EXCLUSIV V. I. Frunză: „Un baron teatral: Mircea Münchausen“
https://www.ziarulmetropolis.ro/exclusiv-v-i-frunza-un-baron-teatral-mircea-munchausen/

Directorul de scenă Victor Ioan Frunză intră în polemica legată de Gala Premiilor Uniunii Teatrale din România (UNITER), cu un text de opinie, în care identifică erorile sistemului de nominalizări

Un articol de Victor Ioan Frunză|8 martie 2013

Text de opinie semnat de directorul de scenă Victor Ioan Frunză

„Ca în fiecare an, Gala Premiilor UNITER şi-a început ritualul bizantin. Gafele, dar mai ales incultura teatrală îşi pun pecetea pe selecţiile operate de komisarii nominalizărilor.

Dl Mircea Morariu publică pe blogul său din „Adevărul“ un text în care motivează de ce komisia de nominalizări a refuzat pur si simplu să vizioneze dipticul „Îngeri în America“. Citez: „Constituiţi în juriu de selecţie, am făcut nenumărate demersuri pentru a urmări spectacolul în cauză. Mai întâi ne-am lovit de refuzul instituţiei producătoare, care şi-a motivat decizia prin nerentabilitatea reprezentaţiei. Adică prin absenţa de spectatori plătitori. Mai apoi, regizorul a refuzat programarea. Nu se poate ea dragoste de-a sila, darămite nominalizare pe nevăzute.“

Eu nu comentez nominalizările – dumnezeii şi sfinţii raiului teatral o să o facă, sunt sigur – dar magnitudinea minciunilor dlui Morariu mă obligă la câteva precizări:

Nu au fost făcute „nenumărate demersuri pentru a urmări spectacolul în cauză“. Nu există nicio corespondenţă în acest sens. Dacă dl Morariu deţine vreun mesaj sau vreun alt tip de comunicare transmisă către teatru, să o facă publică. Teatrul Metropolis nu a refuzat vreo solicitare a comisiei de nominalizări de a viziona spectacolul. Baronu’ e caraghios când insinuează că un teatru îşi piteşte spectacolele.

A existat o discuţie telefonică prin care un reprezentant al UNITER cerea, în ultimul moment, să se reprogrameze reprezentaţiile cu „Îngeri în America“ din 9 şi 10 februarie a.c. Motivaţia: „comisia este plecată în provincie“. Deci, avem un refuz al komisei de a vedea spectacolul, nu un refuz de a prezenta spectacolul. Teatrul şi-a motivat decizia de a nu schimba programarea prin faptul că toate biletele erau vândute din ianuarie a.c. (dl Morariu băsneşte cu „absenţa de spectatori plătitori“).

Ar fi fost imposibil să anulezi atâtea bilete şi să le reprogramezi cu o săptămână mai devreme, cum se solicitase. Nu se putea reprograma peste noapte un spectacol. Teatrul Metropolis, singurul teatru de proiecte din România, e obligat să facă programările din timp pentru a le putea armoniza cu orarele actorilor si ale celorlalte teatre.

Eu nu am discutat cu komisia despre spectacol. În cazul meu, ar fi fost chiar ridicol. Oricum, nu pot programa spectacole şi nici nu pot refuza prezentarea lor. Acesta este strict apanajul instituţiei producătoare.

„Îngeri în America“ s-a jucat de 24 (douăzeci şi patru) de ori. În medie, de două ori pe lună. Se presupune că acei oameni care fac parte din juriile de nominalizări se duc la teatru tot anul, nu numai la ocazii. Ei sunt critici pe toată durata stagiunii nu doar cât timp sunt membri ai unui juriu.

Nu ştiu ce site-uri frecventează dl Mircea, dar aici nu e vorba de „dragoste de-a sila“, aici vorbim de evaluări teatrale. Alte experienţe sunt excluse. Este adevărat că „nominalizare pe nevăzute“ nu se poate dar nici „respingere pe nevăzute nu se poate“.

Eu îl înţeleg pe dl Morariu, vrea să îşi facă o situaţie. E un personaj pitoresc, ultima dată când l-am văzut purta pe umăr o elegantă sacoşă de la Real, eram la o premieră, deh! Însă atitudinea sa gogoliană şi ţâfna cu trompetă îl apropie teribil de Suzana Gâdea, fosta şefă a culturii comuniste. Dispreţul suveran pe care-l afişează faţă de creatori descalifică, dacă mai era nevoie, galele uniter (minusculele sunt intenţionate).“

25
/06
/13

MEMORIA CULTURALĂ Alexandru Tocilescu (1946-2011) şi-a povestit viaţa, pe 27 martie 2011, într-una dintre Conferinţele Teatrului Naţional din Bucureşti, „Despre teatru şi ale lui“. Atunci, regizorul a mai vorbit şi despre: nostalgiile copilăriei şi ale tinereţii, lecturi, emoţii şi extravaganţe.

17
/06
/13

REPORTAJ „Când păşeşte pe scenă, o prim-balerină trebuie să-ţi oprească respirația“ spune Andra Ionete, prim-balerină la Opera Naţională Bucureşti. Pentru plutirea din timpul dansului, ea plăteşte cu rutina repetiţiilor, de câteva ori pe zi.

27
/04
/13

Dragoş Stoica, fotoreporterul Ziarului Metropolis, şi-a instalat superobiectivul Nikon de 600 de mm pe un trepied, în balconul apartamentului său din Bucureşti, şi a aşteptat să răsară luna. Vă prezentăm şapte imagini spectaculoase, realizate în ultimele şapte zile