„En liberté!” – Vitalitate ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/en-liberte-vitalitate-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu tânăra actriţă Adèle Haenel într-un savuros rol principal (o poliţistă care vrea să îndrepte lucrurile neplăcute făcute de soţul său decedat), „En liberté!”, noul film al regizorului Pierre Salvadori, este o comedie plină de vitalitate care ia forma unei parodii de policier, dublată de un tragism discret.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2019

„Comedia este apologia vitalității și am înțeles că minciuna este vitalitatea însăși: o folosim pentru o „aranja” viața”, spune, într-un interviu pentru revista de cinema Positif, regizorul francez Pierre Salvadori despre noul său film.

„En liberté!” este, într-adevăr, un film plin de vitalitate, condiția esențială, indispensabilă, a unei comedii reușite. În fond, râsul înseamnă energie, bună dispoziție, deschidere spre celălalt, chiar și atunci când vine din momente amare.

Scenaristic, vitalitatea este dată de situațiile surprinzătoare care se schimbă cu repeziciune, de multe ori în cadrul aceleiași scene. Personajele din „En liberté!” trec cu dezinvoltură de la o stare la alta, în încercarea de a se adapta la împrejurările – anti-realiste, uneori exagerate și burlești – în care sunt puse prin interacțiunea cu ceilalți.

Formal, vitalitatea este rezultatul unui ritm alert dat de montaj și al unei mizanscene mereu inventive – care pune în opoziție, de pildă, ce se întâmplă în prim-plan cu ce se întâmplă în plan secund sau două personaje cu stări diferite, ceea ce declanșează o tensiune comică, o dinamică ce împinge filmul înainte ocolind căile bătătorite.

Apoi, minciuna și strategiile de manifestare sau de demascare a ei sunt motorul filmului, a cărui premisă este descoperirea pe care o face o femeie polițist, Yvonne  (Adèle Haenel), că soțul său decedat, tot om al legii, pe care îl credea erou și pe care îl portretizează ca atare în aventurile povestite seara băiețelului lor, a fost de fapt corupt și a trimis un tânăr nevinovat la închisoare, Atoine (Pio Marmaï).

Apăsată de mustrări de conștiință, Yvonne, care are o relație ambivalentă cu un coleg, Louis (Damien Bonnard), pornește în căutarea lui Antoine, proaspăt eliberat din detenție și întors la soția sa, Agnès (Audrey Tautou).

Acest schelet narativ este îmbogățit cu o multitudine de idei dramaturgice ingenioase care permit o serie de scene hilare ce au de obicei în centru câte două dintre cele patru personaje.

Pe de o parte, comicul vine din parodierea mecanismelor filmelor polițiste, uneori prin procedeul repetiției (așa cum sunt tentativele unui bărbat – eșuate din cauza neatenției anchetatorilor – de a-și recunoaște o crimă chiar în secția de poliție, unde aduce cu el de fiecare dată, în tot mai multe sacoșe, bucăți din victima sa tranșată).

Pe de altă parte, comicul are resorturi dramatice, ceea ce imprimă filmului o notă de melancolie (așa cum observă și criticul Victor Morozov în cronica sa din Dilema veche, intitulată „O comedie inteligentă”) – cele mai savuroase momente sunt, paradoxal, cele inspirate de trauma personajului Atoine (afectat profund de anii petrecuți pe nedrept în închisoare), de suferința și de vina pe care o ia asupra sa protagonista Yvonne și de jocul apropierii dintre cei doi.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★★

„En liberté!” („În libertate”) a intrat în cinematografe la 29 martie, fiind distribuit de Independența Film.

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

Page 1 of 25812345...102030...Last »