Ediția a 24-a a Festivalului Filmului European – la final!
https://www.ziarulmetropolis.ro/editia-a-24-a-a-festivalului-filmului-european-la-final/

Cea de-a 24-a ediţie a Festivalului Filmului European, o ediţie cu totul online, care s-a văzut de acasă, s-a încheiat duminică, după 14 zile de proiecţii pe platformele FFE.ro şi TIFF Unlimited.

Un articol de Petre Ivan|24 iunie 2020

Pe lângă proiecțiile celor 18 scurtmetraje românești realizate de regizori români în izolarea cauzată de pandemie (Cinem@casa), 24.FFE a oferit spectatorilor și posibilitatea unor discuții cu cei 21 de realizatori ai filmelor: Alexandru Solomon, Alina Manolache, Andra Tarara & David Schwartz, Andrei Inizian, Bogdan Mureșanu, Bogdan Theodor Olteanu, Laura Pop, Marius Olteanu, Matei Branea, Matei Monoranu, Mona Nicoară & Edin Vélez, Paul Negoescu & Ana Drăghici, Radu Jude, Ruxandra Ghițescu, Sofia Nelega, Teona Galgoțiu, Vlad Petri și Vlad Popa și cu criticii de film: Flavia Dima, Oana Ghera, Ionuț Mareș și Victor Moruzov. Dezbaterile au fost difuzate în timp real pe pagina de Facebook a FFE și pot fi accesate în continuare.

Programul a fost completat și de o selecție consistentă de 25 scurtmetraje europene din 21 de țări, care au constituit secțiunea EU Shorts, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediții.

Premiul Publicului, un premiu onorific, de popularitate, care se acordă filmului care întruneşte cele mai multe voturi și calificative online din partea cinefililor, a mers către: 

Secțiunea EU Shorts: scurtmetrajul experimental Don’t Know What / Nu știu ce… (r: Thomas Renoldner, Austria, 2019), la egalitate cu Ojos que no ven / Ochi care nu văd / Eyes that do not see (r: Natalia Mateo, Spania).

Secțiunea Cinem@casa: Elefant departe / Elephant far away (un film de: Teona Galgoțiu). Acesta a fost  urmat în preferințe de Jurnal cu mama / Diary with my Mother al tânărului Vlad Popa, student la regie în anul 2 la Cluj Napoca și de animația lui Matei Branea – Exterior în izolare / Exterior in isolation.

Teona Galgoțiu (foto sus) s-a născut în 1998, în București. Poeziile și scurtmetrajele ei au fost publicate, respectiv proiectate în antologii, proiecte și festivaluri internaționale. Organizează Festivalul de film Super și atelierele de film și poezie aferente din 2014, lucrează ca pre selecționer și coordonator al comunicării pentru Festivalul de film documentar și drepturile omului One World Romania și în prezent studiază masterul de regie de film la UNATC. Cel mai recent proiect al ei, Gura Mare, este o platformă care promovează poezia prin diferite medii, dar mai ales invită artiști să creeze videopoeme, încercând să construiască un teritoriu comun între poezie și film.

***

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul financiar al Reprezentanței Comisiei Europene în România, în parteneriat cu EUNIC România, ambasadele, centrele, institutele culturale europene și TIFF Unlimited.

30
/11
/21

În acest context (încă) ieșit din comun și dificil, cea de-a 25-a ediție a FFE, una extrem de concentrată, se desfășoară hibrid, în cinema (la Elvire Popesco între 10-12 decembrie) și în spațiul online (pe eventbook.ro, între 15-18 decembrie). 25.FFE vine cu o selecție de 4 filme europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediții, dar și cu dialoguri live cu realizatori și critici de film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.