Eveniment – BERGMAN 100, în cadrul celei de-a 28-a ediții a FNT
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-bergman-100-in-cadrul-celei-de-a-28-a-editii-a-fnt/

Spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast, şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”, sunt două evenimente speciale programate în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 25 octombrie, pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez Ingmar Bergman, celebrat în toată Europa.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2018

Pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez, Festivalul Naţional de Teatru programează în ziua de 25 octombrie două evenimente speciale: spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”.

Ingmar Bergman.este considerat mai ales ca fiind unul dintre cei mai influenţi regizori de film ai celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, însă puţină lume cunoaşte atracţia lui pentru teatru şi cariera sa dedicată scenei. În teatru îşi găseşte refugiul la 19 ani, când îşi abandonează studiile şi fuge de acasă, plecând în turneu cu „Tatăl” de August Strindberg. Scena îi va oferi în tinereţe posibilitatea de a-şi încerca harul actoricesc, apoi la vârsta de doar 26 de ani va prelua direcţia Teatrului de Stat din Helsingborg, iar mai târziu, în anii maturităţii, Ingmar Bergman va deveni directorul Teatrului Regal de Stat din Stockholm (1963-1967).

Pasiunea sa pentru teatru se poate simţi şi în unul dintre cele mai faimoase filme create de marele cineast: „Persona” (1966), avându-le ca protagoniste pe actriţele Bibi Andersson şi Liv Ullmann, are teme şi abordări vădit apropiate textului dramatic „Cea mai puternică” semnat de August Strindberg.

„În Persona (…) am mers atât de departe cât am putut merge.” – mărturisea Ingmar Bergmanîn anii ’80, adăugând: „Cu diferite ocazii, am spus că Persona mi-a salvat viaţa şi asta nu este o exagerare. Dacă nu aş fi avut curajul de a face acest film, aş fi fost probabil total devastat. Un lucru semnificativ: pentru prima dată nu mi-a păsat dacă rezultatul va fi sau nu un succes comercial.”

Iată de ce iniţiativa regizorului Peter Kerek de a imagina în 2018, la unteatru, o versiune scenică a peliculei „Persona”, devine cu atât mai incitantă şi poate oferi un necesar moment de meditaţie artistică şi de confluenţă a artelor.

Spectacolul „PERSONA”, în interpretarea actriţelor Alina Berzunţeanu şi Emilia Bebu, este realizat cu sprijinul Ambasadei Suediei din Bucureşti / We are basca şi este programat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru joi, 25 octombrie, de la ora 20.00, pe scena teatrului unteatru (str. Sfinţii Apostoli, nr.44).

Ingmar Bergman

„Spectacolul nostru Persona nu s-a născut din intenţia de a omagia. Nu ne-am propus să ne lăudăm cu Bergman, să-l arborăm cu mândrie ca pe un drapel pentru că aşa o cere calendarul. Cu toate acestea, ne înscriem cu toată convingerea şi forţa în rândul evenimentelor centenarbergmaniene, pentru că Bergman trebuie să rămână în centrul atenţiei culturale, oriunde filmul şi teatrul pretind că ar avea ceva de spus. Cred că cea mai puternică moştenire pe care ne-o lasă Bergman este cea legată de fantomatica noastră lume interioară. O lume pe care rareori reuşim s-o formulăm în cuvinte, o lume învăluită în secrete, în care totul devine posibil.” (Peter Kerek)

Cel de-al doilea eveniment „Bergman.100” din cadrul Festivalului Naţional de Teatru este un Cine-concert care va avea loc în aceeaşi zi dedicată regizorului suedez – 25 octombrie, în sala Cinetic a HUB-ului FNT, începând cu ora 18:00. Este vorba de proiecţia filmului mut Korkarlen / Căruţa Fantomă (Suedia, 1921), creat de un alt mare regizor de film scandinav: Victor Sjostrom. Proiecţia va fi acompaniată de un sound-design live creat de grupul Foley’Ala (Bucureşti-Bruxelles), iar traducerea va fi asigurată de criticul de film Irina Margareta Nistor, invitat special al FNT.

Korkarlen este un film-cult, considerat unul dintre reperele majore din istoria cinematografiei suedeze,dar şi un punct de referinţă în creaţia pentru marele ecran din toate timpurile. Filmul a avut o influenţă majoră asupra operei regizorului Ingmar Bergman, care declara în anii ’70: „Cunoscându-l pe Victor Sjostrom () a fost, pentru mine, o experienţă formidabilă. Totul a început încă de timpuriu, cu Căruţa fantomă. Pe atunci, aveam 12 sau 13 ani. M-a impresionat profund, fiind puternic mişcat de acest film. Nu că aş fi înţeles mare lucru pe atunci, dar am fost uimit.”

Manifestările vor fi onorate de prezenţa la evenimente a unor invitaţi speciali ai Ambasadei Suediei la Bucureşti şi ai Festivalului Naţional de Teatru.

Foto: Ingmar Bergman, FNT 2018 – facebook

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.