”Dumnezeul răzbunării”, în regia lui Alexander Hausvater, la Teatrul Evreiesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-razbunarii-in-regia-lui-alexander-hausvater-la-teatrul-evreiesc/

Teatrul Evreiesc de Stat prezintă PREMIERA spectacolului DUMNEZEUL RĂZBUNĂRII, de Shalom Ash, un spectacol de Alexander Hausvater. PREMIERAva avea loc sâmbătă, 24 martie si Duminică, 25 martie, de la ora 19.00.

Un articol de Petre Ivan|20 martie 2018

Shalom Ash (1880-1957), controversat şi celebru scriitor al literaturii idiş moderne, romancier, dramaturg și eseist polonezo-american, s-a bucurat de o carieră remarcabilă. Printre operele sale reprezentative se numără piesele de teatru ”Dumnezeul răzbunării” (1907), ”Motke hoţul” (1916) şi romanele ”Mama” (1919), ”Copil între străini” (1935) și ”Nazarineanul” (1939).

”Dumnezeul răzbunării”, prima piesă evreiască tradusă în limbi de circulaţie internaţională şi prezentată cu succes în întreaga Europă, a avut premiera la Berlin, în regia lui Max Reinhardt (1910), a fost ecranizată la Moscova (1912) şi a traversat una dintre cele mai remarcabile istorii ale oricărei drame moderne, fiind interzisă, admirată, tradusă, parodiată, interzisă, retrasă din circulaţie, uitată, reînviată, apreciată.

Un spectacol eveniment care a provocat o mare revoluţie în teatrul idiş. Răul în incinta iudaismului, alături de tot ce e bun şi frumos. (Alexander Hausvater)

Sub bagheta regizorală a lui Alexander Hausvater, ”Dumnezeul răzbunării” revitalizează secvențe din trecut, în care oamenii și tarele lor – lăcomia, pervertirea legilor religioase și vicierea conceptului de autoritate – remodelează întregul univers.Dumnezeul razbunarii

Spectacolul aduce în prim-plan, într-un mod lucid, una dintre fațetele relației dintre bărbat și femeie – dominate de abuzuri și vicisitudini – desfășurată într-o lume dominată de ipocrizie și reașezare a convențiilor morale – prostituţie, lesbianism, profanarea sulurilor sfinte ale Torei, destabilizarea credinţei.

”Dumnezeul răzbunării” este o piesă extrem de actuală, care supune spectatorii violenţei etice neobosite şi exclude nemilos posibilitatea răscumpărării morale a lui Ieikl, a comunităţii sale şi, prin extensie, a tuturor spectatorilor.

Între intrigile din bordel şi nebunia crescândă a lui Ieikl Şepşovici, mânat de ambiţii, pătat de vicii şi măcinat de regrete, scandaloasa poveste de dragoste dintre Rivke şi una dintre prostituate ”îmbină interesant instinctul şi compasiunea, până în punctul culminant al cataclismului şi al frumuseţii spirituale.

Totuşi, în ciuda mediului sordid în care se desfăşoară acţiunea, ”Dumnezeul răzbunării” are o anumită frumuseţe morală. Simbolismul şi poezia ei sunt mai presus de bordel” (Abraham Cahan – Prefaţă la ediţia în limba engleză a piesei ”Dumnezeul răzbunării”, traduse de Isaac Goldberg, 1918)

 ”Dumnezeul răzbunării”, de Shalom Ash

Regia şi adaptarea: Alexander Hausvater

Cu: Rudi Rosenfeld, Arabela Neazi, Neculai Predica, Iolanda Covaci, Viorica Bantaș, Marius Călugărița, Natalie Ester, Luana Stoica, Geni Brenda Vexler, Mircea Dragoman, Veaceslav Grosu, Mircea Drîmbăreanu, Ștefan Eparu, George Lepădatu, Bogdan Lifșin, Rodica Gancea și Mihai Pintenaru

PREMIERA: Sâmbătă, 24 martie & Duminică, 25 martie, de la ora 19.00, la Teatrul Evreiesc de Stat

Foto: Dumnezeul răzbunării – facebook

 

06
/12
/13

12 Years a Slave, regizat de Steve McQueen, a fost desemnat filmul anului 2013 în Topul 10 al revistei Rolling Stone, după ce, marţi, cineastul american a primit, pentru aceeaşi peliculă, titlul de cel mai bun regizor din partea New York Film Critics Circle.

06
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ Pe 12 decembrie se împlinesc 30 de ani de la moartea lui Amza Pellea. Sanda Toma, partenera sa de scenă, scria în decembrie 1983, în revista Teatrul, un text prin care-și lua adio (nu „adio”, ci numai „la revedere”) de la actorul care a fost „întotdeauna egal cu el însuși, prietenos și cald ca o zi luminoasă de vară”.

05
/12
/13

CRONICĂ DE FILM „Majordomul”, în regia lui Lee Daniels, este un film croit pe placul Academiei Americane, dar şi al unui public dornic de poveşti motivaţionale. Transpunerea vizuală a scenariului este, însă, cât se poate de convenţională.

04
/12
/13

În 1983, cu doi ani înainte de moartea lui Octavian Cotescu, Fănuş Neagu îi descria viaţa într-un adevărat poem în proză în care amintea despre marile lui roluri, despre pasiunea pentru teatru şi despre actorii pe care i-a format.