Extraordinară viață sau un roller coaster emoțional la Sala Mică a TNB-ului
https://www.ziarulmetropolis.ro/extraordinara-viata-sau-un-roller-coaster-emotional-la-sala-mica-a-tnb-ului/

Atunci când trăirile unor prietene din copilărie alternează de-a lungul vieţilor lor între entuziasm, fericire, dezamăgire şi disperare, iar între ele există chimie, spectatorul simte că până şi aerul din jurul lui vibrează şi că se află într-un roller coaster al vieţii, de această dată emoţional.

Un articol de Georgiana Ene|18 martie 2022

„Extraordinară viață” (La vida extraordinaria) este montată în premieră națională în România de Teodora Petre, la Teatrul Național „I.L.Caragiale” București, în cadrul programului 9G (Noua Generație). Premiera mondială a avut loc în 2018, la Teatrul Național „Cervantes” din Argentina, regizată chiar de autor, Mariano Tenconi Blanco. Piesa este câștigătoarea Competiției Naționale de Dramaturgie (Institutul Național de Teatru, Argentina) și explorează memorabil două existențe obișnuite: cea a unei prietenii eterne, a încercărilor și necazurilor vieții și cea a loialității.

Spectacolul este în două personaje: Aurora (Aida Economu), o profesoară de școală primară din Ushuaia care se mută la Buenos Aires, unde se căsătorește, are un fiu și scrie poezii și Blanca (Mihaela Velicu), o croitoreasă care scrie poezii și locuiește cu mama ei. Când aceasta moare, devine instabilă emoțional și se aventurează în tot soiul de relații promiscue. Acțiunea este plasată între Buenos Aires și Ushuaia, cel mai sudic oraș din lume, și aduce un omagiu textelor fundamentale ale Argentinei.

Spectatorul, chiar și cel lipsit de experiență teatrală, este împins, aparent, să idealizeze lumea celor două protagoniste. Autorul traind în mijlocul ei, a adus acea iluzie de adevăr pe care  o dă realitatea surprinsă de acesta și a fost redată excelent de cele două actrițe. Cu scenografia Ioanei Pashca și viziunea regizoarală a Teodorei Petre, spațiul de joc este folosit la maximum, iar ingienozitatea acesteia este susținută de video-proiecția lui Andrei Boncea și vocea Irinei Margareta Nistor, realizând un spectacol sincer, plin de candoare și de realism al emoțiilor.

Oricare ar fi impresiunea estetică a privitorului, pentru cei atenți la substanțe nu poate să scape condiția fundamentală a spectacolului. Acesta nu pornește doar de la teme arbitrare, ci evocă o structură socială în toată complexitatea ei. Aceasta este cu siguranță în rațiunile autorului și regizoarei despre cele două prietene, încât simțim că acestea există.

Viețile și poveștile lor se completează din mărturisiri și construiesc un portret fragil al feminității într-o lume plină de concepte ale feminismului. Actrițele Aida Economu și Mihaela Velicu se scufundă în timp, retrăiesc vârstele, compun și descompun emoțiile, bune și rele, pentru că fac parte din cotidian. Acestea se confruntă adesea cu sentimentul de neputința de a coborî din roller coaster, pentru că nu se vor mai simți niciodată ele însele și ar fi teribil de frustrant de a pierde controlul asupa propriilor vieți în acest fel.

Convulsiile legăturilor, ritmul alert al vieții și ideea că nu au timp de investit pentru salvarea unor relații, reprezintă, pe de-o parte, pretențiile mari pe care le au de la oameni, sau chiar de la viața însăși, iar pe de altă parte, pur și simplu faptul că se confruntă cu multă anxietate. Dacă științele specializate în studierea comportamentului uman pot oferi la un moment dat niște răspunsuri, fie și parțiale, spectacolul oferă o radiografie completă a acestor tipuri de relații, cu riscul ca la un moment dat acestea să se destrame, fără ca vreuna dintre ele să fie total responsabilă de eșec.

Extraordinară viață de Mariano Tenconi Blanco

Regia: Teodora Petre

Distribuția: Aida Economu, Mihaela Velicu, Irina Margareta Nistor (voice-over)



19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?