Expoziție Răzvan Anton: „Studies of Gaze“ – din 10 septembrie, la Gaep
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-razvan-anton-studies-of-gaze-din-10-septembrie-la-gaep/

Gaep prezintă cea de-a doua expoziţie personală a lui Răzvan Anton la galerie, „Studies of Gaze“ (10 septembrie – 7 noiembrie 2020), constând într-un corp nou de heliografii şi videouri.

Un articol de Petre Ivan|7 septembrie 2020

Lucrările, la care artistul se referă cu termenul generic de „studii”, explorează actul de a privi pornind de la reprezentări ale artei, așa cum se regăsesc ele în Arhiva de Fotografie de Presă Minerva.

În ultimii cinci ani, Răzvan Anton a dezvoltat o cercetare vizuală pornind de la această arhivă ce conține imagini realizate între 1965 și 1993 de fotojurnaliștii de la ziarele clujene Făclia și Igazság. Variate din punct de vedere tematic, fotografiile documentează, printre altele, ateliere de artiști, sculpturi din spații publice și propuneri de monumente de for public. Asemenea reprezentări ale artei sunt cele care i-au atras lui Anton atenția în perioada recentă și constituie punctul de plecare pentru lucrările sale din ultimul an, investigări ale actului de a privi prin prisma conceptului de „the gaze” (le regard în original) dezvoltat de Jacques Lacan.

„Sursa fotografică îi oferă lui Anton ocazia de a lucra cu interpretarea privirii (the gaze), printr-o sumă de motive simbolizând acțiuni politice ale indivizilor sau ale societății în ansamblu”, spune Tevž Logar, curatorul expoziției. „Din punct de vedere formal, Studies of Gaze reflectă preocuparea artistului ca practica lui să nu fie bazată pe o anumită metodologie, ci pe un proces care integrează privitul și învățatul și care este legat nu de o tehnică anume, ci de ideea de durată, de legăturile cu noile tehnologii și de posibilitățile deschise de acestea în ceea ce privește reproductibilitatea și manipularea. Mergând dincolo de aspectele formale, putem defini expoziția ca un comentariu personal al lui Anton asupra arhivelor și, în consecință, asupra patrimoniului cultural al României comuniste și asupra importanței memoriei în conturarea unui viitor posibil.”

HELIOGRAFII

Prin heliografiile sale („fading studies”), Anton captează și înregistrează lumina soarelui și timpul. Începe prin a hașura cât mai dens colile de hârtie cu un pix albastru, apoi recurge la pozitivul fotografiei de arhivă imprimat pe o folie transparentă, îl suprapune peste suprafața hașurată și lasă colile în lumina soarelui, pe ferestrele atelierului său. Acest proces de developare lentă durează câteva săptămâni, în funcție de anotimp și intensitatea luminii.

VIDEOURI

Pornind, de asemenea, de la fotografii de arhivă, videourile („reflective studies”) captează într-un mod poetic, cu ajutorul unor oglinzi gravate, mișcarea crengilor de copac în fața ferestrei atelierului artistului. Pentru el, această mișcare subtilă este legată de iluzia formării imaginilor și de presupusa obiectivitate a fotografiei.

Expoziția Studies of Gaze se desfășoară în parteneriat cu Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Expo Arte și cu sprijinul COS Corporate Office Solutions, Signify și KLG România.

 Scurtă biografie

Răzvan Anton (n. 1980, trăiește și lucrează în Cluj) a absolvit un master în desen la Camberwell College of Arts din Londra, după studii de licență și master la Universitatea de Artă și Design din Cluj. Din 2010 predă la aceeași Universitate. La Gaep (ex-Eastwards Prospectus) a avut o primă expoziție personală, Mnemonics, în 2015, iar ulterior a fost prezent în expozițiile de grup ‘Seeing Ourselves Sensing’ (2017) și Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear (2018). A mai expus recent la: Motorenhalle/riesa efau (Dresda), Politecnico di Milano, Galleria del Progetto (Milano), ElectroPutere Gallery (Craiova), MAGMA (Sfântu Gheorghe), Walk and Talk Art Festival (Azore), École européenne supérieure de l’image (Poitiers) și The University of the Arts (Philadelphia). A fost artist în rezidență la MuseumsQuartier din Viena (2018) și la Casa de lângă Sinagogă, Mediaș, în cadrul proiectului TRACES/Absence as Heritage (2016-2018). În 2015 a publicat cartea de artist 20 Ways to Load Guns (editată de Ciprian Mureșan și Corina Bucea).

11
/05
/23

Extinction Room (Hopeless.) – instalația audio performativă este alcătuită din înregistrări ale unor specii de păsări pe cale de dispariție, explorând ideea de natură și reprezentarea acesteia pe scena artistică și culturală, într-un moment în care specialiștii de mediu au ridicat puternice semnale de alarmă. Performance-ul este prezentat la București, la Teatrelli, pe 13 mai, de la ora 19.00, grație unei noi colaborări între Goethe-Institut și creart/Teatrelli.

11
/05
/23

MoBU, Târgul Internațional de Artă Contemporană București, își deschide porțile pentru vizitatori vineri, 19 mai, ora 14:00, la Romaero Băneasa și anunță programul de evenimente culturale conexe la care se poate participa în baza biletelor la târg.

28
/04
/23

Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud și Asociația Culturală „Grigore Bradea” vă invită la vernisajul expoziției realizate de Florin Tamba – laureat al Premiului „Grigore Bradea” 2021. Vernisajul expoziției de sculptură are loc vineri, 5 mai 2023, de la ora 18:00, la Muzeul Județean Bistrița-Năsăud. Expoziția va fi prezentată de istoricul de artă Vasile Duda.

27
/04
/23

Finalul lunii aprilie aduce încă două vernisaje în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă. De pe 26 aprilie și până pe 6 iunie, la Kulterra Gallery (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106), se poate vedea expoziția „Călătorii” a artistei Ioana Badea, ce explorează drumuri, și nu destinații, făcute atât cu pasul, cât și cu gândul și între 29 aprilie și 13 mai artistul Bogdan – George Negulescu aduce în spațiul-acvariu din B-dul Carol, nr. 53 expoziția ”Red my mind”.

27
/04
/23

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Internațional de Arhitectură și Design Concéntrico se va desfășura, în perioada 27 aprilie - 2 mai 2023, în orașul Logroño (Spania), iar România va fi din nou prezentă, cu instalația „Fresaˮ/„Căpșunăˮ, realizată de arhitecta Oana Stănescu. Participarea României la această ediție a Festivalului este susținută de Institutul Cultural Român de la Madrid, partener al Festivalului, cu sprijinul Uniunii Arhitecților din România.