”Există nervi” în societate destui
https://www.ziarulmetropolis.ro/exista-nervi-in-societate-destui/

Spectacolul „Există nervi”, montat în baza textului lui Marin Sorescu la Teatrul Dramaturgilor Români, tratează o realitate de incubator unde experimentul sunt chiar personajele care jubilează într-o scenografie care pare ruptă din arta miniaturii.

Un articol de Alexandru Filimon|27 ianuarie 2020

Textul se înscrie într-un registru filosofic, personajele lui Sorescu nu au o evoluție cursivă care decurge din dialog, ci sunt ilustrate mai mult sub forma unor purtătoare de introspecții care se verbalizează în lipsă de găsirea unui sens. Textul e poetic și filosofic, o invitație într-un incubator hașurat de eufonie poetică si vibrație autentică. Sorescu vrea să ne lase un miez de perfecțiune într-o lume, eminanente, imperfectă, la care se tot înghesuie câte un profesor care face din mesianism un scop în sine și pentru sine.

Spectacolul e construit plecând de la premiza că realitatea este supusă sugestiei și mai mult, autosugestiei. Deși acțiunea începe într-un spațiu finit ea capătă pe parcurs ambiguitate. Locatorul, personajul lui Gabriel Răuță, își transpune transformările psihice în mediul habitual. Asistăm la un transfer de nebunie din plan psihic în plan fizic. Nici el nu mai știe unde se află în plin proces de persuasiune mesianică. De ce spun mesianică? În primul rând, Sorescu alege personajul care aduce iluminarea prin sugestie, autosugestie și noile descoperiri știintifice să fie un profesor(intrepretat ”mesianic” de Răzvan Vasilescu). Profesorul – adică un tezaur de cunoștințe teoretice din care experiența este accidentală în cel mai bun caz, dacă nu lipsește cu desăvârșire. Care ar fi cel mai bun, cel mai chemat, cel mai vestit, cel mai stimat să schimbe lumea? Pai un profesor, bineînțeles, dată fiind amplitudinea experiențelor sale intrinseci.

Secolul acesta este un secol al nervilor

Prietenul locatarului( interpretat de Alexandru Conovaru) din fidelitatea față de ceea ce simte este părtaș la nebunie până în punctul în care rațiunea îi dictează să plece. El caută să afle adevărul în măsura în care îi va elibera pe ceilalți. Problema e că profesorul caută să facă ultima parte a acestui deziderat, în timp ce el caută să facă prima parte.

Secolul acesta este un secol al nervilor. Mesianismul profesorului este în favoarea extirpării răului care în viziunea sa sunt nervii. El conchide subit că nu există nervi. Totul e creat în imaginație. Aura sa de parfum carceral împinge spectacolul în preambulului unui univers al creării omului nou. Perioada în care Sorescu scrie acest text dramatic coincide cu epoca unor mari transformări unde omul devenea o plastilină în mâna hâdă, dar sigură a sistemului politic. Răuță nu mai știe dacă locuiește în casa sa sau într-un tren. Sub influența profesorului trece prin stări pasagere ce promit schimbări sistemice la nivel psihic însă care nu se produc.

Referirea la tren poate sugera și faptul că mergem chiar și atunci când stăm în loc și credem că nu ajungem nicăieri cu riscul de a atinge vidul. Răuță mărturisește că a fost cu trenul 4 zile, dar nu a coborât din el. Captivitatea lui Răuță devine o plasă hipnotică pentru Vasilescu care caută prin degetele sale falacioase să scrie cu creta o mistificare magistrală a realității. El intrepretează profesorul, făuritorul istoriei exprimentale și nu făuritorul de destine cum se obișnuiește în tradiția mondială a școlii. La un moment dat Vasilescu îi spune lui Răută că mai întâi trebuie schimbată lumea și apoi se trece la individ.

Personajele sunt înțepenite într-un incubator atemporal

Regizorul Felix Alexa lasă personajele sale să alunece inteligent spre nebunie pentru a reda și mai mult panoplia unui secol al nervilor, care e sau poate fi sugestionat. Deși personajele sunt înțepenite într-un incubator atemporal, ele poartă cu sine germenii unei transformări care nu se mai produce. Aici depinde de autosugestie. Acele de gămălie, șfoara cutiei în care se ține ele sugerează un dans perpetuu al unor păpuși ce sunt pe bază de arc și pot sări oricum din scenariu. Regia și textul se îmbină perfect în a explora această idee care este prealută de sconografie în spiritul miniaturii.

