Etică teatrală – conduita în sala de spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/etica-teatrala-conduita-in-sala-de-spectacol/

După cum spunea un mare regizor român, „pericolul teatrului este să piardă bătălia cu timpul”. Deci spectatorul trebuie să preţuiască această artă efemeră, creată special pentru el.

Un articol de Judy Florescu|27 noiembrie 2014

Dacă un film de orice gen sau un concert poate fi vizionat de acasă, oricând dorim, în orice condiții, regulile se schimbă când ne referim la un spectacol de teatru, care necesită  un pic mai multă atenție din partea consumatorului de cultură.

Cum un spectacol depinde în mare parte de energia pe care actorii o primesc de la spectatori, poate că ar fi bine să notăm câteva mici lucruri pe care să le avem în vedere în timpul desfășurării actului artistic.

Folosirea telefoanelor mobile sau a tabletelor în timpul spectacolului transformă sala într-un mic brăduț de Crăciun și deranjează nu numai actorii, dar și pe ceilalți spectatori. Singurele lumini pe care trebuie să le vedem sunt cele de pe scenă.

Deschiderea sticlelor de suc sau apă și foșnăirea pungilor constituie sunete care distorsionează ambientul. Într-o sală de teatru clasic, în care simțurile actorilor sunt ascuțite la maximum, orice zgomot din public le provoacă disconfort.

Copiii mici, cu  vârstele sub 12 ani, pot fi chinuiți dacă sunt aduși la spectacole pe care nu le înțeleg. De altfel, în București, există spectacole special create pentru cei mici în teatre precum Excelsior, Țăndărică sau Ion Creangă.

Probabil unul dintre cele mai frumoase cadouri de zile aniversare este oferirea de bilete la un spectacol,  dar cel mai important este ca preferințele destinatarului să corespundă cu genul de spectacol ales. O seară la teatru trebuie să reprezinte un moment de bucurie și emoții pozitive, nu stări de nervi și disconfort din pricina unei alegeri greșite.

,,Spectatorii din Capitală sunt critici mult mai ageri. Dacă talentul unui actor începe să bată pasul pe loc, reacția publicului nu va întârzia. Cum criticile îi vor ajunge destul de iute la ureche, actorul nu va pregeta să-și îndrepte imediat greșelile, îndepărtând elementele nepotrivite și păstrându-le numai pe cele bune.” (Șapte tratate secrete de teatru No, Editura Nemira)

Oamenii din teatru muncesc zi de zi pentru acele ore pe care le dedică publicului. În afară de critica și de comentariile care sunt la îndemâna fiecărui spectator, munca unui actor, regizor, scenograf, coregraf, light-designer, sound-designer etc. necesită în primul rând respect.

foto: Cătălina Flămînzeanu

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.