„Fals tratat de mântuire a sufletului”. Cinema desuet ★
https://www.ziarulmetropolis.ro/fals-tratat-de-mantuire-a-sufletului-cinema-desuet-%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Noul film al veteranului regizor Nicolae Mărgineanu, „Fals tratat de mântuire a sufletului”, este un exemplu de cinema desuet (o dovedeşte inclusiv titlul preţios), deconectat de la modernitatea actuală a limbajului cinematografic, în ciuda bunelor sale intenţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 septembrie 2018

Tânărul Radu (jucat de Bogdan Nechifor) se angajează la CNSAS. Este luat în primire de un inspector mai experimentat, Toma (Ioan Andrei Ionescu).

Portretizați mai mult ca detectivi decât ca simpli funcționari (Nicolae Mărgineanu a debutat, de altfel, ca regizor cu un film polițist reușit, „Un om în loden”, în 1979), cei doi trebuie să elucideze un dosar.

Așa că pornesc pe urmele unui călugăr retras în munți, părintele Iustin (Remus Mărgineanu, care face cel mai credibil personaj al filmului), pe care îl suspectează de colaborare cu Securitatea în cazul sinuciderii în 1988 a unui tânăr ucenic al său (sinuciderea este redată într-un flashback, în secvența de debut).

Scris de Bogdan Adrian Toma, scenariul amintește de discursul anticomunist dominant din cinema-ului românesc din anii `90, cu unele prelungiri chiar în anii 2000, și de obsesia pentru teme precum colaborarea cu Securitatea sau teroarea fostului regim (nici de aici nu lipsește personajul fostului deținut politic, jucat de Valentin Uritescu). Plus câteva idei despre pretinsa confuzie morală postcomunistă.

Filmul adună două dintre preocupările majore ale lui Nicolae Mărgineanu: trecutul comunist al României și credința ortodoxă (foarte prezente și în alte filme de ficțiune ale lui, precum „Binecuvântată fii, închisoare”, din 2002, sau „Poartă Albă”, din 2014, dar și în documentare despre Arsenie Boca).

Scenariul respectă câteva reguli elementare, astfel că fiecare dintre personajele centrale lasă de înțeles că se schimbă până la final, iar fapte care par certitudini se dovedesc diferite în realitate.

În cinema, nicio temă nu este în sine depășită. Și chiar dacă subiectul colaborării cu Securitatea a ieșit de câțiva ani din atenția publică, el ar putea sta oricând la baza unui film relevant.

Însă „Fals tratat de mântuire a sufletului” eșuează în încercarea de a oferi ceva răscolitor, original sau măcar stimulant. Și asta în primul rând pentru că este un exemplu de cinema ilustrativ, desuet, pe alocuri chiar emfatic.

Filmul degajă o artificialitate neintenționată. Iar acest lucru se simte cel mai bine în coloana sonoră. Toate dialogurile par înregistrate în postsincron, însă în așa fel încât sunt profund aseptice, lipsite de viață – sonoritatea lor este desprinsă de orice alt sunet natural, ceea ce produce o senzație permanentă de falsitate.

Dispare potențialul realism al situațiilor, care rămân astfel simple episoade scoase dintr-un scenariu didactic.

Apoi, decupajul regizoral este unul convențional: dialogurile sunt filmate, de cele mai multe ori, într-un clasic și banal plan-contraplan care nu reușeste să creeze tensiune, să implice în vreun fel spectatorul. Iar unele schimburi de replici sunt prea explicative, în timp ce interpretările actoricești nu scapă de o anume teatralitate.

Un film fără forță și fără personalitate.

„Fals tratat de mântuire a sufletului” a fost lansat în câteva cinematografe la 21 septembrie.

Rating: ★

15
/06
/21

Programul „Filme alese”, difuzat de TNT în serile de miercuri, va continua în luna iulie cu o colecție de filme americane de referință, producții nominalizate la Oscar și apreciate de critici și de public, care prezintă povești mitologice, vorbesc despre caracter și despre legături de neșters.

