„En liberté!” – Vitalitate ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/en-liberte-vitalitate-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu tânăra actriţă Adèle Haenel într-un savuros rol principal (o poliţistă care vrea să îndrepte lucrurile neplăcute făcute de soţul său decedat), „En liberté!”, noul film al regizorului Pierre Salvadori, este o comedie plină de vitalitate care ia forma unei parodii de policier, dublată de un tragism discret.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2019

„Comedia este apologia vitalității și am înțeles că minciuna este vitalitatea însăși: o folosim pentru o „aranja” viața”, spune, într-un interviu pentru revista de cinema Positif, regizorul francez Pierre Salvadori despre noul său film.

„En liberté!” este, într-adevăr, un film plin de vitalitate, condiția esențială, indispensabilă, a unei comedii reușite. În fond, râsul înseamnă energie, bună dispoziție, deschidere spre celălalt, chiar și atunci când vine din momente amare.

Scenaristic, vitalitatea este dată de situațiile surprinzătoare care se schimbă cu repeziciune, de multe ori în cadrul aceleiași scene. Personajele din „En liberté!” trec cu dezinvoltură de la o stare la alta, în încercarea de a se adapta la împrejurările – anti-realiste, uneori exagerate și burlești – în care sunt puse prin interacțiunea cu ceilalți.

Formal, vitalitatea este rezultatul unui ritm alert dat de montaj și al unei mizanscene mereu inventive – care pune în opoziție, de pildă, ce se întâmplă în prim-plan cu ce se întâmplă în plan secund sau două personaje cu stări diferite, ceea ce declanșează o tensiune comică, o dinamică ce împinge filmul înainte ocolind căile bătătorite.

Apoi, minciuna și strategiile de manifestare sau de demascare a ei sunt motorul filmului, a cărui premisă este descoperirea pe care o face o femeie polițist, Yvonne  (Adèle Haenel), că soțul său decedat, tot om al legii, pe care îl credea erou și pe care îl portretizează ca atare în aventurile povestite seara băiețelului lor, a fost de fapt corupt și a trimis un tânăr nevinovat la închisoare, Atoine (Pio Marmaï).

Apăsată de mustrări de conștiință, Yvonne, care are o relație ambivalentă cu un coleg, Louis (Damien Bonnard), pornește în căutarea lui Antoine, proaspăt eliberat din detenție și întors la soția sa, Agnès (Audrey Tautou).

Acest schelet narativ este îmbogățit cu o multitudine de idei dramaturgice ingenioase care permit o serie de scene hilare ce au de obicei în centru câte două dintre cele patru personaje.

Pe de o parte, comicul vine din parodierea mecanismelor filmelor polițiste, uneori prin procedeul repetiției (așa cum sunt tentativele unui bărbat – eșuate din cauza neatenției anchetatorilor – de a-și recunoaște o crimă chiar în secția de poliție, unde aduce cu el de fiecare dată, în tot mai multe sacoșe, bucăți din victima sa tranșată).

Pe de altă parte, comicul are resorturi dramatice, ceea ce imprimă filmului o notă de melancolie (așa cum observă și criticul Victor Morozov în cronica sa din Dilema veche, intitulată „O comedie inteligentă”) – cele mai savuroase momente sunt, paradoxal, cele inspirate de trauma personajului Atoine (afectat profund de anii petrecuți pe nedrept în închisoare), de suferința și de vina pe care o ia asupra sa protagonista Yvonne și de jocul apropierii dintre cei doi.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★★

„En liberté!” („În libertate”) a intrat în cinematografe la 29 martie, fiind distribuit de Independența Film.

01
/12
/23

Cu ocazia apariţiei "Fallen Leaves" (2023), ales deja de critici cel mai bun film al anului şi lansat şi la noi cu titlul "Frunze căzătoare", platforma MUBI a pregătit o amplă retrospectivă dedicată marelului regizor finlandez Aki Kaurismäki.

21
/11
/23

Ce începe clandestin și se termină cel puțin amuzant? O petrecere organizată de barmanul Klaus (Adrian Nicolae) la clubul în care lucrează, unde fratele lui, bodyguard (Cosmin „Micutzu” Nedelcu) e nevoit să dea o mână de ajutor, cu zâmbetul pe buze, e povestea filmului Klaus & Barroso.

17
/11
/23

„Un film care ne-a impresionat prin mizanscena sa, o relatare istorică lipsită de manierism care ne-a surprins, un film care ne-a făcut să plonjăm în haosul evenimentelor din 1989, odată cu fuga lui Ceaușescu. Un film în care agitația Revoluției nu e surprinsă doar în varii locuri din Sibiu, dar și în reacțiile și limbajul personajelor.”

16
/11
/23

Lanțul de cinematografe HAPPY CINEMA, prezent în București, Focșani, Alexandria, Buzău, Vaslui, Botoșani, Bacău și Bistrița, se extinde cu 4 cinematografe noi în țară (București și Slobozia) și unul în Republica Moldova, Chișinău. HAPPY CINEMA, brand cu capital 100% românesc, își consolidează poziția de top ca acoperire în țară.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.