Expoziție inedită cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozi%c8%9bie-inedit%c4%83-cu-ocazia-zilei-mondiale-a-teatrului/

În fiecare an, în 27 martie sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului. Anul acesta, Centrul de Cultură Arcuş împreună cu Teatrul Andrei Mureşanu, în parteneriat cu proiectul artistic Romanian Actors by Simion Buia, vizibil pe www.romanianactors.com, organizează o expoziţie unică de fotografie.

Un articol de Petre Ivan|27 martie 2018

După o lună de muncă, fotograful Simion Buia a reușit să imortalizeze portretele tuturor actorilor din Sfăntu Gheorghe, acest proiect devenind și o frumoasă colaborare între Teatrul Andrei Mureșanu, Teatrul Tamasi Aron și Studio M. Simion Buia face parte din categoria artiștilor preocupați de identitatea individuală și culturală pe care o abordează folosind fotografia și videografia ca instrumente de înfățișare și imortalizare a chipului uman. Simion Buia a studiat estetica fotografiei la Kunstakademie Düsseldorf și jurnalismul la Faculte Libre de Paris et d’Ile de France, și a devenit membru al Deutscher Journalisten Verband în 1998. A avut peste 15 expoziții solo cu proiectele sale „Actorii și Fotograful” și „Maschere di Venezia”. Lucrări ale artistului se află în colecții private din România, Ungaria, Cehia, Germania și Emiratele Arabe. Trăiește și lucrează în București unde este manager al unei școli private de fotografie – Academia de Fotografie.

“Romanian Actors by Simion Buia este aportul meu la Ziua Mondială a Teatrului. De 10 ani fotografiez artiști și încerc să le surprind chipul dincolo de rol. Am adus peste 250 de actori în fața lentilei, inclusiv vârstnici – din Generația de Aur, tineri – din teatrul independent. Invitația de a portretiza actorii din SfIntu Gheorghe m-a conectat și mai mult cu acest loc. Legătura mea cu orașul e recentă, dar puternică: aici și-a trăit tatăl meu ultimii ani, aici poposesc între călătoriile mele din străinătate și festivalurile de teatru și film din România. Sunt adeptul unei viziuni ciné vérité asupra imaginii. Portretizez curat, cu intervenții minimale de editare, vreau ca fotografia finală să fie o mărturie a mea ca artist și a actorilor, ca oameni.  Fără a avea intenția unei galerii de tip who-is-who, romanianactors.com se prefigurează a fi o platformă de artă cu folos, un spațiu în care fotografia și videografia devin moduri de reprezentare a actorilor și intermediere a cunoașterii lor dincolo de roluri și personaje” – Simion Buia

Pentru că anul acesta se împlinesc 70 de ani de când sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului, UNITER a trimis nu unul ci chiar cinci mesaje la ceas de aniversare.

La cea de-a 70-a aniversare a Institutului Internațional de Teatru (ITI), pentru a sublinia aspectul transcultural și internațional al teatrului și al ITI, Consiliul Executiv ITI a selectat cinci personalităţi (câte unul pentru fiecare regiune UNESCO: Africa, America, țările arabe, Asia și Europa) pentru a scrie un mesaj cu
prilejul Zilei Mondiale a Teatrului – 27 martie.

Redăm câteva fragmente din mesajele pentru Ziua Mondială a Teatrului – 27 martie.

(…) Ce paradox! Azi, pe ultima treaptă a Umanismului – epoca numită Antropocen –
era în care omul este forţa naturală care a schimbat şi schimbă cel mai mult planeta
– misiunea teatrului este exact opusul a ceea ce a strâns împreună tribul atunci
când teatrul se juca în adâncul peşterii: azi trebuie să ne salvăm legătura cu lumea
naturală. (…)

Sabina Berman, Mexic – scriitoare, jurnalistă (America)

(…) Mulţi sunt cei care spun că teatrul nu schimbă sau nu poate schimba nimic din
toate acestea. Dar teatrul nu va pleca. Pentru că teatrul e un loc, sunt tentat să
spun un refugiu. Unde oamenii se adună şi formează instantaneu comunităţi. Aşa cum
am făcut dintotdeauna. Toate teatrele sunt de mărimea primelor comunităţi umane, de
la 50 până la 14.000 de suflete. De la o caravană nomadă la o treime din Atena
antică. (…)
Simon McBurney, Marea Britanie
Actor, scriitor, regizor de teatru şi co-fondator Théâtre de Complicité (Europa)

(…) Azi, viteza informaţiei este mai importantă decât cunoaşterea, sloganurile
sunt mai preţioase decât cuvintele, iar imaginile cadavrelor sunt mai venerate decât
corpurile umane vii, adevărate. Teatrul are menirea de a ne aminti că suntem făcuţi
din carne şi sânge, iar corpurile noastre au greutate. Rolul lui este acela de a ne
trezi toate simţurile şi de a ne spune că nu trebuie să luăm şi să consumăm numai cu
privirea. Teatrul este aici pentru a ne restitui puterea şi sensul cuvintelor,
pentru a le fura discursul politicienilor şi de a-l repune la locul lui… în arena
ideilor şi a dezbaterilor, spaţiul viziunii colective (…).
Maya Zbib, Liban
Regizoare de teatru, interpretă, scriitoare, co-fondatoarea companiei de teatru
Zoukak (Țările Arabe)

(…) Mass media, ştiinţa şi tehnologia, ne-au făcut puternici precum nişte demoni.
De aceea, azi nu forma teatrului se află în criză, ci conţinutul, ceea ce transmite.
Trebuie să atragem omul de azi, pentru a salva planeta şi, implicit, „teatrul”. La
nivel pragmatic, arta actorului şi spectacolele live trebuie să fie accesibile încă
de la vârste mici, să fie incluse în educaţia primară. Astfel, generaţiile viitoare
vor fi mai sensibile, mai generoase cu viaţa şi cu natura. Folosim limba în acest
mod, prin teatru, putem educa oamenii să fie mai respectuoşi cu Pământul şi cu alte
planete. Mai mult, teatrul va deveni foarte important pentru viaţă şi supravieţuire;
el va da putere atât actorului, cât şi spectatorului, fără ca aceştia să se ameninţe
reciproc, în această eră cosmică aşezată sub semnul apropierii, al vieţuirii
împreună (…).
Ram Gopal Bajaj, India
Regizor de teatru, actor de teatru şi film, academician,
fost director al Școlii Naţionale de Teatru din Delhi (Asia Pacific)

Într-o zi,
Un Om se hotărăşte să-şi pună întrebări în faţa unei oglinzi (un public),
Să-şi inventeze răspunsuri şi, în faţa acestei oglinzi (publicul său),
Să se critice, să-şi ia în râs propriile întrebări şi răspunsuri,
Să râdă sau să plângă, nu contează ce, dar la final
Să salute şi să binecuvânteze oglinda (Publicul său)
Pentru că i-a acordat această clipă de ciudă şi de răgaz,
Se apleacă şi o salută pentru a-şi exprima recunoştinţa şi respectul…
În adâncul lui, căuta Pacea,
Pacea cu el însuşi şi cu oglinda lui:
Făcea teatru…(…)
Were Were Liking, Coasta de Fildeş
Artist pluridisciplinar (Africa)
(traducerea în limba română: Ligia Soare)

Vernisajul Expoziției va avea loc in 28 martie, ora 18.00, la Centrul de Cultură Arcuș din strada Oltului. Intrarea este liberă iar expoziția poate fi vizitată timp de două săptămâni.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.