14
/06
/21

Bradamante Film alături de o prestigioasă echipă internațională din care fac parte Michela Scolari (scenarist/ producător/ regizor), Felix Maximilian (producător), Jerry Ying (producător), David Zuckerman (producător) și Gianluca Fellini (regizor) filmează la București „Copiii din canale” / „The Sewer Kids”.

14
/06
/21

KINOdiseea, cel mai mare festival internațional de film pentru publicul tânăr (copii și adolescenți) din Europa de Sud-Est, revine cu o nouă ediţie ALTFEL, pe 19 și 20 iunie, la Opera Comică pentru Copii.

14
/06
/21

„Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va fi lansat pe 2 iulie 2021 în cinematografe.

10
/06
/21

„Hai, să vorbim despre viață!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București, programată pentru seara de 13 iunie 2021, de la ora 20.00, la Sala Atelier.

10
/06
/21

„Întregalde”, cel mai nou lungmetraj regizat de Radu Muntean („Alice T.”, „Hârtia va fi albastră”, „Marţi, după Crăciun”) a fost selecționat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes, ce are loc între 6-17 iulie 2021.

09
/06
/21

România este reprezentată în acest an la Festivalul de la Cannes de două lungmetraje şi două scurtmetraje, la care se adaugă prezenţa lui Cristian Mungiu în fruntea juriului secţiunii "Săptămâna Criticii". Un moment important pentru cinematografia română.

08
/06
/21

După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de fotografie și film documentar dedicat naturii din țara noastră, va fi lansat pe marile ecrane, în premieră absolută, în Piața Unirii open-air, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF, 23 iulie - 1 august), în prezența echipei.

08
/06
/21

În paralel cu cea de-a 14-a ediție a festivalului One World Romania, se va desfășura și o nouă ediție Kinedok, programul ce promovează filmul documentar în spatii neconventionale din șapte țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Norvegia, Bulgaria și România.

07
/06
/21

Apariția misterioasă a unui monolit tulbură liniștea unei comunități dacice în campania de imagine a celei de-a 20-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021). Spotul semnat de artiștii româno-britanici Anton și Damian Groves, după un concept creat de echipa TIFF, surprinde un fenomen bizar petrecut în urmă cu mai bine de 2000 de ani în locul unde se află astăzi orașul Cluj-Napoca.

04
/06
/21

La Civil de Teodora Ana Mihai a fost ales în selecția oficială a Festivalului de la Cannes, 2021, în secțiunea ‘Un Certain Regard’. Director de imagine este românul Marius Panduru (autor al imaginii filmelor “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, “Polițist adjectiv”, “Closer to the Moon”, “Aferim!” sau “Eu când vreau să fluier, fluier”).

04
/06
/21

Levente Molnár este nominalizat pentru premiul cel mai bun actor la Premiile Naționale de Film – Ungaria 2021 ( Magyar Mozgókép Díj ), pentru rolul Bálint Grassai, jucat în filmul Hasadék / Ravine, debutul regizoral în lungmetraj al regizorului maghiar Balázs Krasznahorkai. Decernarea premiilor și proiectiile de gala, vor avea loc în cadrul Magyar Mozgókep Fesztivál 2021 - Balatonfüred – Veszprém www.mozgokepfestival.hu

03
/06
/21

Bucuria revenirii la cinema s-a simțit din plin de 1 iunie, când un număr impresionant de părinți și copii au ales să își petreacă ziua liberă în fața marilor ecrane de la Cineplexx, unde au fost ocupate aproape toate scaunele disponibile la majoritatea filmelor din program, în condițiile restricțiilor în vigoare.

03
/06
/21

În 2021, One World România revine cu peste 60 de filme de lungmetraj și scurtmetraj din întreaga lume, majoritatea în premieră națională. Festivalul se va desfășura fizic, la București, între 11 și 20 iunie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și alte locații indoor și outdoor din Capitală și online în toată țara, între 21 și 27 iunie. Tema principală din acest an surprinde instanțe diferite ale feminității și feminismului din întreaga lume, din diverse culturi, straturi sociale și epoci diferite.