Expoziție de artă contemporană dedicată celor 30 de ani de independență ai Republicii Moldova
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-de-arta-contemporana-dedicata-celor-30-de-ani-de-independenta-ai-republicii-moldova/

„The Summer of Independence” este expoziţia de artă contemporană pe care Arbor.art.room o prezintă publicului bucureştean ca pe un manifest artistic la cei 30 de ani trecuţi de la adoptarea Declaraţiei de Independenţă a Republicii Moldova pe 27 august 1991!

Un articol de Petre Ivan|26 august 2021

Expoziția cuprinde opere de artă aparținând unor genuri diverse: pictură, sculptură, instalații, fotografie și video, semnate de 11 artiști basarabeni stabiliți la Chișinău și București. Fiecare lucrare conține un mesaj specific legat de ultimii 30 de ani sau documentează un eveniment social sau politic, căruia i s-a dat o formă plastică. În expoziție au fost invitați creatori din diferite generații, de la nume foarte cunoscute, până la artiști în formare sau chiar studenți de la arte.

Expoziția vorbește despre schimbările apărute în societate pe parcursul deceniilor de independență, despre valori și speranțe, despre sărăcie, migrație și lipsa unei perspective mai bune de trai. Sunt incluse lucrări care conțin și o notă ironică pe marginea politicului și a geopoliticului din ultimii 30 de ani, perioadă de timp în care statul Republica Moldova s-a aflat suspendat în „zona gri”, blocat între Est și Vest. „Generația rezistenței” și copii acestora, printre care și artiștii prezenți în expoziție, au reușit abia în anul 2021 să aducă la guvernare o majoritate anti-corupție și pro-europeană, denunțând astfel compromisurile și manipulările la care au recurs regimurile de după 1991. Discursurile urii și dezbinării, de felul „jandarmului român”, instrumentat de partida pro-rusească, revanșardă, sau cel al „tancurilor rusești la porțile Chișinăului”, vehiculat de oligarhia locală pentru a-și legitima continua jefuire a statului și cetățenilor, nu mai prind la cetățeni. Repunerea Moldovei pe făgașul dezvoltării, integrării europene și al echității sociale se regăsește astfel și în oglinda artei contemporane.

Artiștii participanți la expoziție:

Ghenadie Popescu (n. 1977)
Daniel Cauia (n. 1993)
Vasiluța Vasilache (n. 1978)
Vasile Rață (n. 1966)
Maria Untilov (n. 1997)
Tatiana Fiodorova (n. 1976)
Mikhail Kalarashan (n. 1993)
Ciprian Antoci (n. 1995)
Andreea Dorin (n. 2002)
Valeria Barbas (n. 1984)
Mihail Botnari (n. 1995)

„Îmi doresc ca oamenii din Republica Moldova să trăiască decent, iar pentru asta noi, tinerii, vom decupa din istorie ceea ce ne-a lăsat ,,generația de aur”, ca experiență și conștiință, și vom adăuga acest tezaur în plămada generațiilor care vin după noi.” Andreea Dorin (18 ani) autoarea lucrării „30 de trepte”, 2021

„Paginile instalației „Origini” de tip „butterfly” simbolizează rânduirea și sistematizarea obiectivelor și priorităților. Canalele roșii reprezintă omul și societatea, legătura dintre individ și comunitate și viceversa. Paginile gri sunt despre omul prezent, o masă de particule complexe și analogic diferite, cu scopuri și tendințe, pentru care acest om al zilei de azi depune efort și investește timp.” Maria Untilov (23 ani) autoarea lucrării „Origine”, 2021

„Sursa de inspirație a lucrării „Toy” vine din observațiile pe care le-am făcut asupra comportamentului oamenilor aflați la cumpărături, în perioada când s-au deschis primele hypermarket-uri la Chișinău. Deși se părea că nu ai nevoie de atâtea produse, căruțurile de cumpărături erau umplute până la refuz, iar copiii atingeau hipnotizați tot ce zăreau pe rafturi, și ar fi vrut chiar mai mult dacă nu ar fi avut mâinile ocupate.” Daniel Cauia (28 ani) autorul lucrării „Toy”, 2020

„Căutându-mi propria identitate, care să mă ajute să-mi construiesc viitorul, m-am gândit la femeile Moldovei din generația înaintată, la pensionare. Am realizat o serie de lucrări cu aceste femei care vând tot felul de bunuri pe străzile Chișinăului, în locuri neautorizate. Portretele și poveștile acestor femei vorbesc despre greutățile zilei de astăzi, despre suferințele bătrânelor noastre, lipsite de o sursă decentă de venit. Desenele au fost făcute pe hârtie igienică.” Tatiana Fiodorova (45 de ani)  autoarea seriei de lucrări „Femeia în spațiul post-sovietic”, 2016-2017

„Jurnalul unei gropi” cercetează tranziția ca proces a unei perioade social-economice distincte (aparent un „drum” intranzitiv pentru societatea post-sovietică moldovenească), tratat drept tranziție corporală și perceput de mine, ca artistă, ca un Jurnal de Corp. Valeria Barbas (37 ani) autoarea instalației video „Jurnalul unei gropi”, 2011

Expoziția „The Summer of Independence” se desfășoară în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, în interior masca de protecție este obligatorie. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din stradă şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Pagina de facebook Arbor.art.room: https://www.facebook.com/ARBOR4Culture

Arbor.art.room
Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

Deschidere: 27.08.2021, orele 17.00-22.00
Perioadă de vizitare:
28.08.2021 – 19.09.2021
Programul expoziției va fi anunțat pe pagina de Facebook și pe www.theopen-art.com

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.

22
/09
/22

Romanian Jewelry Week 3.0 sărbătorește bijuteria contemporană între 5 și 9 octombrie cu expoziții, conferințe, workshop-uri de bijuterie și târguri și peste 190 de designeri români și internaționali care vor expune mii de creații de bijuterie. Ca în fiecare an, Romanian Jewelry Week oferă posibilitatea pasionaților de bijuterie să cumpere piesele preferate în cadrul Târgului de bijuterie ROJW 3.0 între 8 și 9 octombrie la Biblioteca Națională.

21
/09
/22

În perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022, Institutul Cultural Român de la Paris organizează expoziția „INTROSPECȚII/INTROSPECTIONS” a artiștilor români Suzana Fântânariu (pictură, grafică, instalații), Anca Szönyi Thomas (fotografie, mixed media) și Dorin Crețu (pictură, fotografie digitală). Curatori sunt Ludwig Otte și Anca Szönyi Thomas.

21
/09
/22

Pentru trei zile, 23-25 septembrie 2022, Asociația CRIES a pregătit un spațiu pentru o varietate de experiențe în ritm „la pas" și un program ce oferă multiple perspective despre legăturile dintre hrană, cultură și consum durabil, dorind să inspire comunitatea locală și să se lase inspirați de toate experiențele și acțiunile care ne permit să încetinim ritmul de consumare a resurselor noastre și ale planetei.

20
/09
/22

Goethe-Institut București este în căutare de minți creative pentru dezvoltarea unor jocuri video autentice, relevante din punct de vedere social. În acest scop, organizează un game jam inedit de 48 de ore hibrid, între 7 și 9 octombrie 2022. Dezvoltarea jocului se va desfăşura online iar cei din Bucureşti pot participa la evenimentul de deschidere la sediul Goethe-Institut.

12
/09
/22

GREEN HOURS LIVE(S) caută povești și istorii personale legate de Green Hours, pe care le va transforma într-o instalație multimedia.