„En liberté!” – Vitalitate ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/en-liberte-vitalitate-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu tânăra actriţă Adèle Haenel într-un savuros rol principal (o poliţistă care vrea să îndrepte lucrurile neplăcute făcute de soţul său decedat), „En liberté!”, noul film al regizorului Pierre Salvadori, este o comedie plină de vitalitate care ia forma unei parodii de policier, dublată de un tragism discret.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2019

„Comedia este apologia vitalității și am înțeles că minciuna este vitalitatea însăși: o folosim pentru o „aranja” viața”, spune, într-un interviu pentru revista de cinema Positif, regizorul francez Pierre Salvadori despre noul său film.

„En liberté!” este, într-adevăr, un film plin de vitalitate, condiția esențială, indispensabilă, a unei comedii reușite. În fond, râsul înseamnă energie, bună dispoziție, deschidere spre celălalt, chiar și atunci când vine din momente amare.

Scenaristic, vitalitatea este dată de situațiile surprinzătoare care se schimbă cu repeziciune, de multe ori în cadrul aceleiași scene. Personajele din „En liberté!” trec cu dezinvoltură de la o stare la alta, în încercarea de a se adapta la împrejurările – anti-realiste, uneori exagerate și burlești – în care sunt puse prin interacțiunea cu ceilalți.

Formal, vitalitatea este rezultatul unui ritm alert dat de montaj și al unei mizanscene mereu inventive – care pune în opoziție, de pildă, ce se întâmplă în prim-plan cu ce se întâmplă în plan secund sau două personaje cu stări diferite, ceea ce declanșează o tensiune comică, o dinamică ce împinge filmul înainte ocolind căile bătătorite.

Apoi, minciuna și strategiile de manifestare sau de demascare a ei sunt motorul filmului, a cărui premisă este descoperirea pe care o face o femeie polițist, Yvonne  (Adèle Haenel), că soțul său decedat, tot om al legii, pe care îl credea erou și pe care îl portretizează ca atare în aventurile povestite seara băiețelului lor, a fost de fapt corupt și a trimis un tânăr nevinovat la închisoare, Atoine (Pio Marmaï).

Apăsată de mustrări de conștiință, Yvonne, care are o relație ambivalentă cu un coleg, Louis (Damien Bonnard), pornește în căutarea lui Antoine, proaspăt eliberat din detenție și întors la soția sa, Agnès (Audrey Tautou).

Acest schelet narativ este îmbogățit cu o multitudine de idei dramaturgice ingenioase care permit o serie de scene hilare ce au de obicei în centru câte două dintre cele patru personaje.

Pe de o parte, comicul vine din parodierea mecanismelor filmelor polițiste, uneori prin procedeul repetiției (așa cum sunt tentativele unui bărbat – eșuate din cauza neatenției anchetatorilor – de a-și recunoaște o crimă chiar în secția de poliție, unde aduce cu el de fiecare dată, în tot mai multe sacoșe, bucăți din victima sa tranșată).

Pe de altă parte, comicul are resorturi dramatice, ceea ce imprimă filmului o notă de melancolie (așa cum observă și criticul Victor Morozov în cronica sa din Dilema veche, intitulată „O comedie inteligentă”) – cele mai savuroase momente sunt, paradoxal, cele inspirate de trauma personajului Atoine (afectat profund de anii petrecuți pe nedrept în închisoare), de suferința și de vina pe care o ia asupra sa protagonista Yvonne și de jocul apropierii dintre cei doi.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★★

„En liberté!” („În libertate”) a intrat în cinematografe la 29 martie, fiind distribuit de Independența Film.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.