Experimentul Bucureşti. Terapie prin manipulare
https://www.ziarulmetropolis.ro/experimentul-bucuresti-terapie-prin-manipulare/

CRONICĂ DE FILM Câştigător în 2014 al Premiului Gopo pentru cel mai bun documentar, „Experimentul Bucureşti” este un experiment cinematografic despre un posibil experiment social imaginat pentru a atrage atenţia asupra unui experiment istoric dureros, Fenomenul Piteşti.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 februarie 2015

Scris, filmat, montat, regizat şi produs independent de Tom Wilson, jurnalist şi cineast britanic stabilit de mai mulţi ani în România, „Experimentul Bucureşti” are insolenţa conceptuală a unui debut dezinhibat, pornit de la curiozitatea unui străin faţă de un fenomen teribil din trecutul recent al României.

O obrăznicie dublată de o inteligenţă alertă care încearcă să chestioneze receptarea unui fapt real tragic, folosindu-se de mijloacele pe care cinemaul le pune la dispoziţie pentru a atrage spectatorul în capcană, pentru a-l manipula astfel încât acesta să devină deopotrivă mai vulnerabil şi mai deschis atunci când este confruntat cu şocul evenimentelor relatate la final – câteva din ororile din închisoarea de la Piteşti petrecute la sfârşitul anilor `40 şi începutul anilor `50.

Este un pariu doar parţial câştigat, deşi rămâne antrenant. Wilson împrumută tehnicile unui mockumentary, fără a-şi lăsa însă filmul să fie acaparat complet de acest gen zglobiu, care necesită complicitatea deplină a spectatorului.

Odată ce acceptă convenţia, publicul nu mai este nevoit să caute adevărul. El găseşte satisfacţie în a identifica strategiile prin care autorul încearcă să-şi facă povestea credibilă în limitele ficţiunii sale cu aspect de realitate, care amestecă personaje autentice cu unele ale căror biografii sunt parţial sau total inventate.

Experimentul social livrat de Wilson ocupă aproape întreg filmul – premisa este că, ştiind că va veni Revoluţia în 1989, Securitatea ar fi pregătit, în laboratoare secrete şi prin tehnici de inginerie psihologică inovatoare, anumiţi oameni pentru ca aceştia să-şi însuşească ideile capitalisme ce urmau să se impună, scăpând de cele comuniste.

Este o explicaţie fantezistă, dar ludică, la aparentul mister prin care, după căderea comunismului, câţiva „iniţiaţi” au ştiut să se îmbogăţească rapid, în timp ce restul oamenilor şi-au pierdut reperele şi iluziile.

Filmul demarează în două direcţii. Una este cea a presupusei investigaţii asupra respectivului plan secret, prin intervievarea inclusiv a unor personalităţi care îşi joacă propriile roluri (printre care inventatorul Justin Capră sau jurnalistul şi activistul Mircea Toma). Ideea sugerată în final de Wilson este că, asemeni Experimentului Bucureşti, necunoscut de opinia publică, Fenomenul Piteşti ar putea trece drept simplă ficţiune, într-atât de scăzut pare a fi interesul pentru înţelegerea unui act de o teroare incomparabilă.

A doua este umanizarea poveştii prin aducerea în faţă a unor personaje carismatice, o tehnică des întâlnită la autorii de documentare. Însă „actorii” propuşi de Wilson îşi intră bine în rol, astfel că graniţa dintre realitate şi ficţiune se şterge, favorizând instalarea confuziei în rândul publicului.

Este chestionabilă, totuşi, opţiunea lui Wilson de schimbare radicală a registrului la final, care, la fel ca o tăietură de montaj în spiritul avangardiştilor sovietici, are intenţia de a lovi în plex, de a şoca, oferind o asociere neaşteptată.

Fără îndoială, Wilson obţine efectele dorite: starea de disconfort ia prim-planul şi este completată de senzaţia de vinovăţie că ne-am simţit bine urmârind o poveste romantică şi distractivă, deşi barbaria pândeşte la colţ.

Ok, suntem fiinţe uşor manipulabile, însă ce urmează, ce facem cu aceste idei lansate în aer? Cum ne ajută ele să înţelegem Experimentul Piteşti sau, mai exact, felul în care este receptat? La reflecţia la astfel de întrebări nu îndeamnă suficient acest film ingenios care sugerează eşecul de a realiza un alt film.

INFO

Experimentul Bucuresti (România, 2013)

Regia: Tom Wilson

Rating: ●●●○○



19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.