Eternitatea în Sudul Italiei
https://www.ziarulmetropolis.ro/eternitatea-in-sudul-italiei/

Despre o călătorie culturală de la Bari la Lecce şi înapoi, pentru totdeauna.

Un articol de Andrei Crăciun|31 ianuarie 2017

Nu am umblat tot pământul, așa cum visam când eram mai tânăr, și credeam că voi sfârși navigator sau poet, totuna; și nu îl voi umbla nici de acum înainte.

Ceea ce nu mă împiedică să dau această mărturie radicală: Italia este cea mai frumoasă țară din lume. Am străbătut-o de la Roma la Milano și la Padova și la Bologna și Parma și la Modena și la Napoli și la Assisi și la Perugia și Veneția și la Verona și Pisa și la Florența și la Empoli și la Siena și în Sicilia, și tot așa, și tot așa, și tot așa. Am o minimă expertiză în marea frumusețe.

Am început anul curent cu un drum de la Bari la Lecce și de la Lecce la Bari, în Sudul Italiei. Nu mai sunt tocmai tânăr, dar încă pot vedea. Văd.

Aflu că oamenii nu mai au răbdare pentru detalii, așa că voi fi concis: Bari este magnific – un port la Adriatică și la viață. Se vorbește, dar nu este adevărat, că se trăiește greu în Sudul Italiei. Prostii! Nu se trăiește greu, se trăiește altfel, mult mai senin. Ai timp să respiri.

La Bari, cerul este încă albastru și bogății încă ajung în port. Iar lumina coboară peste Basilica di San Nicola și o îmbracă într-o culoare nouă, necunoscută altminteri. O numesc divină și mă închin ei. Lumina din Bari, da.

Aici, la Bari, dăinuiesc moaștele lui San Nicola, mai cunoscut la noi drept Sfântul Nicolae, sfântul protector al marinarilor și curvelor. Această întâmplare nu lasă loc unei isterii religioase. Căci oamenii din Bari s-au obișnuit să trăiască în preajma marilor miracole.

O construcție în splendoare, da

Uite, de pildă, și Catedrala San Sabino. Nu știu dacă aici poate fi găsit însuși bunul Dumnezeu, dar sigur aici poate fi găsită o lucrare a omului în splendoare. La Bari, s-a construit în splendoare, da.

Sunt, totuși, un om care trăiește pentru (și uneori chiar din) teatru. Nu pot să nu las aici, în acest text pierdut în infinitul internetului, o reverență pentru Teatro Petruzzelli, orbitor încă de la 1903.

Știu, totodată, de la antici că gusturile nu trebuie disputate, așa că o scriu fără să deschid nicio polemică: e cel mai frumos teatru din lume.

Merg mai departe, către Lecce. Clișeul îi spune Florența Sudului. Nu este adevărat. Nu este nici fals. Lecce e o bijuterie barocă.

Cei aproape o sută de mii de locuitori din Lecce trăiesc toți într-un muzeu, ceea ce îi împiedică să mai realizeze greutatea magiei care îi înconjoară.

lecce

Domul din Lecce

Iar Lecce se traversează într-un vals, de la Basilica din Santa Croce la Basilica San Giovanni la Duomo di Lecce, înspre Centro Storico, de unde Imperiul Roman nu a plecat niciodată.

Adeseori pe parcursul acestei călătorii n-am știut dacă Lecce chiar există sau doar mi-l imaginez. Aici, timpul s-a oprit. Secolele sunt vechi și parcă tot viitorul abia urmează. La Lecce te retragi când vrei să reînveți speranța. Speranța se poate reînvăța, da.

Desigur, tot acest decor baroc poate să te zdrobească, dar nu este prea înțelept să te lași zdrobit de toate aceste minuni. Deși, pe de altă parte, nu ar fi rău deloc, dar deloc, să îți dormi eternitatea în Sudul Italiei. Și astfel mă întorc în Bari, ca Adam în Eden.

