018, Astra Film Festival aniversează 25 de ani de explorare și experimentare a condiției umane prin cinematografia realității. Teme actuale complexe și portrete amănunțite ale diversității sociale și culturale contemporane vor fi aduse în atenția publicului din Sibiu prin filmele de non-ficțiune  selecționate, de o calitate cinematografică ce transcende atributele filmului documentar per se.

Timp de 7 zile, în 9 spații special amenajate în centrul istoric al orașului, publicul va avea de ales dintr-o selecție a celor mai bune 101 filme produse recent în România și în lume. Selecția a fost făcută dintr-un număr record de peste 3.000 de filme care au fost înscrise în acest an și include 10 producții românești.

Competiția de film de non-ficțiune se va desfășura pe 5 secțiuni, astfel: Internațional (cu 9 filme selecționate); Europa Centrală și de Est (10 filme); România (10 filme); Scurtmetraj (12 filme); Student (15 filme). Acestor producții li se adaugă cele 45 de filme prezentate în afara competiției – în cadrul programelor tematice ale Festivalului, în format experiențial (realitate virtuală și proiecții 360 de grade), precum și în cadrul Astra Film Junior, un festival-în-festival dedicat formării generației următoare de cinefili și realizatori de film documentar, aflat la a 10-a ediție.

Programul ediției din 2018 include, de asemenea, conferințe, discuții panel, masterclass-uri, întâlniri ale profesioniștilor din industrie, concerte și Q&A cu realizatorii prezenți la Sibiu.

“Selecția de filme a ediției 2018 este relevantă pentru lumea în care trăim, unde tot mai multe întâmplări zilnice din sfera politică și socială afectează însăși esența condiției noastre umane și tot mai puține reușesc să ne redea credința în umanitate. Într-o perioadă în care viața chiar bate filmul, producțiile selecționate aduc noutate genului atât prin varietatea și complexitatea subiectelor, cât și prin creativitatea abordării stilistice. Astra Film Festival aniversează astfel 25 de ani de experimentare și explorare cinematografică a realității, într-un spațiu creat anume pentru cunoașterea și înțelegerea micro și macro cosmosului uman”.

Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Sibiu

Festivalul Astra Film Sibiu a luat ființă în 1993 ca un proiect inovator în Europa Centrală și de Est și a avut timp de 25 de ani o contribuție semnificativă la stabilirea unui cadru pentru dezvoltarea cinematografiei documentare în întreaga regiune și în special în România. Astra Film Festival a atras constant atenția industriei asupra artei filmului de non-ficțiune, sprijinind dezvoltarea genului și deschizând noi orizonturi pentru realizatori. Astra Film Festival 2018 este organizat de Astra Film, CNM Astra și Fundația Astra Film, cu sprijinul Consiliul Județean Sibiu, al Ministerului Culturii și Identității Naționale și al Centrului Național al Cinematografiei. Evenimentul este cofinanțat de Consiliul Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu.

Astra Film Festival Sibiu se află sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.