Fatih Akin, dezvăluiri despre controversatul The Cut / Tăietura (2014)
https://www.ziarulmetropolis.ro/fatih-akin-dezvaluiri-despre-controversatul-the-cut-taietura-2014/

Regizorul Fatih Akin (Head-On, The Edge of Heaven, Soul Kitchen) a acordat un interviu în care a vorbit tranşant despre câteva aspecte sensibile legate de cel mai recent film al său. The Cut / Tăietura (2014) – distribuit de Independenţa Film -, care a avut astăzi premiera în România.

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2015

Proiectată în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia 2014, pelicula spune povestea unui supravieţuitor al genocidului armenilor din perioada 1915-1917 (eveniment comemorat recent cu ocazia centenarului) care porneşte în căutarea fetiţelor sale dispărute în timpul masacrului.

Într-un interviu (acordat unei perechi mixte de ziarişti: unul turc, altul german) regizorul Fatih Akin a abordat probleme precum: subiectul “genocidul armenilor” şi Turcia actuală, “genocidul armenilor” şi Germania natală sau emigraţia forţată – o problemă actuală.

Expresia “genocid armean”, mortală în Istanbul-ul lui 2007

Fatih Akin spune că, dacă subiectul genocidului armean ar fi fost evocat la o masă, într-un bar din Istanbul din anul 2007, vecinii de masă ar fi sărit cu toţii: “Hei! Dar despre ce vorbeşti tu aici?!”. Ei bine, spune regizorul german de origine turcă, astăzi de poate vorbi despre asta în Istanbul fără să cobori vocea. Trebuie menţionat că în 2007 – deci nu mai departe de acum opt ani – Hrant Dink (53 de ani), un ziarist şi scriitor de origine armeană care a

The Cut, de Fatih Akin

The Cut, de Fatih Akin

evocat “genocidul armean”, a fost asasinat pe stradă, în faţa redacţiei, de un tânăr de 17 ani. În spatele atentatului s-au aflat cercurile naţionaliste turce.

De ce această reticenţă în rândul turcilor de a vorbi despre acest moment din istoria lor? Fatih Akin este de părere că de vină este îndoctrinarea sistematică din partea autorităţilor.

Când întreaga populaţie este inundată, de către politicieni şi istoricii, cu minicuni… Când tuturor li se repetă, generaţie după generaţie, că acest lucru nu s-a întâmplat cu adevărat, oamenii tind să asimileze acest adevăr. Este cazul majorităţii turcilor. Cărţile după care au învăţat părinţii lor, ziarele din care s-au informat dintotdeauna, nu au furnizat niciodată o altă versiune decât cea a autorităţilor. Nici nu am ce să le reproşez oamenilor. Însă nu sunt de acord cu politicienii care spun că istoria trebuie lăsată istoricilor. Nu. Istoria ne aparţine şi nouă, poporului. Şi întregii lumi. – Fatih Akin

Regizorul a citit circa o sută de cărţi pe această temă, însă una din sursele principale de documentare pentru THE CUT a fost jurnalul personal al unui cetăţean armean emigrat în Cuba cu ocazia genocidului.

Fatih Akin a vizitat Memorialul de la Erevan şi acolo a aflat că foarte mulţi armeni au fugit mai întâi în Cuba, pentru ca de-acolo să ajungă în America de Nord.

Germania natală, complice la genocid, ca aliat al Imperiului Otoman

The Cut, de Fatih Akin

The Cut, de Fatih Akin

Oraşul Mardin a fost ales pentru că de-aici a pornit unul din marşurile morţii. Cu ajutorul lui Wolfgang Gust, autorul a numeroase scrieri despre genocid, şi a câtorva hărţi mai vechi, echipa de filmare a localizat traseul şi unele din gropile comune din zonă.

Tot Wolfgang Gust este cel care a dezvăluit implicarea Germaniei de la acea vreme, sau mai precis lipsa de implicare. “Germania ştia despre masacre, dar s-au făcut că nu văd”, spune Fatih Akin, care s-a născut la Hamburg, în 1973. “Nemţii nu aveau interesul să-şi piardă aliatul de nădejde, Imperiul Otoman. Prin urmare, se poate spune chiar că Germania a fost complice la genocid în 1915”.

Cu toate acestea, Fatih Akin nu vede The Cut ca pe “un film despre genocidul armean”.

Nefiind un politician, regizorul neamţ nu încearcă să transmită neapărat un mesaj politic cu acest film.

The Cut, spune el, este despre război şi emigraţia forţată. “Este o poveste despre emigraţie şi imigraţie care, deşi întâmplată acum o sută de ani, iată că este extrem de actuală şi astăzi.”

The Cut, în Turcia

La întrebarea “Cum credeţi că va fi primit filmul în Turcia?”, răspunsul lui Fatih Akin a fost următorul: “Am vorbit cu doi amici care mi-au văzut filmul, amândoi producători în Turcia. Primul mi-a zis: Se va arunca cu pietre! Al doilea mi-a spus: Te vor umple de flori! În cele din urmă cred că va fi câte puţin din ambele”.

Foto: Fatih Akin – Independenta Film

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.