Miracolul arhitectonic ar fi balconul apartamentul care stârnește rafale de fascinație personajelor

Scenografia(creată de Andrada Chiriac) ne duce cu gândul la o pauperitate asumată care nu deranjează. Personajele sunt mulțumite în linii mari cu spațiul în care se află. Miracolul arhitectonic ar fi balconul apartamentul care stârnește rafale de facinație personajelor. Acțiunea din spectacol începe și se sfârșește în balcon. Deși nu curge apa în casă, decât intermitent pe filosofia țârăitei, avem balcon. Valizele prăfuite, cărțile sugerează un univers fix, imuabil care pare reproduc de mintea lui Răută aflat sub oblăduirea unui conservatorism particular fondat pe neputintă și frică, principalele elemente esențiale pe care profesorul le explorează în procesul său persuasiv. Totul e în mintea lui Răuță care nu ezită în a ne arăta chipurile nebuniei în pragul marilor transformări ale lumii.

Între prietenie și dragoste, insomnia câstigă

Răzvan Vasilescu acționează ca un electron într-un atom teatral agitând și modelând acțiunea spre un happening falacios cu scop declarat, schimbarea, normal, prin sugestie și autosugestie, pentru vindecarea răului, a nervilor care nu există. Actrița(femeia necesară interpretată de Amelia Ursu) întruchipează posibilitatea dragostei așa cum profesorul întruchipează posibilitatea posibilului si prietenul său posibilitatea prieteniei. Locatarul gravitează în jurul unui posibil care la rândul lui galvanizează timpul. Deși se poate lega de posibilitatea prieteniei sau a dragostei, Răuță preferă insomnia, parcă anticipând boala secolului ce animă populația descurajată de cele două: dragoste și prietenie. Mai multe detalii aici.

26
/09
/12

La 26 septembrie 1898 s-a născut compozitorul George Gershwin, creatorul jazzului simfonic (m. 11 iulie 1937). 1791    – S-a născut pictorul şi graficianul Theodore Gericault (m. 26 ianuarie 1824). 1874    – Are loc, la Bucureşti, prima competiţie internaţională din analele sportului românesc – un concurs de tir (tragere la semn) 1888    – S-a născut poetul […]

26
/09
/12

Turneul ‘”Duelul viorilor”, organizat de Radio România Cultural şi Asociaţia Culturală Accendo, devenit deja un brand, obţinând notorietate şi admiratori de la un an la altul, a ajuns la finalul celei de-a doua ediţii, informează un comunicat al Radio România. „Iniţial, în mintea mea, Duelul viorilor a fost o joacă. Dar după o a doua […]

25
/09
/12

Actorii promoţiei 1992 de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) din Bucureşti – printre care s-au aflat Ilinca Goia, Cristian Iacob, Sorin Cociş şi Silviu Geamănu – şi-au revăzut colegii şi profesorii, marţi, în sala Senatului instituţiei. Întâlnirea emoţionantă a fost prilejuită de sărbătorirea a 20 de ani de la […]

25
/09
/12

„Killing Time”, cel de-al treilea lungmetraj scris şi regizat de Florin Piersic Jr., a fost selecţionat în competiţia „Free Spirit” a Festivalului de Film de la Varşovia, care se va desfăşura în perioada12-21 octombrie. O comedie „extrem de neagră” despre doi asasini plătiţi, cu viziuni teribil de diferite asupra vieţii şi a morţii, „Killing Time” […]

25
/09
/12

Primul roman pentru cititori maturi scris de romanciera britanică J.K. Rowling, a cărui acţiune are loc într-un sat britanic imaginar măcinat de lupte politice, este complet diferit de universul plin de magie din seria „Harry Potter” şi va fi lansat joi în Marea Britanie. Succesul comercial al noului roman pare să fie garantat, ţinând cont […]

25
/09
/12

Strauss Festival Orchestra Vienna revine, pentru al patrulea an consecutiv, în România, unde va prezenta concertul „Vienna Classic Christmas” în turneu naţional, între 7 şi 21 decembrie.   Măiestria desăvârşită a artiştilor orchestrei, al cărei nume este sinonim, pe plan internaţional, cu interpretarea autentică a muzicii vieneze, dar şi interesul deosebit manifestat de public au […]

