„Été 85”. Vara iubirii şi a morţii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ete-85-vara-iubirii-si-a-mortii/

CRONICĂ DE FILM Proiectat la Festivalul Filmului Francez şi programat pentru lansarea în cinematografe la 28 august, „Été 85” (2020), de François Ozon, vorbeşte despre frumuseţea şi intensitatea unei iubiri de-o vară.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 iulie 2021

Sunt impresionante ritmul de lucru al lui François Ozon, cu un nou film aproape în fiecare an, şi uşurinţa cu care trece de la o epocă la alta.

În timp ce la noi se pregăteşte lansarea în cinematografe a lungmetrajului „Été 85”/„Vara lui 85” (2020), proiectat în premieră în România la Festivalul Filmului Francez, regizorul tocmai a prezentat în competiţia de la Cannes cel mai recent titlu al său, „Tout s’est bien passé” (2021).

Indiferent dacă au la bază un scenariu original, un scenariu adaptat dintr-un roman sau chiar un scenariu inspirat dintr-o altă operă cinematografică, filmele sale au câteva trăsături comune. Aproape mereu e vorba de întâlniri pasionale şi obsesii devoratoare ţinute până la un punct la secret, incluse în poveşti obligatoriu transgresive.

E o anume dezinvoltură în stilul lui Ozon care merită mereu salutată şi care îl face un autor interesant – deşi vorbesc despre abisuri sufleteşti ce duc deseori la tragedii, filmele sale, care nu se iau până la capăt în serios, par motivate, în esenţă, de o energie vitală regeneratoare.

Nici „Été 85” nu face excepţie: iubirea mistuitoare, pe litoral, în vara anului 1985, între doi băieţi. Unul se numeşte Alexis (Félix Lefebvre) şi are 16 ani, iar celălat e David (Benjamin Voisin), de 18 ani. Primul e dintr-o familie modestă (tatăl e docher în port), al doilea deţine cu mama sa (Valeria Bruni Tedeschi) un magazin, în special cu produse de pescuit, moştenit de la tatăl mort cu un an în urmă.

S-au întâlnit pe o mare învolburată, sub un cer întunecat şi ameninţător, înaintea unei furtuni, când Alexis, răsturnat cu barca, e salvat de David.

Sigur, relaţia urmează un traseu fără mari surprize. Însă nu în suspans sau în plot twist-uri e miza lui Ozon –filmul, construit ca un lung flashback, începe de altfel cu Alexis în arest vorbind despre fascinaţia faţă de moarte şi despre un apariţia unui cadavru în viaţa sa, al unui băiat recent întâlnit, numitul David.

Interesul cineastului francez e altul – să redea frumuseţea şi intensitatea unei iubiri de-o vară, la malul mării, sub soarele arzător şi în spiritul lejer al muzicii disco, dar şi încercarea de împăcare cu moartea celui drag, prezentat aproape ca o himeră. Un scop nobil şi cu o veche tradiţie în istoria cinematografiei franceze.

„Vara lui 85” este distribuit în România de Transilvania Film şi va putea fi văzut în cinematografe din 28 august.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.

23
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Cu noul său film, „Servants” („Servitorii”, 2020), distribuit şi la noi în câteva din cinematografele deschise, regizorul slovac Ivan Ostrochovský pare a spune că cinema-ul este în primul rând o chestiune de stil. Însă e suficient asta?

22
/02
/21

UNATC „I.L. Caragiale” București, alături de Ambasada SUA la București, Centrul pentru Politicile Egalității de Șanse, Professional Fellows și American Council for International Education din România vă invită miercuri, 24 februarie, în intervalul orar 13:00-15:00, la dezbaterea online „De Dragobete, despre Loverboy”.