Expoziție de artă contemporană dedicată celor 30 de ani de independență ai Republicii Moldova
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-de-arta-contemporana-dedicata-celor-30-de-ani-de-independenta-ai-republicii-moldova/

„The Summer of Independence” este expoziţia de artă contemporană pe care Arbor.art.room o prezintă publicului bucureştean ca pe un manifest artistic la cei 30 de ani trecuţi de la adoptarea Declaraţiei de Independenţă a Republicii Moldova pe 27 august 1991!

Un articol de Petre Ivan|26 august 2021

Expoziția cuprinde opere de artă aparținând unor genuri diverse: pictură, sculptură, instalații, fotografie și video, semnate de 11 artiști basarabeni stabiliți la Chișinău și București. Fiecare lucrare conține un mesaj specific legat de ultimii 30 de ani sau documentează un eveniment social sau politic, căruia i s-a dat o formă plastică. În expoziție au fost invitați creatori din diferite generații, de la nume foarte cunoscute, până la artiști în formare sau chiar studenți de la arte.

Expoziția vorbește despre schimbările apărute în societate pe parcursul deceniilor de independență, despre valori și speranțe, despre sărăcie, migrație și lipsa unei perspective mai bune de trai. Sunt incluse lucrări care conțin și o notă ironică pe marginea politicului și a geopoliticului din ultimii 30 de ani, perioadă de timp în care statul Republica Moldova s-a aflat suspendat în „zona gri”, blocat între Est și Vest. „Generația rezistenței” și copii acestora, printre care și artiștii prezenți în expoziție, au reușit abia în anul 2021 să aducă la guvernare o majoritate anti-corupție și pro-europeană, denunțând astfel compromisurile și manipulările la care au recurs regimurile de după 1991. Discursurile urii și dezbinării, de felul „jandarmului român”, instrumentat de partida pro-rusească, revanșardă, sau cel al „tancurilor rusești la porțile Chișinăului”, vehiculat de oligarhia locală pentru a-și legitima continua jefuire a statului și cetățenilor, nu mai prind la cetățeni. Repunerea Moldovei pe făgașul dezvoltării, integrării europene și al echității sociale se regăsește astfel și în oglinda artei contemporane.

Artiștii participanți la expoziție:

Ghenadie Popescu (n. 1977)
Daniel Cauia (n. 1993)
Vasiluța Vasilache (n. 1978)
Vasile Rață (n. 1966)
Maria Untilov (n. 1997)
Tatiana Fiodorova (n. 1976)
Mikhail Kalarashan (n. 1993)
Ciprian Antoci (n. 1995)
Andreea Dorin (n. 2002)
Valeria Barbas (n. 1984)
Mihail Botnari (n. 1995)

„Îmi doresc ca oamenii din Republica Moldova să trăiască decent, iar pentru asta noi, tinerii, vom decupa din istorie ceea ce ne-a lăsat ,,generația de aur”, ca experiență și conștiință, și vom adăuga acest tezaur în plămada generațiilor care vin după noi.” Andreea Dorin (18 ani) autoarea lucrării „30 de trepte”, 2021

„Paginile instalației „Origini” de tip „butterfly” simbolizează rânduirea și sistematizarea obiectivelor și priorităților. Canalele roșii reprezintă omul și societatea, legătura dintre individ și comunitate și viceversa. Paginile gri sunt despre omul prezent, o masă de particule complexe și analogic diferite, cu scopuri și tendințe, pentru care acest om al zilei de azi depune efort și investește timp.” Maria Untilov (23 ani) autoarea lucrării „Origine”, 2021

„Sursa de inspirație a lucrării „Toy” vine din observațiile pe care le-am făcut asupra comportamentului oamenilor aflați la cumpărături, în perioada când s-au deschis primele hypermarket-uri la Chișinău. Deși se părea că nu ai nevoie de atâtea produse, căruțurile de cumpărături erau umplute până la refuz, iar copiii atingeau hipnotizați tot ce zăreau pe rafturi, și ar fi vrut chiar mai mult dacă nu ar fi avut mâinile ocupate.” Daniel Cauia (28 ani) autorul lucrării „Toy”, 2020

„Căutându-mi propria identitate, care să mă ajute să-mi construiesc viitorul, m-am gândit la femeile Moldovei din generația înaintată, la pensionare. Am realizat o serie de lucrări cu aceste femei care vând tot felul de bunuri pe străzile Chișinăului, în locuri neautorizate. Portretele și poveștile acestor femei vorbesc despre greutățile zilei de astăzi, despre suferințele bătrânelor noastre, lipsite de o sursă decentă de venit. Desenele au fost făcute pe hârtie igienică.” Tatiana Fiodorova (45 de ani)  autoarea seriei de lucrări „Femeia în spațiul post-sovietic”, 2016-2017

„Jurnalul unei gropi” cercetează tranziția ca proces a unei perioade social-economice distincte (aparent un „drum” intranzitiv pentru societatea post-sovietică moldovenească), tratat drept tranziție corporală și perceput de mine, ca artistă, ca un Jurnal de Corp. Valeria Barbas (37 ani) autoarea instalației video „Jurnalul unei gropi”, 2011

Expoziția „The Summer of Independence” se desfășoară în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, în interior masca de protecție este obligatorie. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din stradă şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Pagina de facebook Arbor.art.room: https://www.facebook.com/ARBOR4Culture

Arbor.art.room
Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

Deschidere: 27.08.2021, orele 17.00-22.00
Perioadă de vizitare:
28.08.2021 – 19.09.2021
Programul expoziției va fi anunțat pe pagina de Facebook și pe www.theopen-art.com

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.