„Sindromul Quijote”, spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-la-nationalul-din-iasi-sindromul-quijote-spectacol-dedicat-zilei-culturii-nationale-pe-textul-castigator-al-proiectului-lecturi%c2%b3/

Teatrul Naţional Iaşi anunţă spectacolul „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, pe 14 şi 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naţionale.

Un articol de Liliana Matei|13 ianuarie 2021

Piesa a fost desemnată câștigătoarea primei ediții a proiectului „Lecturi³”, derulat de Teatrul Național în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române și revista Alecart, având ca scop promovarea dramaturgiei românești contemporane.

Distribuție: Dumitru Georgescu, Doina Deleanu, Adi Carauleanu

Regie: Radu Ghilaș

Scenografie: Rodica Arghir

Video design: Andrei Cozlac

Muzică originală și prelucrări: Odry Bârcă

Despre „Sindromul Quijote”, autoarea Carmen Dominte scrie:

„Piesa de teatru spune povestea a trei personaje și a unei seri de sâmbătă care le va afecta viața pentru totdeauna. Este povestea unei crime așa cum poate fi citită în ziar sau urmărită la Știri.

Piesa nu încearcă să găsească soluții ci doar scoate în evidență golul imens pe care fiecare faptă, fiecare gest, fiecare cuvânt rostit sau fiecare moment de tăcere îl ascunde. Realitatea, la rândul ei, este ascunsă bine după infinite straturi de aparențe. În definitiv, doar aparențele par să conteze; și totuși în spatele lor se află o mamă pentru care viața este o listă de obiective care trebuie bifate, un tată pentru care poezia este doar o formă de slăbiciune și un fiu care încearcă să fie perfect, așa cum i se ceruse.

Sindromul Quijote este sindromul pe care îl trăiește fiecare personaj, este boala care distorsionează realitatea, este masca pe care toți o prezintă lumii. Este un sindrom pe care fiecare îl descoperă, îl simte și îl respinge iar, în cele din urmă, îl acceptă ca pe o stare permanentă.”

Radu Ghilaș, regizorul spectacolului:

„Societatea contemporană propune un anumit tip de perfecțiune care are mai degrabă legătură cu componenta materială a vieții. Ne impune o încadrare în anumite standarde, începând cu mașina împecabilă pe care o conducem, cu casa ideală în care locuim, cu stilul de viață ireproșabil unde totul este „măsurat, cântărit și calculat pentru a fi consumat în doze optime” și terminând cu o iubire idilică și un copil perfect, toate garantând fericirea și împlinirea noastră ca adulți. Presupusa perfecțiune contemporană, defectă prin însăși idealurile sale, șubrezește legăturile, anulează trăirile autentice și blochează căile firești de comunicare între oameni, rezultatul materializându-se în relații și suflete de consum.”

Următoarele reprezentații sunt programate pe 29 și 30 ianuarie.

În prima ediție a proiectului „Lecturi³” derulată pe parcursul stagiunii 2019-2020, au fost selecționate șase piese care au ajuns la public sub forma spectacolelor-lectură: „Dispariții” de Elise Wilk, „Autorul” de Radu Herjeu, „Gertrude” de Radu F. Alexandru, „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, „Primele șapte comedii ușoare pentru oameni triști” de Ștefan Caraman și „Bărbatul cu trei picioare” de Mircea M. Ionescu. În etapa finală a proiectului, în urma evaluărilor juriului, s-a decis care dintre cele șase texte prezentate în lectură publică va fi produs de Teatrul Național și va intra în repertoriu.

Fotografii: Teatrul Național Iași

 

 

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.