Expoziția „Tania Mouraud – OTNOT”, se deschide la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitia-tania-mouraud-otnot-se-deschide-la-bucuresti/

Expoziţia Tania Mouraud – OTNOT, ce se va desfăşura la galeria Eastwards Prospectus între 19 mai şi 31 iulie, debutează deja în spaţiul urban prin intermediul a numeroase panouri publicitare din Bucureşti. Expoziţia va fi deschisă între 19 mai şi 31 iulie 2016.

Un articol de Liliana Matei|17 mai 2016

Vernisajul va avea loc pe 19 mai, de la ora 19.00, la Eastwards Prospectus din str. Plantelor nr. 50. Capitalei îi vor urma Bacău, Iași, Buzău, Sibiu, Pitești, Cluj și Roman, orașul natal al tatălui Taniei Mouraud. Pornind de la un vers de Benjamin Fondane (B. Fundoianu), artista franceză stabilește o interacțiune cu trecătorii prin această intervenție urbană, cu scopul de a sublinia responsabilitatea individuală a oamenilor de a-și asuma o poziție și de a lua atitudine. Este pentru prima dată când Tania Mouraud intervine simultan pe billboard-uri din mai multe orașe.

Figură majoră a artei contemporane, Tania Mouraud va avea la Eastwards Prospectus prima sa expoziție personală în România. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, Tania Mouraud – OTNOT include opere de fotografie, video, sunet și digitale. Ele dezvăluie câteva dintre preocupările principale ale artistei: raportul de forțe care se stabilește între om și natură în prezent, responsabilitatea pe care o avem cu toții față de mediul înconjurător, dar și responsabilitatea artistului în societate. Titlul expoziției este preluat din celebrul poem „De rerum natura (On the Nature of Things)”, al lui Lucrețiu, și reprezintă o metaforă pentru mizele contemporane privind salvarea speciei umane.

Printre fotografiile din expoziție se numără cea mai recentă serie, Balafres (răni deschise), realizată în situri deschise de extracție a lignitului din Germania. Introducându-ne în inima acestor locuri, artista aduce în discuție tema metamorfozelor din peisajele lumii de azi și a impactului uman asupra mediului înconjurător.

Totodată, publicul va putea vedea, în premieră, cea mai recentă instalație video a Taniei Mouraud. Intitulată Pandemonium, aceasta face trimitere la anxietățile umane față de moartea invizibilă, generată de poluarea de la nivel global.

Prin intervenția simultană în mai multe orașe din România, bazată pe versul „CRIERTOUJOURSJUSQUALAFINDUMONDE” al lui Benjamin Fondane (B. Fundoianu), intelectual născut la Iași și naturalizat în Franța, Tania Mouraud extinde mesajele expoziției în spațiul urban.

Expoziția de la Eastwards Prospectus are loc la mai puțin de un an după o amplă retrospectivă dedicată Taniei Mouraud de Centre Pompidou-Metz. Alte expoziții personale importante din perioada recentă au fost: Ad Nauseam la Mac/Val, Vitry-sur-Seine (Franța), Exhausted Laughters la Musée d’Art Moderne de Saint-Etienne Métropole (Franța) și J’entends les trains depuis toujours/I keep hearing the trains for ever la Slought Foundation, Kimmel Center și Art Alliance, Philadelphia (SUA).

Lucrările Taniei Mouraud se află în colecțiile multor instituții prestigioase, printre care Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Centre Georges Pompidou, Paris, Musée Carnavalet, Paris, CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux, Musée d’Art Moderne, Saint-Etienne, Musée d’Art Moderne et Contemporain, MAMCO, Geneva și Museum of Modern Art, Arnhem.

Artistă imposibil de încadrat într-un curent, Tania Mouraud (născută în 1942) are o operă polimorfă, într-o continuă evoluţie din anii 1960, când a început să lucreze. Prin pictură, fotografie, instalații, performance-uri, video sau sunet, ea a explorat relația dintre artă și legăturile sociale și a cercetat condiția umană în jurul unor teme importante. Tania Mouraud a propus adăugarea unei camere de meditaţie în toate apartamentele (1968). Pe panouri publicitare din Paris și-a declarat dezaprobarea faţă de societatea care încurajează consumul în detrimentul individului (1977). A investigat limitarea percepţiei prin crearea de „mots de forme” (cuvinte de formă) (1989). Din 1998 lucrează cu fotografie, sunet și video pentru a examina diverse aspecte ale istoriei și ale vieţii.

04
/01
/21

Albumul bilingv „Azur de Lisabona”/ „Azul de Lisboa”, realizat de Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, cu sprijinul Fundației Bonte, a avut prezentarea oficială în ultima lună a anului.

18
/12
/20

Muzeul Național Cotroceni lansează joi, 17 decembrie 2020, Portret de artist, un proiect de anvergură care îi are în prim plan pe unii dintre cei mai importanți artiști plastici ai momentului. Artiștii se destăinuie în fața publicului într-o suită de interviuri care reflectă emoțiile și părerile lor despre situația generată de pandemie, despre parcursul creațiilor și al artei în general, despre propria evoluție în domeniul artei și în situația actuală.

14
/12
/20

Până pe 28 martie 2021, Muzeul Național de Artă al României prezintă expoziția temporară Piranesi. Arhitecturi și fantasme, deschisă din 5 decembrie 2020. Expoziția aniversează 300 de ani de la nașterea artistului Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778) și este realizată de curatorul Cosmin Ungureanu, din cadrul Secției de Artă Europeană a MNAR, anunță organizatorii.

12
/12
/20

Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” organizează în perioada 12-20 decembrie 2020, în zilele de weekend – 12, 13, 19 și 20 decembrie – evenimentul Am venit să colindăm „Florile Dalbe”.

04
/12
/20

Pe 8 decembrie 2020, începând cu ora 13:00, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, va avea loc primul eveniment de promovare din cadrul Proiectului „Expoziție inovativă cu bunuri restaurate din colecția Muzeului Teatrului Național București”, proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

03
/12
/20

Muzeul Național de Artă Contemporană al României se alătură colegilor din Rețeaua Națională a Muzeelor din România, instituțiilor culturale non-guvernamentale și creatorilor independenți, manifestându-și dezacordul cu strategiile promovate de Visarta pentru a consolida cadrul a ceea ce se urmărește în mod implicit a deveni un monopol asupra gestionării drepturilor percepture din comunicarea publică a operelor de artă vizuală.

27
/11
/20

Galeria Estopia București deschide astăzi expoziția „Not Natural”, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia – care a coincis atunci chiar cu deschiderea galeriei – Andrada Feșnic revine la București cu o nouă serie de lucrări realizate integral pe durata ultimului an.

27
/11
/20

Libertatea, egalitatea și democrația sunt printre cele mai puternice valori ale lumii contemporane. Însă lucrurile nu au stat întotdeauna așa și, din păcate, istoria ne demonstrează că, timp de sute de ani, omenirea a reprimat potențialul intelectual a jumătate din populație prin constrângerea femeilor.