Fatih Akin, dezvăluiri despre controversatul The Cut / Tăietura (2014)
https://www.ziarulmetropolis.ro/fatih-akin-dezvaluiri-despre-controversatul-the-cut-taietura-2014/

Regizorul Fatih Akin (Head-On, The Edge of Heaven, Soul Kitchen) a acordat un interviu în care a vorbit tranşant despre câteva aspecte sensibile legate de cel mai recent film al său. The Cut / Tăietura (2014) – distribuit de Independenţa Film -, care a avut astăzi premiera în România.

Un articol de Petre Ivan|8 Mai 2015

Proiectată în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia 2014, pelicula spune povestea unui supravieţuitor al genocidului armenilor din perioada 1915-1917 (eveniment comemorat recent cu ocazia centenarului) care porneşte în căutarea fetiţelor sale dispărute în timpul masacrului.

Într-un interviu (acordat unei perechi mixte de ziarişti: unul turc, altul german) regizorul Fatih Akin a abordat probleme precum: subiectul “genocidul armenilor” şi Turcia actuală, “genocidul armenilor” şi Germania natală sau emigraţia forţată – o problemă actuală.

Expresia “genocid armean”, mortală în Istanbul-ul lui 2007

Fatih Akin spune că, dacă subiectul genocidului armean ar fi fost evocat la o masă, într-un bar din Istanbul din anul 2007, vecinii de masă ar fi sărit cu toţii: “Hei! Dar despre ce vorbeşti tu aici?!”. Ei bine, spune regizorul german de origine turcă, astăzi de poate vorbi despre asta în Istanbul fără să cobori vocea. Trebuie menţionat că în 2007 – deci nu mai departe de acum opt ani – Hrant Dink (53 de ani), un ziarist şi scriitor de origine armeană care a

The Cut, de Fatih Akin

The Cut, de Fatih Akin

evocat “genocidul armean”, a fost asasinat pe stradă, în faţa redacţiei, de un tânăr de 17 ani. În spatele atentatului s-au aflat cercurile naţionaliste turce.

De ce această reticenţă în rândul turcilor de a vorbi despre acest moment din istoria lor? Fatih Akin este de părere că de vină este îndoctrinarea sistematică din partea autorităţilor.

Când întreaga populaţie este inundată, de către politicieni şi istoricii, cu minicuni… Când tuturor li se repetă, generaţie după generaţie, că acest lucru nu s-a întâmplat cu adevărat, oamenii tind să asimileze acest adevăr. Este cazul majorităţii turcilor. Cărţile după care au învăţat părinţii lor, ziarele din care s-au informat dintotdeauna, nu au furnizat niciodată o altă versiune decât cea a autorităţilor. Nici nu am ce să le reproşez oamenilor. Însă nu sunt de acord cu politicienii care spun că istoria trebuie lăsată istoricilor. Nu. Istoria ne aparţine şi nouă, poporului. Şi întregii lumi. – Fatih Akin

Regizorul a citit circa o sută de cărţi pe această temă, însă una din sursele principale de documentare pentru THE CUT a fost jurnalul personal al unui cetăţean armean emigrat în Cuba cu ocazia genocidului.

Fatih Akin a vizitat Memorialul de la Erevan şi acolo a aflat că foarte mulţi armeni au fugit mai întâi în Cuba, pentru ca de-acolo să ajungă în America de Nord.

Germania natală, complice la genocid, ca aliat al Imperiului Otoman

The Cut, de Fatih Akin

The Cut, de Fatih Akin

Oraşul Mardin a fost ales pentru că de-aici a pornit unul din marşurile morţii. Cu ajutorul lui Wolfgang Gust, autorul a numeroase scrieri despre genocid, şi a câtorva hărţi mai vechi, echipa de filmare a localizat traseul şi unele din gropile comune din zonă.

Tot Wolfgang Gust este cel care a dezvăluit implicarea Germaniei de la acea vreme, sau mai precis lipsa de implicare. “Germania ştia despre masacre, dar s-au făcut că nu văd”, spune Fatih Akin, care s-a născut la Hamburg, în 1973. “Nemţii nu aveau interesul să-şi piardă aliatul de nădejde, Imperiul Otoman. Prin urmare, se poate spune chiar că Germania a fost complice la genocid în 1915”.

Cu toate acestea, Fatih Akin nu vede The Cut ca pe “un film despre genocidul armean”.

Nefiind un politician, regizorul neamţ nu încearcă să transmită neapărat un mesaj politic cu acest film.

The Cut, spune el, este despre război şi emigraţia forţată. “Este o poveste despre emigraţie şi imigraţie care, deşi întâmplată acum o sută de ani, iată că este extrem de actuală şi astăzi.”

The Cut, în Turcia

La întrebarea “Cum credeţi că va fi primit filmul în Turcia?”, răspunsul lui Fatih Akin a fost următorul: “Am vorbit cu doi amici care mi-au văzut filmul, amândoi producători în Turcia. Primul mi-a zis: Se va arunca cu pietre! Al doilea mi-a spus: Te vor umple de flori! În cele din urmă cred că va fi câte puţin din ambele”.