25
/09
/12

Opt dintre cele peste 15 premiere pe care Les Films de Cannes a Bucarest le aduce între 19 şi 25 octombrie la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu sunt titluri aflate în palmaresul de anul acesta al Festivalului de la Cannes, informează marţi organizatorii. Les Films de Cannes a Bucarest se va deschide pe 19 […]

25
/09
/12

Iranul a anunţat, luni, că nu va participa la competiţia pentru premiile Oscar 2013 din cauza „insultei intolerabile” ce a fost adusă musulmanilor de filmul anti-islam produs recent în Statele Unite ale Americii, informează AFP. „Anunţ în mod oficial că, din cauza intolerabilei insulte aduse marelui profet al Islamului, nu vom participa la Oscarurile din […]

25
/09
/12

Uniunea Muzicienilor Interpreţi din România (UNIMIR) organizează luni, 1 octombrie, în aula Palatului Cantacuzino-Enescu, cea de-a doua ediţie a Galei Premiilor UNIMIR. Potrivit unui comunicat transmis marţi de Biroul de presă UNIMIR, în cadrul galei le vor fi decernate premii de excelenţă pentru întreaga activitate dirijorilor Ludovic Bacs şi Stelian Olaru, soliştilor de operă şi […]

25
/09
/12

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est 2012, care se va desfăşura între 5 şi 14 octombrie, în Bucureşti, reuneşte 312 scurtmetraje, 23 de lungmetraje, evenimente speciale, precum Animash şi „The Night of the Animated Bad Taste”, şi celebrităţi ca Daniel McCoy, de la studioul Pixar. Punctele de atracţie ale celei de-a şaptea ediţii a […]

25
/09
/12

La 25 septembrie 1872 a fost inaugurată Gara de Nord din Bucureşti şi s-a deschis prima linie ferată Bucureşti-Ploieşti.   1599    – S-a născut arhitectul Francesco Castelli Borromini, reprezentant al barocului italian (Biserica San Carlino alle Quattro Fontane din Roma)  (m. 1667). 1613    – S-a născut Claude Perrault, medic, arhitect şi teoretician francez, de orientare […]

25
/09
/12

O expoziţie cu titlul „Eseuri cromatice”, semnată de pictoriţa Luminiţa Gliga, va putea fi vizitată până la sfârşitul lunii octombrie la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti, informează instituţia gazdă. Absolventă, în 2002, a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, secţia Pictură, la clasa prof. Sorin Ilfoveanu, Luminiţa Gliga […]

24
/09
/12

Aleea Celebrităţilor a fost inaugurată, luni, pe esplanada din municipiul Târgu-Jiu, prima stea fiind dedicată sculptorului gorjean Constantin Brâncuşi. Inaugurarea Aleii Celebrităţilor a avut loc în prezenţa autorităţilor locale şi judeţene, a oamenilor de cultură din judeţ, dar şi în prezenţa Soranei Georgescu-Gorjan, fiica inginerului care a colaborat cu sculptorul Constantin Brâncuşi pentru ridicarea Coloanei […]

24
/09
/12

Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti va organiza, în zilele de 4 şi 5 octombrie, două concerte extraordinare, cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la naşterea dirijorului George Georgescu (12 septembrie 1887 – 1 septembrie 1964). Potrivit unui comunicat transmis luni de Institutul Cultural Român (ICR), partener al proiectului, alături de TVR, cele două […]

24
/09
/12

Institutul Cultural Român (ICR) a anunţat, luni, că urmează să înfiinţeze noi filiale ICR în patru mari oraşe din România: Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara şi Craiova. Decizia ICR face parte din „efortul de a face activitatea Institutului Cultural Român cât mai accesibilă celor interesaţi din întreaga ţară”. Cele patru noi filiale ale ICR vor fi deschise […]

24
/09
/12

Actorul Horaţiu Mălăele va fi distins cu premiul de excelenţă al Festivalului Internaţional de Film „Comedy Cluj”, care va avea loc în perioada 12-21 octombrie la Cluj-Napoca.   Conform unui comunicat de presă transmis, luni, de organizatorii Comedy Cluj, actorul Horaţiu Malaele va fi distins cu premiul de excelenţă al festivalului, ceremonia urmând să aibă […]