Etică teatrală – conduita în sala de spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/etica-teatrala-conduita-in-sala-de-spectacol/

După cum spunea un mare regizor român, „pericolul teatrului este să piardă bătălia cu timpul”. Deci spectatorul trebuie să preţuiască această artă efemeră, creată special pentru el.

Un articol de Judy Florescu|27 Noiembrie 2014

Dacă un film de orice gen sau un concert poate fi vizionat de acasă, oricând dorim, în orice condiții, regulile se schimbă când ne referim la un spectacol de teatru, care necesită  un pic mai multă atenție din partea consumatorului de cultură.

Cum un spectacol depinde în mare parte de energia pe care actorii o primesc de la spectatori, poate că ar fi bine să notăm câteva mici lucruri pe care să le avem în vedere în timpul desfășurării actului artistic.

Folosirea telefoanelor mobile sau a tabletelor în timpul spectacolului transformă sala într-un mic brăduț de Crăciun și deranjează nu numai actorii, dar și pe ceilalți spectatori. Singurele lumini pe care trebuie să le vedem sunt cele de pe scenă.

Deschiderea sticlelor de suc sau apă și foșnăirea pungilor constituie sunete care distorsionează ambientul. Într-o sală de teatru clasic, în care simțurile actorilor sunt ascuțite la maximum, orice zgomot din public le provoacă disconfort.

Copiii mici, cu  vârstele sub 12 ani, pot fi chinuiți dacă sunt aduși la spectacole pe care nu le înțeleg. De altfel, în București, există spectacole special create pentru cei mici în teatre precum Excelsior, Țăndărică sau Ion Creangă.

Probabil unul dintre cele mai frumoase cadouri de zile aniversare este oferirea de bilete la un spectacol,  dar cel mai important este ca preferințele destinatarului să corespundă cu genul de spectacol ales. O seară la teatru trebuie să reprezinte un moment de bucurie și emoții pozitive, nu stări de nervi și disconfort din pricina unei alegeri greșite.

,,Spectatorii din Capitală sunt critici mult mai ageri. Dacă talentul unui actor începe să bată pasul pe loc, reacția publicului nu va întârzia. Cum criticile îi vor ajunge destul de iute la ureche, actorul nu va pregeta să-și îndrepte imediat greșelile, îndepărtând elementele nepotrivite și păstrându-le numai pe cele bune.” (Șapte tratate secrete de teatru No, Editura Nemira)

Oamenii din teatru muncesc zi de zi pentru acele ore pe care le dedică publicului. În afară de critica și de comentariile care sunt la îndemâna fiecărui spectator, munca unui actor, regizor, scenograf, coregraf, light-designer, sound-designer etc. necesită în primul rând respect.

foto: Cătălina Flămînzeanu

08
/10
/19

La începutul fiecărui octombrie la Iași se întâmplă un mic act de magie. Magia: România, așa cum o cunoaștem, este suspendată și în locul ei se pogoară un mare festival de literatură și traduceri, cum nu sunt multe pe bătrânul nostru continent (și pesemne niciunul dincoace de fosta noastră cortină de fier). FILIT (Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași) tocmai și-a încheiat cea de a șaptea ediție.

08
/10
/19

Pe durata festivalului, Asociatia Cinemascop, organizatoarea Les Films de Cannes à Bucarest, continuă să organizeze, ca și în anii precedenți, ateliere pentru diferite comunități ale industriei de film din România, în încercarea de a oferi cât mai multe oportunități membrilor acestora.

07
/10
/19

Unul dintre cele mai puternice filme autohtone ale toamnei este „Arest”, în regia lui Andrei Cohn, care spune povestea unui intelectual torturat într-o închisoare comunistă din România anului 1983. În rolurile protagoniștilor, actorii Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu.

07
/10
/19

Doar o lună ne mai desparte de spectacolele Festivalului European al Spectacolului Timișoara – Festivalul Dramaturgiei Românești. Dacă ediția 2019 a FEST-FDR a debutat în luna iunie cu spectacolele din secțiunea FEST Outdoor, iată că prima parte a lunii noiembrie este dedicată spectacolelor indoor ale Festivalului.

06
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Regizoarea Anca Damian revine cu a treia animaţie de lungmetraj din carieră, "Călătoria fantastică a Maronei", povestea unei căţeluşe care trece pe la diverşi stăpâni. Filmul îmbină inspirat mai multe stiluri de animaţie şi etalează o fantezie exuberantă, afectată însă uşor de repetitivitatea unor momente de reverie.

06
/10
/19

Cea de-a 29-a ediție a Festivalului Național de Teatru se va desfășura la București, în perioada 18 – 27 octombrie. Pentru al cincilea an consecutiv, Festivalul Național de Teatru se desfăşoară sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României. Este un eveniment finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și Primăria municipiului București. Ediția din acest an […]

04
/10
/19

Prima producţie marca Vertical Content, comedia ,,Inve$titorii” a început filmările în localitatea Cristian, unde sub îndrumarea regizorului Iura Luncaşu, actorii: Codin Maticiuc, Cosmin Natanticu, Andrei Mateiu, Radu Gabriel şi Maria Popovici vor interpreta în unul dintre cele mai ambiţioase proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani.

04
/10
/19

A câștigat Leul de Aur, marele premiu de la Festivaul de Film de la Veneția, în același timp a impresionat presa de specialitate la nivel mondial, iar de astăzi mult aclamatul „Joker”, în interpretarea lui Joaquin Phoenix, poate fi vizionat în premieră în cinematografele din toată țară.

04
/10
/19

Despre ce este piesa lui Shakespeare? Cine este acest neguţător şi pentru ce se târguieşte el? În ce constă dimensiunea duală, de tragedie şi comedie, a piesei? E adevărat că orice comedie îşi are partea sa de dramă, la fel cum ludicul este grăuntele de sare care evidenţiază gustul tragediei, făcându-ne-o comestibilă, ajutându-ne să înghiţim adevăruri care sunt uneori prea greu de digerat, în raport cu sensibilitatea sau prejudecăţile noastre.

04
/10
/19

Teatrul Odeon participă cu două spectacole și o expoziție în cadrul celei de-a 29-a ediții a Festivalului Național de Teatru (București, 18-27 octombrie 2019), două premiere ale stagiunii trecute, două spectacole montate după texte contemporane, ambele având decorul realizat de Adrian Damian: „Republica Melania” de Irina Nechit, regia Gelu Colceag și „Delirium” de Enda Walsh, după „Frații Karamazov” de F.M. Dostoievski, regia Vlad Massaci.

04
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În „Joker” (2019), regizorul Todd Phillips ia un personaj celebru de comic book şi îl mută din filmele cu supereroi într-o dramă inspirată din filmele existenţialiste clasice din America anilor `70. Este o mişcare inovatoare, deşi „Joker” nu se ridică la înălţimea tradiţiei pe care o invocă.

Page 10 of 839« First...89101112...203040...Last »