Foto: Fatih Akin – Independenta Film

19
/04
/19

Realizarea unui film necesită timp și mulți bani. Doar o nevoie interioară de nestăpânit ar trebui să împingă pe cineva la un efort atât de mare. Însă două filme românești recente, lansate într-un trist anonimat, arată că nu trebuie să ai talent şi nici măcar meșteșug pentru a te pretinde cineast.

18
/04
/19

Lungmetraje regizate de cineaşti precum Jim Jarmusch, Pedro Almodóvar, Ken Loach şi fraţii Dardenne au fost selectate în competiţia oficială a celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes. România este reprezentată în cursa pentru Palme d'Or de „La Gomera”, de Corneliu Porumboiu, ]n timp ce Alain Delon va primi un Palme d'Or onorific.

18
/04
/19

„La Gomera / The Whistlers”, cel mai recent lungmetraj semnat de regizorul Corneliu Porumboiu, va avea premiera mondială în cadrul celei de-a 72-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes. Filmul a fost inclus în competiția oficială a prestigiosului eveniment care se va desfășura luna viitoare, în perioada 14-25 mai 2019.

16
/04
/19

"Nu sunt nostalgică, obişnuiesc să privesc înainte, dar îmi e dor de momentele magice petrecute cu Visconti şi Fellini." - Claudia Cardinale. Celebra actriţă italiană a împlinit 81 de ani.

15
/04
/19

Independența Film anunță lansarea în cinematografele din România, din 26 aprilie, a neo-noir-lui regizat de David Robert Mitchell: Under the Silver Lake. Filmul a fost prezentat în competiția oficială a Festivalului de la Cannes 2018, unde a atras atenția criticilor de film și cinefililor prin originalitatea sa, regie, soundtrack și imagine.

14
/04
/19

CRONICĂ DE FILM Vara anului 1981, URSS – un cântăreț de rock consacrat și îndrăgit, Mike Naumenko, și soția sa Natalia îl întâlnesc pe Viktor Țoi, care va deveni o vedetă a muzicii underground sovietice din anii `80. Este punctul de pornire din „Leto” (2018), noul film al regizorului rus Kirill Serebrennikov.

12
/04
/19

Competiția celei de-a opta ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (18 – 21 aprilie, București) reunește cele mai noi și premiate filme cu temă politică. Printre ele și Omul Roșu - regizat de Mugur Vărzariu - ce spune povestea lui Petre Ignatencu, canoist de performanță și șofer de taxi în anii ‘60, care crede cu tărie că prăbușirea comunismului în decembrie ‘89 a fost o uriașă greșeală a istoriei. 

12
/04
/19

A treia ediție a American Independent Film Festival începe vineri 12 aprilie la Cinema PRO cu Gala de deschiderea a festivalului, urmată de proiecția în premieră, de la ora 20:00 a filmului The Sisters Brothers, în prezența regizorului Jacques Audiard, unul dintre invitații speciali ai festivalului.

11
/04
/19

INTERVIU „Nu a existat o singură direcție „autoritară” în selecție. Ne-am ghidat după anumite titluri pe care am simțit nevoia să le arătăm, titluri care ne-au plăcut foarte mult și reprezentau mai multe fațete al cinema-ului american contemporan”, spune Andrei Tănăsescu, curatorul AIFF (12-18 aprilie).

11
/04
/19

Proiecțiile de film din cadrul Documentary Mondays și Fiction Tuesdays continuă, zilele de luni şi marţi stând sub semnul imaginației ca refugiu și mijloc de evadare dintr-o realitate opresivă. Pe 15 aprilie, de la ora 20:00, veţi putea vedea documentarul Soviet Hippies, care ilustrează subcultura hippie din Uniunea Sovietică, iar pe 16 aprilie, de la aceeași oră, filmul Baron Prášil, care ne propune o călătorie fantastică prin timp și spațiu.

10
/04
/19

Șapte dintre cele mai noi și apreciate filme cu temă politică se regăsesc în competiția Festivalului Internațional de Film Cinepolitica 2019, care va avea loc între 18 – 21 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Campania electorală din Franța, activismul social, justiția oarbă și deportările în URSS sunt temele abordate în patru dintre cele șapte filme din competiție.

09
/04
/19

Documentarul „Pavarotti: Genius Is Forever”, realizat de cineastul Ron Howard (Oscar pentru „A Beautiful Mind”), va fi lansat în cinematografe pe 7 iunie. Trailerul oficial, lansat astăzi (marţi), prezintă scurte secvențe din interviuri, înregistrări din concerte şi imagini din arhiva familiei.

08
/04
/19

Regizorul de teatru şi film Kirill Serebrennikov a fost eliberat după un an şi jumătate din arestul la domiciliu, potrivit presei ruse. O curte de justiţie din Moscova a decis eliberarea lui Serebrennikov şi a doi asociaţi ai lui, de asemenea, arestaţi la domiciliu. Cei trei sunt acuzaţi într-un proces de delapidare, despre care spun că este motivat politic.

Page 1 of 23312345...102030...Last »