Ediția a 23-a a Festivalului Filmului European – la final!
https://www.ziarulmetropolis.ro/editia-a-23-a-a-festivalului-filmului-european-la-final/

Festivalul Filmului European s-a încheiat duminică, după o ediţie în premieră în afara graniţelor Uniunii Europene, la Chişinău şi în patru oraşe din România.

Un articol de Liliana Matei|3 iulie 2019

23.FFE s-a desfășurat la București (11 – 23 iunie, în 13 cinematografe și spații alternative), la Chișinău (Cinematograful Odeon, 21-23.06), Râmnicu Vâlcea (Cinema Geo Saizescu, 21-23.06), Tîrgu-Mureș (Cinematograful Arta, 21-23.06) și Sibiu (Centrul Cultural Ion Besoiu, 28-30.06) și a atras 7 000 de spectatori.

Pe lângă proiecțiile celor 58 de filme din 28 de țări, 23.FFE a oferit spectatorilor teatru și muzică, ateliere, întâlniri și lansări de carte. Evenimentele conexe au prilejuit întâlniri și discuții cu cineaști și actori, master-class de film experimental, ateliere de educație cinematografică pentru profesori, elevi de liceu și de gimnaziu, cine-concerte cu Foley’Ala și EYOT (Serbia), lansarea volumului bilingv Iosif Demian. Note de autor și a Blu-ray-ului Baloane de curcubeu.

Au fost prezenți la București și Chișinău cineaști și alți oameni de cultură, care au ajutat publicul să „ia pulsul Europei”, în completarea vizionării filmelor, răspunzându-le la întrebări sau încurajându-i să își pună întrebări. Astfel, ne-am bucurat să îi avem alături pe regizorii Iosif Demian, Tudor Giurgiu, Adi Voicu, Emanuel Pârvu, Adina Dulcu, Mihai Pîrcălabu, Gheorghe Preda, Dario Bischofberger, Alecu Deleu, Mihai Nichiforeac, Pavo Marinković, Rouzbeh Rashidi, actorii Mihai Smarandache, Carmen Florescu, Adrian Titieni, Cecilia Stassi, scriitorul și scenaristul Marin Mălaicu-Hondrari și alții oameni din domeniul cinematografiei: Dan Burlac (directorul programului Romanian Short Waves), Laura Baron (monteur, producător), Alexander Dumreicher-Ivanceanu (producător), Annamaria Lodato (Arte), Dan Mircea Duță (filmolog), Ileana Bîrsan (critic de film).

Organizat în timpul Președinției române a Consiliului Uniunii Europene, Festivalul a inclus o secțiune dedicată filmelor LUX (cu sprijinul Biroului Parlamentului European, prezentând cele trei filme finaliste ale Premiului LUX 2018 al Parlamentului European). Celelalte secțiuni speciale ale FFE au oferit filme reprezentative pentru cinematografia din Republica Moldova, filme documentare propuse de canalul ARTE, filme clasice, restaurate, o colecție de filme despre viața în Germania de Est, dedicată marcării a 30 de ani de la căderea Zidului Berlinului, precum și prima retrospectivă în România a filmelor ultimului visător, Bernardo Bertolucci, marele cineast italian dispărut anul trecut.

FFE a stat și sub semnul sinergiilor film – teatru. Cea de-a 23-a ediție a debutat la Teatrul Național București cu un moment-surpriză susținut de actorii Ion Caramitru și Horațiu Mălăele și a inclus în program și spectacole de teatru, astfel încât spectatorii să poată face comparația între viziunea filmului și a teatrului asupra aceluiași text: Persona și Psycho. Doi mari actori de film și teatru, Dorina Lazăr și Horațiu Mălăele, au fost omagiați cu Premii de Excelență.

Premiul Publicului a mers către Sper să mori data viitoare 🙂 / I Hope You’ll Die Next Time 🙂 (Ungaria, 2018), al regizorului maghiar Mihály Schwechtje. Premiul este onorific, de popularitate, acordat filmului care întruneşte cele mai multe voturi online din partea cinefililor.

În 2019, am avut un număr record de zile de festival (20!) şi de spectacole de film. Bucureştenii au rezistat cu brio celor aproape 6 ore de Novecento, saga epică a maestrului Bertolucci, proiectată pentru prima dată pe un mare ecran românesc. La Chişinău, un public entuziasmat a aplaudat „double bill”-ul Persona, filmul şi piesa de teatru. Prietenii şi admiratorii lui Tudor Caranfil s-au întâlnit ca să-l omagieze cu recunoştinţă şi mult dor la proiecţia capodoperei mute, Vântul, reorchestrată inspirat de trupa Foley Ala, iar amatorii de literatură înaltă şi de cinema de calitate au asistat la o închidere cu reverberaţii de gong shakesperian. Am încercat şi, cred, am reuşit, să avem o selecţie densă, dar variată, care să ostoiască toate gusturile cinefilului modern: de la cele mai populare (comedii), la cele mai pretenţioase, mai inclasabile şi mai bizare (thrillere, experimentale, horrror-fantastice). Nu ne-am adresat doar iubitorilor de cinema evazionist, ci şi celor care vor să privească realitatea în faţă şi să recapituleze momentele istorice ale ultimilor 30 de ani sau amatorilor de teatru, muzică şi pictură. Mi-am dorit să-i redau cinemaului acea sclipire de „artă a tuturor artelor”, a subliniat Anca Grădinariu, directorul artistic al FFE.23.

Spotul de promovare 23.FFE poate fi vizionat aici, iar un scurt rezumat al galei de deschidere este disponibil aici.

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene, al Biroului de Informare al Parlamentului European și al Uniunii Cineaștilor din Romania, sub egida EUNIC România, în parteneriat cu ambasadele, centrele și institutele culturale ale ţărilor europene.

 

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.