De altfel, se povestește că până și bunul San Nicola i-a vestit, în vis, unui prelat că în Bari și-ar dori nemurirea.

San Nicola a avut desigur dreptate.

Adeseori pe parcursul acestei călătorii n-am știut dacă Lecce chiar există sau doar mi-l imaginez. Aici, timpul s-a oprit. Secolele sunt vechi și parcă tot viitorul abia urmează. La Lecce te retragi când vrei să reînveți speranța.

Foto sus: Teatro Margherita, Bari / Vogue Italia



24
/05
/20

Week-end-ul acestui sfârșit de mai readuce în atenția dumneavoastră un spectacol de mare succes din repertoriul stagiunilor trecute, „Ultima oră” de Mihail Sebastian, în regia Ancăi Ovanez Doroșenco, talentata regizoare recent dispărută dintre noi (s-a stins la Nisa, în 16 mai 2020) căreia îi aducem, astfel, un respectuos omagiu. Spectacolul va putea fi vizionat online, într-o înregistrare de arhivă, realizată cu mijloacele tehnice ale anului 2003, când a avut loc premiera.

24
/05
/20

Program de excepție în cea de-a treia lună de #EnescuOnline, începând de sâmbătă 23 mai 2020: iubitorii muzicii vor putea să revadă pe www.festivalenescu.ro patru dintre spectacolele de operă din ediția 2019 care au dus la nominalizarea Festivalului Enescu de către 2020 International Opera Awards în top 5 evenimente de gen care promovează muzica de operă la nivel mondial.

22
/05
/20

„În primii ani ai carierei mi se spunea că pentru a reuși ai nevoie de personalitate, talent și noroc în egală măsură. Dar eu nu sunt de acord. La mine, a fost 99% noroc. Nu e de niciun folos să ai talent, dacă nu ești la locul potrivit la momentul potrivit.” Iată ce credea Roger Moore undeva, spre finalul vieții.

22
/05
/20

Ținând cont de situația actuală a artiștilor, care din cauza crizei Coronavirus nu au mai putut performa, iar multe apariții concertistice le-au fost anulate pe plan internațional, la inițiativa violonistului vienez Daniel AUNER a fost creată platforma konzertsaal.at pentru a le oferi artiștilor posibilitatea atât de a susține concerte în această perioadă, cât și pentru a rămâne în contact cu publicul larg prin intermediul transmisiilor on-line.

22
/05
/20

O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited, începând din 25 mai. Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță este regizorul Cristi Puiu, unul dintre cei mai valoroși invitați ai TIFF, prezent la Cluj cu toate filmele sale în ultimii 20 de ani.

21
/05
/20

Juriul Concursului de dramaturgie „Cea mai bună piesă românească a anului 2019”, program anual al UNITER, compus din criticii Marina Constantinescu, Adriana Popescu și Dan C. Mihăilescu, a decis să nominalizeze în selecţia finală următoarele piese:

21
/05
/20

Eros Di Prima, arhitect și fondatorul Asociației Culturale Creative Spaces din Italia, ne vorbește despre importanța adaptării artei la schimbările actuale.

20
/05
/20

Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova continuă seria marilor producții prezentate în TEATROTECA TNC, difuzând pe pagina oficială de facebook – www.fb.com/tncms.oficial - un alt mare spectacol produs la Naționalul craiovean: RINOCERII de Eugène Ionesco, un spectacol emblematic semnat de Robert Willson, la invitația directorului de atunci al instituției, Mircea Cornișteanu. Spectacolul va putea fi vizionat duminică, 31 mai 2020, ora 19:00.

20
/05
/20

Istoria capitalei Germaniei de astăzi se leagă direct de dezvoltarea rapidă a Prusiei în secolul al XVIII-lea. Orice Mare Putere europeană avea nevoie de a se afirma simbolic în raport cu celelalte monarhii de pe continent, fiecare investind în măreția orașului său capitală.

Page 1 of 88612345...102030...Last »