„Fals tratat de mântuire a sufletului”. Cinema desuet ★
https://www.ziarulmetropolis.ro/fals-tratat-de-mantuire-a-sufletului-cinema-desuet-%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Noul film al veteranului regizor Nicolae Mărgineanu, „Fals tratat de mântuire a sufletului”, este un exemplu de cinema desuet (o dovedeşte inclusiv titlul preţios), deconectat de la modernitatea actuală a limbajului cinematografic, în ciuda bunelor sale intenţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 Septembrie 2018

Tânărul Radu (jucat de Bogdan Nechifor) se angajează la CNSAS. Este luat în primire de un inspector mai experimentat, Toma (Ioan Andrei Ionescu).

Portretizați mai mult ca detectivi decât ca simpli funcționari (Nicolae Mărgineanu a debutat, de altfel, ca regizor cu un film polițist reușit, „Un om în loden”, în 1979), cei doi trebuie să elucideze un dosar.

Așa că pornesc pe urmele unui călugăr retras în munți, părintele Iustin (Remus Mărgineanu, care face cel mai credibil personaj al filmului), pe care îl suspectează de colaborare cu Securitatea în cazul sinuciderii în 1988 a unui tânăr ucenic al său (sinuciderea este redată într-un flashback, în secvența de debut).

Scris de Bogdan Adrian Toma, scenariul amintește de discursul anticomunist dominant din cinema-ului românesc din anii `90, cu unele prelungiri chiar în anii 2000, și de obsesia pentru teme precum colaborarea cu Securitatea sau teroarea fostului regim (nici de aici nu lipsește personajul fostului deținut politic, jucat de Valentin Uritescu). Plus câteva idei despre pretinsa confuzie morală postcomunistă.

Filmul adună două dintre preocupările majore ale lui Nicolae Mărgineanu: trecutul comunist al României și credința ortodoxă (foarte prezente și în alte filme de ficțiune ale lui, precum „Binecuvântată fii, închisoare”, din 2002, sau „Poartă Albă”, din 2014, dar și în documentare despre Arsenie Boca).

Scenariul respectă câteva reguli elementare, astfel că fiecare dintre personajele centrale lasă de înțeles că se schimbă până la final, iar fapte care par certitudini se dovedesc diferite în realitate.

În cinema, nicio temă nu este în sine depășită. Și chiar dacă subiectul colaborării cu Securitatea a ieșit de câțiva ani din atenția publică, el ar putea sta oricând la baza unui film relevant.

Însă „Fals tratat de mântuire a sufletului” eșuează în încercarea de a oferi ceva răscolitor, original sau măcar stimulant. Și asta în primul rând pentru că este un exemplu de cinema ilustrativ, desuet, pe alocuri chiar emfatic.

Filmul degajă o artificialitate neintenționată. Iar acest lucru se simte cel mai bine în coloana sonoră. Toate dialogurile par înregistrate în postsincron, însă în așa fel încât sunt profund aseptice, lipsite de viață – sonoritatea lor este desprinsă de orice alt sunet natural, ceea ce produce o senzație permanentă de falsitate.

Dispare potențialul realism al situațiilor, care rămân astfel simple episoade scoase dintr-un scenariu didactic.

Apoi, decupajul regizoral este unul convențional: dialogurile sunt filmate, de cele mai multe ori, într-un clasic și banal plan-contraplan care nu reușeste să creeze tensiune, să implice în vreun fel spectatorul. Iar unele schimburi de replici sunt prea explicative, în timp ce interpretările actoricești nu scapă de o anume teatralitate.

Un film fără forță și fără personalitate.

„Fals tratat de mântuire a sufletului” a fost lansat în câteva cinematografe la 21 septembrie.

Rating: ★

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »