Dumnezeu există și numele ei este Petrunija
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeu-exista-si-numele-ei-este-petrunija/

Noiembrie este luna în care se decernează Premiul LUX al Parlamentului European. Se premiază cel mai bun film european, aşa cum se vede el dinspre Bruxelles şi Strasbourg. Anul acesta, finalistele sunt: „Cold Case Hammarskjöld”, „Dumnezeu există şi numele Său este Petrunija” şi „Jocuri de putere”.

Un articol de Andrei Crăciun|4 noiembrie 2019

Întrucât fiecare cetățean european are dreptul indiscutabil la o opțiune personală, anul acesta favoritul meu este filmul despre Petrunija, regizat de Teona Mitevska.

Este un film care ne vine din Macedonia de Nord, dar la fel de bine povestea aceasta s-ar fi putut întâmpla la noi la Brăila, fiindcă noi, românii suntem – așa stau lucrurile – încă mai aproape de fosta Iugoslavie decât de Danemarca. Povestea aceasta, deci, ne privește.

Petrunija este o tânără de treizeci și doi de ani, absolventă de Istorie, șomeră, este supraponderală și locuiește cu părinții, un tată care îi este aproape și o mamă care nu încetează să își manifeste dezamăgirea că ea, Petrunija, este așa, nu altminteri.

Petrunija ar fi putut fi de la noi, ziceam, de la Giurgiu, Călărași, Alexandria sau – de ce nu – Bârlad. Și mai clar: Petrnuija ar fi putut fi de la noi, la începutul mileniului, înainte de ridicarea vizelor, când România era zdrobită de șomaj, căzuse în deznădejde și nu mai exista orizont.

Petrunija din film încearcă să se angajeze, dar cine are nevoie de absolvenți de Istorie? Mai mult, încearcă să se angajeze într-o croitorie (vă sună cunoscut?), prin cineva care cunoaște pe cineva.

Apoi este Biserica Ortodoxă. De Bobotează (vă sună cunoscut?), Petrunija sare în apă și este cea care prinde crucea azvârlită de popă, o apucă înaintea unei adunături de plăvani drept-credincioși, pe buzele cărora se îngemănează sudalma și Hristos (vă sună cunoscut?).

Iată conflictul: o femeie prinde crucea (fapt care ar trebui să îi aducă noroc tot anul), dar o femeie nu are dreptul să prindă (și mai ales să păstreze) crucea.

Petrunija răscolește toată comunitatea, răscolește tradiția, forțele de ordine, forțele religioase și forțele media.

Petrunija este o răscruce într-o lume încremenită (Balcanii, Balcanii noștri, în care atâtea popoare fundamental la fel trăiesc în convingerea că sunt unice).

Curajul ei este organic, vine dintr-o frică de animal hăituit, dar – și aici este frumusețea, măiestria filmului – întotdeauna există ceva care îndumnezeiește animalul acesta hăituit.

Ceva.

Ce?

Intuiția de dincolo de noi că iubirea ar putea totuși să existe pe pământ.

Petrunija este, de aceea, un superb film de dragoste.

Mai multe detalii despre Zilele Filmelor LUX aici.

Petrunija răscolește toată comunitatea, răscolește tradiția, forțele de ordine, forțele religioase și forțele media.

Filmul intră în cinematografe din 15 noiembrie, distribuit de Bad Unicorn.



16
/02
/21

OPINIE Cinematografia română este aproape de un moment istoric – cel puţin o nominalizare la Premiile Oscar. În ciuda succesului internaţional uriaş, documentarul „colectiv” al lui Alexander Nanau a împărţit opinia publică din România. Unul dintre motivele de divizare – prezenţa lui Vlad Voiculescu. E bine, totuşi, când un film stârneşte valuri şi nu e primit cu indiferenţă.

11
/02
/21

„Les traducteurs” (2019), în regia lui Régis Roinsard, a intrat în cinematografele de la noi din 5 februarie, distribuit de Independența Film. Un lungmetraj captivant, care țese o adevărată enigmă în jurul unui bestseller, fentându-și spectatorul la fiecare pas.

10
/02
/21

Luni, 8 februarie, de la ora 18:00, pe pagina de Facebook a Festivalului Internațional Film O'Clock a putut fi urmărită conferința de presă care a anunțat selecția oficială de scurtmetraje din competiția festivalului. Cele 15 titluri au fost prezentate de Mirona Radu, fondator și director de festival, delegat pentru România, Ioanna Kryona, delegat pentru Grecia, Andrew Mohsen, delegat pentru Egipt și au fost urmate de o discuție cu criticul de film Cristi Mărculescu.

09
/02
/21

Întâlnirea lui Cioran cu Camus, care a avut loc chiar înainte ca filozoful plecat din România să debuteze în Franţa, l-a marcat profund pe autorul lui „Précis de décomposition”. Îndemnul intelectualului francez de a intra în „circulaţia ideilor” l-a umilit pe Cioran: „Îmi dădea mie lecţii. Avea o cultură de învăţător”.

08
/02
/21

CARTEA DE CINEMA În septembrie 1939, Franţa trebuia să găzduiască la Cannes, cu sprijinul SUA, un mare festival de film, o alternativă la Mostra de la Veneţia, din Italia fascistă. Izbucnirea războiului opreşte planul în ultimul moment. O carte a unui istoric francez, apărută şi în limba română, reconstituie această poveste fascinantă.

08
/02
/21

”Another Round / Încă un rând”, cel mai recent film în regia lui Thomas Vinterberg cu Mads Mikkelsen în rolul principal a fost nominalizat astăzi la categoria ”Cel mai bun film într-o limbă străină” la cea de 78-a ediție a Globurilor de Aur, care va avea loc anul acesta pe 28 februarie, într-o variantă online transmisă în direct, simultan din New York și Los Angeles.

05
/02
/21

CARTE DE CINEMA În 2020 s-au implinit 100 de ani de la premiera primului film românesc de animaţie. Prilej pentru apariţia unui volum care analizează evoluţia acestui gen pe parcursul unui secol, „Istoria filmului românesc de animaţie – 1920-2020”, scris de criticul Dana Duma.

02
/02
/21

Film O'Clock International Festival a apărut ca un parteneriat între țări care împărtășesc același fus orar și dragostea pentru cinema, ce își propune să fie mai mult decât un festival de film – o adevărată mișcare culturală ce folosește ca mijloace meridianul și fusul orar pentru a transforma Terra într-o citadelă cinematografică.

01
/02
/21

CARTEA DE CINEMA Proaspăt apărută la Editura Polirom, „Cinema în RSR. Conformism şi disidenţă în industria ceauşistă de film” este o provocatoare carte a istoricului Bogdan Jitea. O analiză a mecanismelor de control şi propagandă, dar şi a câtorva forme de rezistenţă în cinematografia din perioada lui Ceauşescu.

29
/01
/21

Cu o poveste inspirată din fapte reale și o distribuție excepțională, în care se regăsesc Olga Kurylenko, Lambert Wilson și Eduardo Noriega, Traducătorii/ Les traducteurs, un thriller franțuzesc plin de suspans și empatie, regizat de Régis Roinsard și distribuit de Independența Film, va avea premiera în câteva dintre cinematografele din România funcționale în această perioadă începând cu 5 februarie.