„Familia Tót”, un nou spectacol despre frică, se întâlnește cu publicul
https://www.ziarulmetropolis.ro/familia-tot-un-nou-spectacol-despre-frica-se-intalneste-cu-publicul/

Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, la Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe va avea loc premiera spectacolului de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, „Familia Tót”, de István Örkény, în regia lui László Bocsárdi. Textul spectacolului este o variantă scenică a romanului şi a piesei de teatru cu acelaşi titlu – „Tóték ”/ „Familia Tót”.

Un articol de Liliana Matei|14 octombrie 2021

În introducerea romanului său, publicat în 1966, István Örkény scrie: „Dacă un popor este obişnuit să-şi suporte soarta, e bineînțeles greu să-l găseşti vinovat pentru că se resemnează până la extenuare. (…) Există popoare fericite: ele sunt cele care s-au revoltat la timp. Noi suntem din specia celor care nu se revoltă la timpul potrivit. Eu asta cred –  şi familia Tót este un exemplu că singura ieșire a omului este prin faptă”.

Ieşirea invocată de  István Örkény nu se vede în Mátraszentanna, micul sat de munte care, deşi nu poate fi localizat pe vreo hartă, dezvăluie cum alunecarea într-un coşmar a devenit şi încă poate deveni realitate, oricând şi oriunde. În Mátraszentanna, alunecarea/ căderea a început cu aşteptarea şi a continuat cu resemnarea. Aşteptarea întoarcerii acasă a celor plecaţi să lupte pe frontul celui de Al Doilea Război Mondial. Şi familia Tót aşteaptă, îl așteaptă pe Gyula, singurul lor fiu. Dar de pe front vine Maiorul, care va fi găzduit de familia Tót, la rugămintea fiului. Un musafir lovit de o violentă sminteală, acea formă de stricăciune a minţii care instaurează coşmarul şi care aminteşte de vorba lui Matei Evanghelistul: „Vai lumii, din pricina smintelilor!”. Şi vai de familia Tót, care de frică şi de dragul fiului suportă regimul de  teroare impus de nemăsuratul orgoliu al unui ofiţer sărit de pe fix. Vestea morţii fiului pe front vine prea târziu, gesturile de revoltă sunt zadarnice, căci sminteala hrănită şi crescută din dezinformare şi frică a devenit o forţă distrugătoare de neoprit. Aşa cum incontrolabilă şi de neoprit poate deveni şi forţa distrugătoare  a smintelii din vremurile noastre,  pe care le trăim sub semnul dezinformării şi al fricii şi în care ne lamentăm cu toţii, precum Hamlet: „Vremea / E scoasă din ţâţâni. Ah, ce blestem / Că eu n-am fost născut ca s-o întrem!”.

István Örkény  s-a născut în 1912, în familia unui farmacist evreu din Budapesta, şi a murit în 1979. La insistenţele tatălui său, a obținut și o diplomă în farmacie și inginerie chimică, dar István a fost atras decisiv de literatură, prima sa nuvelă fiind  publicată de Attila József,  în legendara revistă  Szép Szó. În 1942, din cauza originilor sale, a fost mobilizat ca evreu în detaşament de muncă şi trimis să lupte pe frontul rusesc. După patru ani și jumătate pe front, este luat prizonier de sovietici, dar István Örkény a continuat să fie liber şi în captivitate, scriind! – texte pe care le va publica cu succes mai târziu. A fost eliberat în 1946 şi s-a întors acasă, scriind în publicaţiile comuniste ale vremii. Dezamăgit de abuzurile regimului comunist, István Örkény  a participat la Revoluția din 1956, după înfrângerea căreia a fost interogat de poliția politică, iar în anii  1958-1962 a avut interdicţie de publicare. Nuvelele, romanele, povestirile şi piesele sale de teatru au început să fie publicate şi traduse în multe limbi, odată cu relativa liberalizare  a regimului de la Budapesta.  Scriitorul a câştigat recunoaşterea internaţională mai ales prin volumul de fabule ale modernităţii, numite  Nuvele-Minut, şi prin cele două drame – „Tótek”/ „Familia Tót” şi „Macskajáték” / „Jocul de-a pisica”.

Următoarea reprezentaţie cu „Familia Tót” este programată joi, 21 octombrie, la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Tamási Áron.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!