„En liberté!” – Vitalitate ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/en-liberte-vitalitate-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu tânăra actriţă Adèle Haenel într-un savuros rol principal (o poliţistă care vrea să îndrepte lucrurile neplăcute făcute de soţul său decedat), „En liberté!”, noul film al regizorului Pierre Salvadori, este o comedie plină de vitalitate care ia forma unei parodii de policier, dublată de un tragism discret.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2019

„Comedia este apologia vitalității și am înțeles că minciuna este vitalitatea însăși: o folosim pentru o „aranja” viața”, spune, într-un interviu pentru revista de cinema Positif, regizorul francez Pierre Salvadori despre noul său film.

„En liberté!” este, într-adevăr, un film plin de vitalitate, condiția esențială, indispensabilă, a unei comedii reușite. În fond, râsul înseamnă energie, bună dispoziție, deschidere spre celălalt, chiar și atunci când vine din momente amare.

Scenaristic, vitalitatea este dată de situațiile surprinzătoare care se schimbă cu repeziciune, de multe ori în cadrul aceleiași scene. Personajele din „En liberté!” trec cu dezinvoltură de la o stare la alta, în încercarea de a se adapta la împrejurările – anti-realiste, uneori exagerate și burlești – în care sunt puse prin interacțiunea cu ceilalți.

Formal, vitalitatea este rezultatul unui ritm alert dat de montaj și al unei mizanscene mereu inventive – care pune în opoziție, de pildă, ce se întâmplă în prim-plan cu ce se întâmplă în plan secund sau două personaje cu stări diferite, ceea ce declanșează o tensiune comică, o dinamică ce împinge filmul înainte ocolind căile bătătorite.

Apoi, minciuna și strategiile de manifestare sau de demascare a ei sunt motorul filmului, a cărui premisă este descoperirea pe care o face o femeie polițist, Yvonne  (Adèle Haenel), că soțul său decedat, tot om al legii, pe care îl credea erou și pe care îl portretizează ca atare în aventurile povestite seara băiețelului lor, a fost de fapt corupt și a trimis un tânăr nevinovat la închisoare, Atoine (Pio Marmaï).

Apăsată de mustrări de conștiință, Yvonne, care are o relație ambivalentă cu un coleg, Louis (Damien Bonnard), pornește în căutarea lui Antoine, proaspăt eliberat din detenție și întors la soția sa, Agnès (Audrey Tautou).

Acest schelet narativ este îmbogățit cu o multitudine de idei dramaturgice ingenioase care permit o serie de scene hilare ce au de obicei în centru câte două dintre cele patru personaje.

Pe de o parte, comicul vine din parodierea mecanismelor filmelor polițiste, uneori prin procedeul repetiției (așa cum sunt tentativele unui bărbat – eșuate din cauza neatenției anchetatorilor – de a-și recunoaște o crimă chiar în secția de poliție, unde aduce cu el de fiecare dată, în tot mai multe sacoșe, bucăți din victima sa tranșată).

Pe de altă parte, comicul are resorturi dramatice, ceea ce imprimă filmului o notă de melancolie (așa cum observă și criticul Victor Morozov în cronica sa din Dilema veche, intitulată „O comedie inteligentă”) – cele mai savuroase momente sunt, paradoxal, cele inspirate de trauma personajului Atoine (afectat profund de anii petrecuți pe nedrept în închisoare), de suferința și de vina pe care o ia asupra sa protagonista Yvonne și de jocul apropierii dintre cei doi.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★★

„En liberté!” („În libertate”) a intrat în cinematografe la 29 martie, fiind distribuit de Independența Film.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.

09
/06
/20

OPINIE Radu Jude şi Cristi Puiu sunt cei mai incomozi regizori din cinematografia română. Fiecare film şi fiecare interviu stârnesc un val de reacţii. E drept, taberele lor de admiratori şi de detractori sunt diferite, de multe ori chiar inversate. Nu e o întâmplare însă că tot ei sunt şi autorii unor forme radicale şi îndrăzneţe de cinema.

08
/06
/20

Cea de-a 24-a ediție a FFE se mută din sălile de cinema în spațiul online și oferă acces gratuit de pe 8 până pe 21 iunie pe două platforme: în perioada 8-16 iunie pe platforma FFE.ro, iar între 17-21 iunie pe platforma TIFF Unlimited.

06
/06
/20

După această perioadă în care toată activitatea artistică a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova s-a desfășurat în locul de joacă online #teatruncasACASAteatru, a venit și momentul în care actorii și echipa Naționalului își reiau activitatea și pun primii pași pe scenă, respectând toate măsurile de siguranță impuse de actualele condiții de funcționare a instituțiilor de spectacol.