Fazanul – încurcături amoroase de zile mari
https://www.ziarulmetropolis.ro/fazanul-incurcaturi-amoroase-de-zile-mari/

„Fazanul” a avut premiera pe 8 mai la Teatrul Nottara. Comedia bulevardieră, în regia tânărului Alexandru Mâzgăreanu, aduce pe scenă savoarea îndrăzneaţă a umorului burlesc. Timp de două ore, ispitele amoroase şi încurcăturile de situaţie se înlănţuie în ritmul alert al unui dans de samba.

Un articol de Teodora Gheorghe|12 Mai 2015

„Fazanul” are la bază piesa lui Georges Feydeau, considerat a fi unul dintre cei mai de seamă dramaturgi ai Franţei. „Sub scânteietoarea suprafaţă a scrierilor lui Feydeau se ascunde o lume care stă să explodeze.” a spus Leonard Pronko despre Feydeau, descriind fidel caracterul înflăcărat al textelor marelui dramaturg.

Protagoniştii au probleme în amor. Chiar şi cei fericiţi. Mai ales ei. De fapt, aici fericirea şi nefericirea au o relevanţă nesemnificativă în comparaţie cu mecanismele diabolice ale comicului de situaţie care devine un personaj în sine. Eroii poveştii par mai degrabă marionete dirijate de un păpuşar ascuns îndărătul cortinei. Pişicherul se mai şi amuză pe deasupra, combinând sau schimbând culori, soţi, soţii şi amanţi. Un fel de „flori, fete şi băieţi” mutat în decorul unei lumi a adulţilor care se copilăresc, jonglând cu dragostea.

Spectacolul debutează mai puţin convingător, te cam pierde în zona artificialului. Personajele îşi îmbracă replicile într-un torent de vorbe care îţi asaltează auzul şi te depărtează de la firul acţiunii. Şi totuşi, pe parcurs, stridenţa interpretării se domoleşte, scoţând la iveală artificii umoristice valoroase.

Gabriel Răuţă şi Diana Roman în „Fazanul“

Gabriel Răuţă şi Diana Roman în „Fazanul“

Sunetele hazlii desprinse din desenele animate punctează ipocrizia, dar şi stângăcia bărbaţilor, prezentă îndeosebi în repertoriul lui Edmond Pontagnac. Cea din urmă contrastează cu pretenţia de „mascul alfa”, spulberată de fiecare dată de câte un incident ce-l plasează pe oropsit într-o situaţie ridicolă.

Luminile roz bombon sugerează, când şi când, o atmosferă fals romantică ce stârneşte instant amuzamentul sălii, mai ales dacă e vorba de farmecul „cuceritorului” Redillon (Cătălin Babliuc). Se face haz de romantism, dar şi de clişeele asociate înţelesurilor mai mult sau mai puţin descifrabile ale iubirii – eterna complicaţie a omenirii.

Întreruperile repetate constituie o altă sursă de umor. Actul amoros mult aşteptat de Redillon e veşnic condamnat de intervenţiile nedorite ale lui Gerome (Liviu Chiţu), spre frustrarea amorezului. În „Fazanul”, femeile au tocuri şi cocuri. Sub podoaba capilară etajată a lui Clotilde (Raluca Gheorghiu) se ascund straturile de supunere naivă. Mult mai rebele, cocurile lui Maggy (Diana Roman) seamănă cu două coarne menită să atace, să se impună, să manipuleze. În mod ironic, soţul ei este cel încornorat.

Şerban Gomoi întruchipează un Pontagnac genial, impresionând prin versatilitatea jocului cu fereastră spre complexitatea personajului. Mimica, gesturile dar şi glasul cu intonaţie şerpuitoare vorbesc despre parşivitatea don juanului jalnic, ale cărui manevre nu scapă nepedepsite, la fel cum nu scapă nesancţionată nici mica escapadă a lui Vatelin (Gabriel Răuţă).

„Pontagnac este şarmant, ambiţios, de neoprit în cuceririle sale amoroase, neînfricat până la proba contrarie, caracteristici de bază ale oricărui bărbat de lume.” îl descrie chiar Şerban Gomoi.

Mai puţin inspirată a fost prestaţia, modestă de altfel, a Ralucăi Gheorghiu în rolul soţiei lui Pontagnac. Personajul feminin a părut depersonalizat şi ţipător, în ciuda intenţiilor comice. Scenele care i-au avut ca protagonişti pe Domnul Pinchard (Ion Haiduc) şi soţia sa (Crenguţa Hariton) ar fi putut lipsi, constituind nişte timpi morţi în dinamica piesei.

Prezenţa lor în camera 39, deşi nu duce lipsă de poante drăguţe, devine la un moment dat un soi de interludiu incomod.

„Fazanul” este o piesă relaxantă, cu umor pe alocuri presărat cu clişee, dar care reuşeşte să-ţi smulgă hohote de voie bună.

INFO

Teatrul Nottara, Bucureşti

Fazanul, de Georges Feydeau

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Cu: Gabriel Răuță, Şerban Gomoi, Cătălin Babliuc, Sorina Ştefănescu, Laura Vasiliu, Raluca Gheorghiu, Diana Roman, Ion Haiduc, Crenguţa Hariton, Ioana Calotă, Alexandru Suciu, Alexandru Mike Gheorghiu, Liviu Chiţu.

Rating: ●●●●○



21
/02
/19

Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, spectacolul montat de regizorul Andrei Şerban la Teatrul Bulandra, rămâne o parabolă grăitoare despre „omul nou”. I-am putea spune la fel de bine „omul contemporan” sau într-o formulă deja consacrată, „omul recent”.

21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

21
/02
/19

Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” vă invită la vernisajul expoziției „UNArte la Antipa’’ care va avea loc vineri, 22 februarie de la ora 14.00, la sediul muzeului din Șoseaua Kiseleff nr. 1.

21
/02
/19

Violonistul LIVIU PRUNARU, concert-maestru al celei mai bine cotate orchestre simfonice din lume, Royal Concertgebouw Amsterdam, artistul care se bucură de dreptul de folosinţă asupra viorii de patrimoniu universal  Stradivarius „Pachoud” din 1694 – va putea fi aplaudat la Sala Radio, într-un concert extraordinar în care se va afla într-o dublă ipostază: de solist și... dirijor!

21
/02
/19

Apoi, lucrurile au luat o întorsătură nedorita. Tati a descoperit că durerile constante pe care le resimtise in ultimele zile in zona toracelui erau semnul unei boli grave, apărută pe fondul stresului și imunității scăzute.

21
/02
/19

De‑acum eram tot timpul împreună, titirelul, mama, tata şi cu mine, titirelul cu toanele lui, noi, ceilalţi trei, cu nelinistile și micile noastre bucurii.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

Page 1 of 77712345...102030...Last »