Fazanul – încurcături amoroase de zile mari
https://www.ziarulmetropolis.ro/fazanul-incurcaturi-amoroase-de-zile-mari/

„Fazanul” a avut premiera pe 8 mai la Teatrul Nottara. Comedia bulevardieră, în regia tânărului Alexandru Mâzgăreanu, aduce pe scenă savoarea îndrăzneaţă a umorului burlesc. Timp de două ore, ispitele amoroase şi încurcăturile de situaţie se înlănţuie în ritmul alert al unui dans de samba.

Un articol de Teodora Gheorghe|12 mai 2015

„Fazanul” are la bază piesa lui Georges Feydeau, considerat a fi unul dintre cei mai de seamă dramaturgi ai Franţei. „Sub scânteietoarea suprafaţă a scrierilor lui Feydeau se ascunde o lume care stă să explodeze.” a spus Leonard Pronko despre Feydeau, descriind fidel caracterul înflăcărat al textelor marelui dramaturg.

Protagoniştii au probleme în amor. Chiar şi cei fericiţi. Mai ales ei. De fapt, aici fericirea şi nefericirea au o relevanţă nesemnificativă în comparaţie cu mecanismele diabolice ale comicului de situaţie care devine un personaj în sine. Eroii poveştii par mai degrabă marionete dirijate de un păpuşar ascuns îndărătul cortinei. Pişicherul se mai şi amuză pe deasupra, combinând sau schimbând culori, soţi, soţii şi amanţi. Un fel de „flori, fete şi băieţi” mutat în decorul unei lumi a adulţilor care se copilăresc, jonglând cu dragostea.

Spectacolul debutează mai puţin convingător, te cam pierde în zona artificialului. Personajele îşi îmbracă replicile într-un torent de vorbe care îţi asaltează auzul şi te depărtează de la firul acţiunii. Şi totuşi, pe parcurs, stridenţa interpretării se domoleşte, scoţând la iveală artificii umoristice valoroase.

Gabriel Răuţă şi Diana Roman în „Fazanul“

Gabriel Răuţă şi Diana Roman în „Fazanul“

Sunetele hazlii desprinse din desenele animate punctează ipocrizia, dar şi stângăcia bărbaţilor, prezentă îndeosebi în repertoriul lui Edmond Pontagnac. Cea din urmă contrastează cu pretenţia de „mascul alfa”, spulberată de fiecare dată de câte un incident ce-l plasează pe oropsit într-o situaţie ridicolă.

Luminile roz bombon sugerează, când şi când, o atmosferă fals romantică ce stârneşte instant amuzamentul sălii, mai ales dacă e vorba de farmecul „cuceritorului” Redillon (Cătălin Babliuc). Se face haz de romantism, dar şi de clişeele asociate înţelesurilor mai mult sau mai puţin descifrabile ale iubirii – eterna complicaţie a omenirii.

Întreruperile repetate constituie o altă sursă de umor. Actul amoros mult aşteptat de Redillon e veşnic condamnat de intervenţiile nedorite ale lui Gerome (Liviu Chiţu), spre frustrarea amorezului. În „Fazanul”, femeile au tocuri şi cocuri. Sub podoaba capilară etajată a lui Clotilde (Raluca Gheorghiu) se ascund straturile de supunere naivă. Mult mai rebele, cocurile lui Maggy (Diana Roman) seamănă cu două coarne menită să atace, să se impună, să manipuleze. În mod ironic, soţul ei este cel încornorat.

Şerban Gomoi întruchipează un Pontagnac genial, impresionând prin versatilitatea jocului cu fereastră spre complexitatea personajului. Mimica, gesturile dar şi glasul cu intonaţie şerpuitoare vorbesc despre parşivitatea don juanului jalnic, ale cărui manevre nu scapă nepedepsite, la fel cum nu scapă nesancţionată nici mica escapadă a lui Vatelin (Gabriel Răuţă).

„Pontagnac este şarmant, ambiţios, de neoprit în cuceririle sale amoroase, neînfricat până la proba contrarie, caracteristici de bază ale oricărui bărbat de lume.” îl descrie chiar Şerban Gomoi.

Mai puţin inspirată a fost prestaţia, modestă de altfel, a Ralucăi Gheorghiu în rolul soţiei lui Pontagnac. Personajul feminin a părut depersonalizat şi ţipător, în ciuda intenţiilor comice. Scenele care i-au avut ca protagonişti pe Domnul Pinchard (Ion Haiduc) şi soţia sa (Crenguţa Hariton) ar fi putut lipsi, constituind nişte timpi morţi în dinamica piesei.

Prezenţa lor în camera 39, deşi nu duce lipsă de poante drăguţe, devine la un moment dat un soi de interludiu incomod.

„Fazanul” este o piesă relaxantă, cu umor pe alocuri presărat cu clişee, dar care reuşeşte să-ţi smulgă hohote de voie bună.

INFO

Teatrul Nottara, Bucureşti

Fazanul, de Georges Feydeau

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Cu: Gabriel Răuță, Şerban Gomoi, Cătălin Babliuc, Sorina Ştefănescu, Laura Vasiliu, Raluca Gheorghiu, Diana Roman, Ion Haiduc, Crenguţa Hariton, Ioana Calotă, Alexandru Suciu, Alexandru Mike Gheorghiu, Liviu Chiţu.

Rating: ●●●●○



05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.