După “Fotbal infinit”, un nou film românesc, “Lemonade”, are premiera mondială la Berlin
https://www.ziarulmetropolis.ro/dupa-fotbal-infinit-comedia-lui-porumboiu-un-nou-film-romanesc-lemonade-are-premiera-mondiala-la-berlin/

Lungmetrajul „Lemonade”, produs de Cristian Mungiu, va fi prezentat astăzi, 19 februarie, de la ora 22:30, în cadrul secţiunii Panorama a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (15-25 februarie). Vineri, cel mai nou film al regizorului Corneliu Porumboiu a fost prezentat la Berlinală, în secţiunea Forum.

Un articol de Petre Ivan|19 februarie 2018

„Lemonade”, debutul în lungmetraj al Ioanei Uricaru, are la bază întâmplări reale, prezintă contrastul dintre două feluri diferite de a vedea lumea și imposibilitatea de a le reconcilia.

„Lemonade”

America descrisă în film nu este deloc cea la care visează imigranții înainte să plece din țara natală. Nu e o lume modernă, avansată tehnologic, plină de posibilități, ci mai degrabă o lume provincială, locuită de oameni cu mentalități înguste și prejudecăți. Sentimentul de a fi prins între două lumi, dureros de familiar oricărui imigrant, se rezumă la o singură întrebare: merită?

„Lemonade este un film care aparține atât cinematografiei românești cât și celei americane, așa cum mă văd și pe mine ca aparținând celor două culturi. Văd Lemonade ca pe un film poziționat între cinematografia europeană de autor și unele filme independente americane mai curajoase. Reușește asta prin natura temei propuse, a producției (care s-a desfășurat pe doupă continente) și a esteticii”, spune Ioana Uricaru.

Ioana Uricaru a coregizat lungmetrajul colectiv „Amintiri din Epoca de Aur” (produs de Mobra Films, 2009) și scurtmetrajul „Stopover” (produs de Mobra Films în 2010). A mai regizat „National Treasure” (documentar, 2007, coregizor Wang Ying), „The Sun and The Moon” (scurtmetraj, 2007)  şi „The Witness” (scurtmetraj, 2012).

Fotbal infinit

“Fotbal infinit”, noul film al lui Corneliu Porumboiu, pornește de la ideile unui funcționar local din Vaslui care are curajul să își pună întrebări despre regulile jocului de fotbal: de ce este terenul dreptunghiular? Să aibă voie jucătorii să alerge pe tot terenul? Există vreun raport intim între fotbal și viață?

“Fotbal infinit”

La evenimentul de la Berlinale a fost invitat și Marco van Basten, fosta vedetă a lui AC Milan, care, în calitate sa actuală de director tehnic la FIFA, militează și el pentru schimbarea regulilor din fotbal, cei doi împărtășind unele dintre idei.

Olandezul dorește, printre altele, renunțarea la cartonașele galbene, loviturile de departajare și la regula ofsaidului. Propunerile lui van Basten au fost testate într-un meci pilot, din liga a treia olandeză, între FC Lisse și Quick Boys.

În „Fotbal infinit” alături de personajul principal, Laurențiu, apare și Corneliu Porumboiu, care își joacă propriul rol.

Tatăl meu a fost jucător de fotbal și mai apoi a devenit arbitru internațional, iar eu, la rândul meu, am făcut fotbal în adolescență, gândindu-mă că pot deveni profesionist. Pentru mine, să schimbi regulile jocului părea un soi de erezie. În același timp, m-a intrigat timpul îndelungat și tenacitatea pe care Laurențiu o investește încercând să schimbe fotbalul. –  Corneliu Porumboiu.

Primul film despre fotbal al regizorului român, „Al doilea joc”, care rememorează un istoric Steaua – Dinamo din anii comunismului, a fost prezentat în 2014 tot în secțiunea Forum a festivalului de film de la Berlin.

Foto : “Fotbal infinit”, “Lemonade” – Friede Clausz  MOBRA FILMS, facebook

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.